Vårkänslor i ankdammen
Var i Slottsparken i centrala Malmö idag, och kollade läget bland fåglarna.
Full fart, var det minsta man kunde säga. Duvorna byggde bon i träden, småfåglarna inspekterade de olika (och många!) fågelholkarna. Den enda jag inte såg aktivitet vid är uggleholken, och är tveksam till ifall det finns uggla i parken. Skall hålla lite nogrannare uppsikt över den i år hade jag tänkt.
Gässen (både grå- och och den vitkindade) sjöng för full hals för att imponera, hävda revir och göra oss fotflanörer döva…) :o)
Kameran var med i högsta hugg, och tar mig friheten att här posta några av dokumentärfotona från dagens drama i ankdammen…
Först ut är ett par som redan funnit varandra. Viggarna var överlag väldigt lugna och inte så stridslystna. Kanske tog jag i lite för mycket med levels och kontraster på det här fotot, men vigghanarna är svåra att exponera rätt med sin snövita och kolsvarta fjäderdräkt.
mvh Martin
Gräsänderna var i full gång, de slogs rätt bra i vattnet. Nästan lite otäcka scener - de biter sig tag i varandras halsar och det slutar med att en av dem hamnar under vatten, och det ser inte alls snällt ut. De fighterna utspelade sig dock utom räckhåll för mig och kompaktkameran (Canon Powershot S3 IS). Men i valet av man så tycks även flygning vara ett viktigt moment.
Detta är en av dagens bilder som jag är absolut mest nöjd med, en andhona på flykt, eskorterad av två gentlemän.
mvh Martin
De vitkindade gässen var nog de som höll mest låda. De flög kors och tvärs och hanarna var verkligen ättriga i sina försök att jaga bort allt annat än honfåglar. Här sjungs det för full hals, om det är ett försök att övertyga en eventuellt blivande partner om hur bra sångröst han har - eller om det är för att skrämma bort eventuellt andra uppvaktande kavaljerer, det låter jag vara osagt…
mvh Martin
Några 10-delssekunder senare visade det sig att ingen var rädd för de andra, så fighten var oundviklig.
Så här höll de på i en kvart medan jag satt på en bänk i solskenet och njut. Ganska underhållande. Efter ca 4-8 sekunders slagsmål, så tog de ut avstånd till varandra igen… de putsade till sin fjäderdräkt och sedan intog de "stridsposen", och sedan simmade de långsamt in i mitten, som en fyrklöver. Ganska kul skådespel!
mvh Martin

Det blev roliga och underhållande texter till de här bilderna, jag har skrattat
Sothönorna är vackrast för mig som inte vet så mycket om just fåglar. Det ser varmt och stilla ut i Malmö, här har det bara blåst idag…
Inga svanar?
Mvh, Cecilia
P.s. Vet inte heller vad fåglarna sysslar med exakt, men det kan nog se ut som om det blir ägg snart…
#11 Normalt finns det ganska mycket svan i parken, men jag såg faktiskt inga alls igår. Brukar även finnas ett svart svanpar under somrarna, återkommer med bilder när - och om - jag får dem på bild.
mvh Martin
Sothönsen är egenligen rätt lika våra tuppar här hemma! :)
De intar ju nästan samma pose när de står mittemotvarandra för att plötsligt hoppa upp och ryka ihop så fjädrarna far omkring.
Höns som höns…:)
//CarlS

#12 - vill gärna se det svarta svanparet :)
#13 - funderar på att kanske skaffa en tupp och några hönor men är rädd att de blir mat… Det finns nog en del andra djur här i krokarna som skulle vilja ha höns till middag :(
Haha, jo, det finns det säkert! :)
Men faktum är att våra tuppar och hönor går fritt på tomten som de vill. På kvällen går de in i sitt "hönshus" som vi har i vår lada. När de väl har "nattat" sig så låser vi om dem så inte räv eller andra hungriga rackare kommer åt dem.
Men lite "spill" får man ändå räkna med då vi har ett par hökar som häckar tvärsöver åkern i en liten skog där. De har tagit ett par hönor för oss mitt på ljusa dagen….
//CarlS
#15 Tråkigt med spill, men kul och intressant med häckande rovfågel så nära.
mvh Martin

#15 - så hade jag tänkt mig :) Frigående och in i hus på natten. Här är mycket konstiga fåglar (konstiga för att jag inte vet så mycket om dem) och jag skulle ju bli helt förtvivlad om det saknades en höna…
Vill man se när de tar sitt byte (så att man vet vart hönan tog vägen) eller vill man inte se detta och istället gå och leta, undra och fundera… Jag skulle inte vilja något av detta. Fast det är klart bättre att veta direkt
Äsch, jag får nog lägga hönsen på hyllan…
'Vår' Fasantupp var uppe i toppen av en bok i veckan. Där är ett stort bo som jag tror är gammalt och där hoppade/klättrade han upp till kvällen. Bor fasaner i träd? Jag trodde de jämt var på marknivå…
Mvh, Cecilia
Idag såg jag de första gräsandsungarna simma omkring i parken här i Malmö. Inga foton, men tänkte försöka ta några bra foton på dem i helgen.
mvh Martin