Bananflugor...
Vet någon hur jag snabbt och effektivt blir av med alla bananflugor som följt med jordgubbar och annat från affären? Måste vara någon ogiftig metod (för andra djur) då jag har tamråttor… (svårt att välja kategori, fanns ingen skadedjur/ohyra)
Blanda honung och vinäger i ett litet glas. Några droppar diskmedel i. Klart.
Och så drunknar de däri..? Tack för tipset
Det var ett bra tips!!!! Coca Cola ska vist också funka…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
En liten skvätt rödvin i en flaskbotten får stå framme hos mig. Om de super ihjäl sig vet jag inte, men de ligger där på rygg och flyter, stendöda.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
skön död??????
Kör på #1´s recept, då mitt hem är både alkohol- och läskfritt
. Honung och vinäger införskaffat…
Ja, båda sakerna är ju sånt som man alltid har hemma.
Hade varken honung eller vinäger- nån som vet hur mkt det ska vara av ingredienserna?
ingen aning…. men blanda 50/50 går nog bra….. och så diskmedlet
Uppdatering: Nu har jag haft glaset med innehåll (ca 2 cm djupt) i några dagar. Några drunknade bananflugor i glaset, men även en mindre- levande- svärm runt om… Ska jag ha djupare/mer koncentrerat innehåll i glaset?
Så trist….. Vet nog ingen annan råd än att du får ha frukten i kylen så länge. de försvinner ju av sig självt när inget mysigt finns framme
Jag har inget framme- men de har ju även dragits till grönsakerna jag serverar mina råttor. Ska göra ett försök till med glaset iaf
ja just det, du utfodrar dina små…. Dessvärre, så får du nog dras med eländet så länge….. Ta bort vad som inte äts upp och lägg i kylen.
Jag vet inte bäst dosering, tipset är från syrran, men mer honung än vinäger är min gissning. Inte säker dock. Det fungerade bra hos dem.

Har hittat det bästa hittills: surdeg blandat med vatten. Jäklar vad det drar till sig alla små flygande insekter
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
Åh? men blir man av med de små irriterande krypen?

Dom dränker sig, så efter några dagar är man av med de flesta
//Olle
jo, men ynglar de inte av sig under tiden?

Fler dör än vad det kommer nya, dock får man ha det lilla glaset med vätska uppe ett tag.
Man kan även komplettera med köttätande växter (som t.e.x. tätört och sileshår). Snygga växter som gör nytta^^
//Olle
ja håller med dig. Eller katter! MEn det går kanske dåligt i detta fallet, då TS har tamråttor.Jag hade köpt Sileshår en gång. MEn som med alla växter, så hade jag ihjäl även dem….
MEn att sorgfälligt plocka undan alla frukter och grönsaker hjälper väl också?
Kan också tipsa om att ha den lockande vätskan i en flaska istället för ett glas. Då blir det svårare för flugorna att ta sig ut igen.
Ok, tackar…. Ja än så länge så har jag klarat mig. MEn brukar ha frukten i kylen mestadels just för att slippa de små irriterande kräken

Väldigt många kommer också från fuktig jord (eller andra fuktiga platser) där deras ägg har stor chans att överleva.
//Olle
OK!!!!! Det förklarar varför jag har så lite här!!!! Inga krukväxter!!!!
Hemkommen från semestern möttes jag av en död geting på golvet (!) och EN bananfluga. Det har ju blivit svalare och de har inte så mycket att käka på nu då inget finns framme eftersom jag och råttorna varit bortresta. Köpte med mig färsk majs hem, jag hoppas att det inte blir nya flugsvärmar nu
ja säsongen kanske är över.