Insekter
Fantastiska bilder….
Har du en bild på en harkrank?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack :)
Nej, men planerar att försöka fota en sådan för att "komma närmre" den, då det är de läbbigaste flygande saken jag vet. Fick in en i köket igår, det var inte roligt att försöka få ut den.. 
// Fawo (;
har nämligen gjort en tråd om de läbbiga varelserna…… så du kan gärna lägga en bild där!
ja de är läbbiga. Jag har gjort en tråd, Mitt hösttecken, där jag frågar om dem. Så du kan gärna lägga en bild där med om du vill.. vågar inte lägga ut bilder från Google här…
Vi får se när jag lyckas fånga en bild :)
// Fawo (;

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Fina bilder.
Det blit något helt annat när man kommer småkrypen nära med kamera. De blir riktigt intressanta, annat än när de surrar runt öronen.
Får man hoppa in och bjuda på en harkrank.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Men så fina de var! Har bara sett de som "jättemyggor"
// Fawo (;
Tack!!!! Än så länge har de inte kommit in hos oss ännu. MEn när de kommer, då vet jag, att sommaren är slut….
Uhh jag såg en typ fem centimeter stor sådan idag! Dock så hade jag inte kameran med mig 
// Fawo (;
Ja jag tycker de är läbbiga….. ÄVen om det sägs att de är ofarliga och inte sticks….
Såg två harkrankar som parade sig vid jobbet idag, det är fascinerande med insekter om man tittar på dem på nära håll. Försöker tänka vilken nytta de (flesta) gör- men har lite svårt för spindlar inomhus
.
haha, ja spindlar inomhus är lite läbbigt. Fast dock så har vi en husspindel här som man kan se i taket ibland. Den håller sig där, hoppas jag.
// Fawo (;
Jag låter dem hållas om de är hyfsat små- större åker ut. Korsspindlar är jag förtjust i däremot, de håller sig ju i sitt fina nät. Finns inget värre än springande "källarspindlar"
…
Korsspindlar bits juuu… xD
O jag hatar verkligen långbenta spindlar. Lika så harkrankar. Tycker de är "samma sorts djur" bara att den ena har vingar xD
// Fawo (;
Korsisar bits väl inte
- är det inte Lockespindlar du tänker på? De med knappnålskropp och lååååånga ben som brukar finnas drivor av på utedass- läskiga… Korsspindlar är vackra, plus att deras nät är underbara
.
Wikipedia:
"Det är en vanlig uppfattning att korspindeln är den enda giftiga spindeln i Sverige, men många andra spindlar använder också gift som vapen. Korsspindeln har ett svagare gift än en geting. Den är inte giftig för människan. Ett bett ger en lätt klåda och en svullnad som ett myggstick. Besvären går över inom en timma. Den biter nästan aldrig människor."
Min mamma blev biten en gång. O sedan dess har jag alltid varit lite skraj för dem xD
// Fawo (;
Haha, då förstår jag
. Jag tycker att de verkar vara så harmlösa…
ja vackra, har inget emot dem, men jag brukar kasta ut dem när de är inne. För deras egen skull. Katterna kan äta upp dem.
Vilka fina! Jag skulle också vilja ha en sjysst kamera- hade en sorgmantel som satte sig på mig och min kompis idag, den hade jag velat ha närbilder av…

Jättefina! Jag älskar fjärilar, särskilt Sorgmantlar och Amiraler…

Oh ja, så söta o vackra :-D
Fina bilder!
// Fawo (;
Jo det är de! Har många såna på jobbet i år, det tycks vara ett riktigt fjärilsår…
Oj vad många fina bilder!!!!! Den sista var ju så elegant, hela bilden med kaprifol och allt.

#33 Tackar!
#34 Jag har sett att flugorna ibland har en droppe som de "leker" med. Spottar ut och suger in igen. Flera gånger. Nå'n som vet vad och varför?
HH

De kanska gurglar halsen
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
HellviHumle de gör det för att de är så äckliga!

På HilleviHumles fråga om flugors vattendroppe vill jag svara:
Att husflugor bara kan äta flytande föda. Vill de äta något i fast form kräks de först upp magsyra som bryter ner maten. Sedan kan flugan suga upp godsakerna med sin snabel.
Från: Natuhistoriska riksmuseet
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
hehe, med andra ord så är de äckliga!!!!
#39 Men den på bilden sög inte upp något. Den bara "tog fram" en droppe, höll den ute en stund och drog in den igen. Ut med en ny droppe och samma visa igen. Flera gånger. Jag har sett andra flugor göra likadant.
Ja, jag är nyfiken och kollar ofta nära.
HH

Den tar nog upp så små particklar så det inte är synligt för människoögat. Döda hudceller är en delikatess som finns överallt där människor rör sig. De små particklarna kan vi inte se.
Jag tror nog att de käkar.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Gahhhhhhh va äckligt!!!! I går så räddade jag en ful larv. Jag hann inte fota den, för katten höll på att äta upp den. Den var 7-9 cm lång, dryga 1 cm i diameter. Inte hårig alls och smutsbrun. Såg väldigt lite mönster på den. MEn katten ville tydligen äta den. Så jag fick ett fasligt sjå att fånga upp den på ett papper och kasta ut den i buskarna. Vilken kan det ha varit? Alltså riktigt brun och fet och inte hårig.

Storleken stämmer och avsaknad av hårlag, men den här var för vacker i färgerna mot den jag hittade. Den var brun och matt.

Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Ja det är nog troligt att det är som du säger. huvva om kisse hade börjat äta den feta äckliga saken. bläh!!!!!!!

har sett och hört om flera katter som dragits till den. Kanske är det larvens spesiella doft som lockar. En lite syrlig doft som jag inte kan förklara.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Ok…….luktade aldrig på den…….

Kände du inte doften i luften hade larven inte fjuttat ut någin doft.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Nej, tack och lov. Den låg inne på golvet och vi har ju tvärdrag här dagtid på sommaren, så jag kände inte nåt…..
HAha, nä men vilka fascinerande ögon den hade på så nära håll!
haha…. Ja kan tala om, att ännu har den typen inte kommit in. Men det dröjer nog inte länge. I fredags morse var det bara 3 grader. Så nu är nog sommaren slut snart.
#44 Gärna fler närbilder på larver, de är så söta
haha och larviga!

#54 aaaaah kolla munnen på den dära!! It's freaking me out 
Fast #52 var ju inte direkt heller så söt o kolla på
Men jättefina bilder!
// Fawo (;

Riktigt häftig bild! :)
http://sv.wikipedia.org/wiki/Tallspinnare
Där ser larverna rätt lika ut tycker jag
// Fawo (;

#62 Här ser de ut att ha gråare färg, annars stämmer det. Bestämmer mig för att det är den.
http://www2.nrm.se/en/svenska_fjarilar/d/dendrolimus_pini.html
Tack för snabb hjälp.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
#60 Å, korsis
#61 Så coola de är, larverna

Underbar, vilket gullo!
Ja han ser söt och snäll ut. Lille fettot…..