Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 4894 ggr
[peter54]
0

Kopparödla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag tänkte presentera några bilder på en av Sveriges tre ödlearter, kopparödlan (Anguis fragilis).

Vi har en kopparödla som håller till i rötterna på en jasminbuske vid altanen. Jag har sett den flera gånger komma över gräsmattan och bege sig in ibland de tunna stammarna i jasminbusken och försvinna där.

Igår var både vår katt och en annan katt på tomten när jag upptäckte kopparödlan vid syrénbersån 6-8 meter ifrån jasminbusken. Jag agerade eskort åt kopparödlan så att den skulle få vara ifred för katterna.

Någon av katterna har varit på den tidigare, för den har en ganska outvecklad ny svansstump.

[peter54]
0

En bild till lite närmare …

[peter54]
0

För ett par år sen upptäckte jag vid ett besök i Sala, att där finns en population med många individer som är det vackraste jag har sett bland kopparödlor.

[peter54]
0

Den här lite mer rödaktiga hittades på vår gräsmatta förra sommaren.

[peter54]
0

Samma fast lite närmare …

Branneli
0

Vilka finfina bilder Glad

De ser långa/stora ut, eller är det närgångna bilder ??

Jag trodde att dessa var ca15-20 cm långa & fingertjocka.

Dessa ser mycket större ut !!

[peter54]
0

De blir runt 30 cm långa i naturen och den stora honan på bilden i #2 är nästan så lång. De andra två är runt 20-22 cm.

I fångenskap kan de bli större, uppåt halvmeterlånga.

Branneli
0

Oj Förvånad

De som jag sett är mycket mindre.

Tänk vad man kan lära sig, tack Peter Glad

TinaNordberg
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tack för dem intressanta djur.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[lucke]
0

De är så söta, koppisarKyss!

Hawknestgrove
0

Så fina bilder!!! Tänk, vi har haft många här förut, men i år har jag inte sett en enda. MEn det är klart, vi har  ormvråk som bygger bo här…

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[peter54]
0

#10 Det är nog inte så vanligt att ormvråken tar kopparödlor. Ormvråken går till vila för natten när kopparödlorna kommer fram för att jaga.

Det är nog mest katter och igelkottar som äter upp kopparödlorna. Allra flest blir överkörda på vägarna och en och annan blir trast- eller paddmat om kopparödlorna är riktigt små.

Hawknestgrove
0

JA, vi har inga lösa katter här, så de är oskyldiga nuOskyldig. Igenlkottar har jag inga sett här tyvärr. JAg reflekterar över att jag inte ser några i gräset när jag klipper det som förr. Lyckas mestadels rädda dem. MEn i år har jag inte behövt flytta på en enda… Märkligt……

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Sköna bilder Peter på desa vackra djur. 

Idag fann Den Minsta (7år) en liten kopparödla - en unge under en cementplatta. Inte 10 cm lång ännu. Och smal som en… ett tjockt skosnöre.  Hon var kompis med den en stund, och "aktade den från katterna", visade storasystrarna och pappa och släppte sedan tillbaka den igen.

Inte en tendens till att denna unge släppte svansen. Är det så att den instinkten utvecklas senare när de blir äldre?? Eller hade den bara tur.

[peter54]
0

#13 Nja, de kan nog släppa svansen genast efter födsel, men det är ju en stressrelaterad grej, så lyckas man låta bli att stressa den så händer det inte.

Glad

Hawknestgrove
0

Så söt den måste ha varit……Kyss