Groda eller padda?
Jag skulle också vilja veta vad det är :-) Har ofta sånna hemma hos mor och far och vi kallar dem för "lång-hopps-grodor" eftersom de har så långa ben och hoppar längre än de vanliga mer kraftiga grodorna/paddorna
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
#1 Ja jag märkte det, när jag skulle försöka fånga den för att ta en bild
Groda. kolla tråden om grodor
http://svensknatur.ifokus.se/discussions/4e498921d4ebea54f801b755-grodor#discussions-1
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Paddor är torra, grodor är fuktiga. Paddor har korta bakben och kan inte hoppa långt som grodor, bara göra småskutt. Paddor har vårtig hud, grodor är slätare.
Det är en vanlig groda på bilden.
Grodor och paddor kan inte jaga under vattenytan, de jagar och äter på land. Inget av de svenska groddjuren är akvatiskt, dvs alla är landdjur och vistas bara i vattnet under leken.
Grodorna vistas dock oftast i närheten av vatten eftersom de dyker ner i vattnet vid fara. De behöver också fuktig miljö så att deras hud inte torkar ut.
Tack Peter, för bra info, som vanligt
Jag tycker det är konstigt att det finns grodor på min baksida, för det är inte speciellt fuktigt där, förutom min lilla damm då. Är dom där för pga min damm tro?
#7 Vi människor har dålig uppfattning om fuktigheten nära marken och grodorna ser till att hålla sig i skugga. Dammen funkar väl kanske som lekplats, brukar du ha grodrom i den?
#8 Jag ska kolla om det finns grodrom. men om den vill äta finns däremot finns det mygglarver, bottenkrypande skalbaggar och insekter som faller i hela tiden.
#9 Nja som jag sa i #5 - groddjuren äter på land, inte i vattnet. I vattnet vistas de bara under lektiden på våren och så dyker de ner i vattnet när fara hotar, men de är snabbt uppe på land igen.
ja och nu lägger de väl ingen rom va?
#11 Nej de ynglen skulle frysa ihjäl nu när det blir kallare snart.
Precis. Det är väl bara på våren …