Vargar på rymmen
Kolmården har idag anmält att två vargar har lyckats rymma från deras varghägn.
Det verkar röra sig om två varghannar som nyligen kommit till parken. De skall under natten ha grävt sig under staketet.
Kolmårdens chef säger att "Det är oacceptabelt". 
Till Aftonbladets nätupplaga som har lite mer info än Sydsvenskan.
mvh Martin
Polis i Östergötland har tagit beslut på att de förrymda vargarna skall skjutas, om man inte kan komma så nära att man kan skjuta dem med bedövningspilar (och om de inte tar sig tillbaka till djurparken).
Anledningen är att de absolut inte får komma ut i den Svenska naturen. Jag har inte hittat motivering till detta, men det kan ju tänkas att det har med risk för inavel / dålig korsning att göra, och att de därmed skulle utgöra ett hot mot den svenska stammen?
mvh Martin
Hoppas verkligen de kommr till rätta snart. Det är som det stod i sydsvenskan:
"Han är mer orolig för att rymningen ska spä på den infekterade vargdebatten. Djurparkerna i Sverige har tidigare beskyllts för att medvetet plantera ut vargar i naturen. - Det är ett absurt påstående, men vissa personer tror på det, säger han."
Och det är det jag tror är värst. Väldigt träligt att vargar är så illa omtyckta…. Men man får väl se det på den ljusa sidan och säga att det är tur att det inte var ett djur som inte hör hemma i den svenska faunan som rymde
(Edit: Ni får ursäkta att det blev fetstil på nästan allt, vet inte hur man fixar det, var iaf inte meningen)
Var inte så länge sedan som en vargunge rymde från Skånes Djurpark. Har inte kollat upp om de fick tag i han…
Visserligen har jag varit där och besökt vargarna men jag släppte inte ut han. (Även om man har stor lust) :)
//CarlS
#3 Angående den vargen i Skåne Djurpark har jag för mig att man kom fram till att den faktiskt inte kunde ha rymt. Man hade gått igenom hela hägnet och det fanns inga blottor och heller inga "utgrävningar". Har för mig att man skulle installera värmekameror för att se om det var aktivitet på natten - man trodde att vargungen eventuellt stötts ut av flocken och höll sig gömd i de mer svårtillgängliga delarna av hägnet.
mvh Martin

Den har säkert blivit uppäten av någon anledning :(
Många djur (mammorna) gör så med sina ungar som det är något fel på och kattdjur av hankön kan äta upp ungar för att honan ska gå in i nästa löp fortare. Kanske är något sånt inte helt omöjligt hos vargarna också? Verkar mycket konstigt att de inte hittar några rester annars. Den är nog uppäten :(
#6 Jag kan inte hitta just det beteendet, att hanen skulle döda ungar för att snabbare få tiken i löp igen. Jag vet att det är vanligt bland många andra rovdjur, men hittar inte det här.
Att vargar dödar främmande vargar, från andra flockar - det vet jag förekommer (dock rätt sällsynt i Sverige då vi fortfarande inte har så mycket varg, så de springer sällan på varandra).
Men som du säger, troligen utstött och sedan dödad eller självdött - och sedan uppäten. Om inte jag har missat information från Skånes Djurpark. Skall faktiskt skicka ett mail och fråga. Återkommer när/om jag får svar.
mvh Martin

Oops, kan någon vara snäll och ta bort ett av mina inlägg? Det blev visst dubbelt, så viktigt var det inte 
Ser fram emot svar från djurparken marnyman, fast jag tror inte att de har hittat den…
Hej!
Staffan på Skånes Djurpark meddelar att de i början av december gick ut med en pressrelease om en eventuellt förrymd varg. Då hade de saknat den i cirka två veckor. Det finns inga iakttagelser om varg i området, och alla spårningar på eventuella "konstiga" iakttagelser har visat sig vara hund eller annat.
Enligt flera experter Skånes Djurpark varit i kontakt med, så har troligen flocken dödat, ätit upp samt grävt ner resterna av "omegavargen/hackkycklingen". Det fanns redan innan försvinnandet iakttagelser om att just denna vargen var hackkyckling.
Lite kuriosa i det hela är att de två som nu rymt från Norrköping är bröder till den försvunna från Skånes Djurpark, och kördes från Skånes Djurpark till Norrköping för bara ett par veckor sedan.
mvh Martin
Borta..den behöver ju inte bli uppäten 2 gånger! :)
Så märkligt att de var bröder. Då var de också hackkycklingar kanske?
Tråkigt om de skulle äta upp varandra. Så många finns det inte i Sverige…
#10 Jag kan också tänka mig att de i verkligenheten kanske hade sökt sig från flocken om de blivit "hackkycklingar", medan de i ett hägn kanske inte hade möjligheten?
Samtidigt brukar naturen vara rätt fiffig. Det är de svaga indiverna som fryses ut / dödas, vilket i längden ger en starkare art.
mvh Martin

#10 - Tack :)
De där killarna kanske är på väg tillbaka till Skånes Djurpark? Kanske de inte trivdes i Norrköping. Jag tror att dessa kommer att bli skjutna :( Varför skjuter man för att döda ibland och för att bedöva i andra fall?
#11 - ja naturen har sin gång. Som djuruppfödare får man se den på nära håll ibland. Jag brukar sätta in åtgärder under någon dag, hjälper inte detta så var det inte meningen att just den individen skulle finnas till.
#12 Det är väl så att för att bedöva måste man komma nära - 25-30 meter läste jag (då skjuter man med pilar, inte kulor och räckvidden är en helt annan).
Ikväll sköts en av de två rymlingarna, avståndet var enligt Aftonbladet ca 150 m så bedövning var inte ett alternativ.
Fick svar från en på Skånes Djurpark, som personligen anser att det saknas biologiska skäl att avliva vargarna.
I annan uppgift (tror det var Aftonbladet) var det folk i Östergötland (vet inte om det var Kolmården eller Polisen) som var av åsikten att eftersom man inte hade koll på den genetiska uppsättning hos rymlingarna, vill man inte ha ut dem i naturen.
mvh Martin
#13 I artikeln i Aftonbladet stod det att det är naturvårdsverket som förbjuder att de blandar sig med de vilda vargarna.
Man kan ju fråga sig vad det grundar sig på, när man samtidigt vet att vi har inavelsproblematik i det svenska vargbeståndet… Eller är vargarna i våra djurparker alltid plockade från vårt eget bestånd, så att de är närbesläktade?

Tycker det är myclet tragiskt att de dödar dessa vargar istället för att försöka fånga in dem igen. och nog går det, bara vänta på rätt tillfälle. Vill man funkar det.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#13 - ja jag kände det på mig. Nu är den andra snart också skjuten :(
Varför kan man inte lägga ut beten, preparerade med lugnande, där man ser dem. Det hade ju varit så mycket lättare att komma nära inpå för en pil när de är under sedering.
Men det är väl polisen (som verkar mer och mer skjutgalna) som tycker att det är lättare att dra vapen än att få dit en vet. med gevär och pil…
Såg precis en film från då de sköt ihjäl en hund i Malmö för några dagar sedan. Media har fått mig att tro att denna hund inte gick att lugna, att den gick till attack och att det var därför som den blev skjuten. Nu vet jag att detta inte är sant och jag är förbannad och besviken, milt sagt. Jag tänker inte använda mina val av ord här inne, det är inte passande.
/Cecilia
#16 Just vad gäller att polisen blir mer och mer skjutgalna, vet jag inte riktigt om jag kan hålla med vad gäller vargarna. Det är polisen som tagit beslutet (eftersom att man inte får besluta om jakt på varg hur som helst) - men det är ju jägare som skjuter och inte polisen.
Har ingen aning om hur enkelt det är att preparera kött och få vargarna just dit och inom 30 m avstånd - men det låter som att det skulle gå att lösa på annat sätt än att skjuta.
Många vargar i våra djurparker härstammar från samma familjer, därför man flyttar runt en del vargar mellan parker (för att sprida genetiken så att det inte blir inom samma familjer).
Vad gäller hunden i Malmö, så känns det som att det kanske funnits andra lösningar, men jag var inte där så jag vet inte.
mvh Martin

#17: Hunden i Malmö den kunde man se hela förloppet på film. Så jäkla vidrigt. 15 skott för att öda en hund som bara försöker bli av med pepparsprayen de sprutat i ögonen på den.
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

#17 - vid något tillfälle tror jag att jag hört om vilda djur (varg) som polisen har sett sig tvungna att skjuta. För allmänhetens säkerhet och att det inte funnits tid att invänta jägare. Jag kan minnas helt fel, men är ganska säker på att ha läst det eller hört/sett på TV för en del år sedan.
Det var samma förklaring till varför de sköt hunden i Malmö. Det är enligt djurskyddet förbjudet att avliva på detta vis men jag kan tänka mig att det är helt ok på vilda djur om jägare finns på plats (eller om polisen ser en fara med att vänta).
#18 - Jag blev chockad, ledsen och riktigt förbannad efter att ha sett hela förloppet. Mycket tragiskt :(
#19 Det kan säkert ha hänt. Jag vet också att polis avlivat trafikskadade djur med sina tjänstevapen. Nu trodde jag du menade de två senast rymda vargarna, och i det fallet är det jägare från djurparken samt lokala jaktlagen som är inkallade.
Man kan bedöva vargarna med pil på 15 meter, och mycket längre än så kan man inte använda polisens tjänstevapen om man vill ha väldigt bra resultat. Den första vargen som sköts nu sköts på 150 meter, och då är det studsare som gäller. Alltså jägartubildade personer.
mvh Martin

#20 - det låter bättre. Poliserna kan ju inte träffa någonting med sina ärtpistoler ;)
:o)
Det brukar väl heta att varje skott som avlossas träffar nånting…
mvh Martin

Ja någonstans måste de ju ta vägen ;)
Fast just poliserna borde få bättre vapen, jag tror att det är ärtpistoler ibland. När de väl står mot en beväpnad brottsling så ska de kunna känna sig säkrare än vad jag inbillar mig att de gör idag - och sen tycker jag att Sverige ska införa djurpoliser i sitt system. Då behöver inte vanliga poliser rycka ut på uppdrag med djur, varken vilda eller tama.
#23 En intressant kommentar ang polisernas vapen. De flesta andra som tycker något verkar tycka att de är för farliga (framför allt ammunitionen). Man funderar ibland lite på hur de resonerar "Polisen får gärna ha skjutvapen, men som inte skadar så mycket"?
mvh Martin

Vet inte vilken ammunition de har idag, om det är den som river upp (eller hur det nu förklarades) eller om de gått tillbaka till föregångaren? Det här skulle var intressant att diskutera men vi blir snart utslängda härifrån… ;) Kanske en polis.ifokus kommer i framtiden :)
Det som tros vara den andra "Kolmårdsvargen" som fortfarande är på rymmen sågs senast igår. Då ca 3 mil från Kolmården. Detta tyder på att den klarar sig bra i naturen, på egen hand. Kolmården funderar nu på att åtla med köttfälla för att kunna bedöva och återföra vargen till hägnet.
mvh Martin

Det låter ju lovande med köttfälla och bedövning. En god nyhet idag bland allt annat elände. Tack! :)
#27 Så lite så.
mvh Martin
Så var nummer två, av de två vargarna skjuten. Anmälan gjord om jaktbrott, då det tydligen är en djurägare som skjutit den.
mvh Martin

Och det tog ganska exakt en månad efter att jag skrev "Nu är den andra snart också skjuten" i #16… :(

Har en fundering, vargarna som rymde grävde sig under staketet. Vargen är ett flockdjur, varför rymde inte de andra då samtidigt? Gör en öpning på ett hägn, och djuren går ur hägnet, så är det alltid. NORE

På 1820-talet rymde en varg från Gysinge. Det innebar ett antal döda barn och även någon vuxen också. Fortfarande märks denna händelse i människor rädsla för vargen. Den var inhängnad och det bästa nöje barnen hade var att reta vargen som var innanför hängnet. När sedan vargen kom ut (kan ha släppts ut på flit) var det naturligt att han angrep barn som hade retat honom hela tiden.
#31 Kan bero på att de två vargarna som rymde var nykomlingar i parken, det var väl första eller andra dygnet de rymde. vet dels inte om de var "inne" i flocken än, eller om de ens var i samma hängn som flocken när de grävde sig ut.
mvh Martin

Vist skall vi ha rovdjur i vårat land, men de måste ha ett betende som ett vilt djur. Nu sänds det propagandaTV, där barn sitter o klappar vargar o andra arter. Så är det inte meningen i naturen. Det fins de som tagit hand om ett rådjurskidd vars geten blivit påkörd av något fordon, sen visar det sej att det var en bock-kidd som växte till sej o blev könsmogen, lika tam som vanligt . Men försökte ta komadot med sina vassa spetshorn, som slutade med en förödande slut. Husfolket till sjukhus med svåra sår, bocken avlivades. NORE JÄGARE

usch, mycket upprörande saker som fanns att läsa här. och jag tycker bara mindre och mindre om polisen för varje dag som går.
jag tycker inte heller om att folk anser sig ha mer rätt områden att leva på än vad vilda djur har. nu bor jag visserligen i det ganska rovdjursfria skåne, vi har inga större rovdjur iaf, så jag kan kanske inte riktigt föreställa mej hur det kan vara att gå runt och vara rädd för varg. men är man så rädd ska man inte bo där.
synd att vargarna skulle skjutas. hade säkert kunnat fixas på nåt annat vis. :(
/hennum
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Svar till föregående debatör, vist är det grymt med allt prat om död o maktmissbruk. Jag är en gammal man, när jag var ung kunde man gå ut på stan en natt o gå ifred o komma hem utan bli rånad o misshandlad. Man får höra det en o andra som hänt, man kan inte tro att detta kan hända i vårt land, vad är det som gör mäniskan så grymm tror du? Sen tidernas begynnelse har mäniskorna jagat för att överleva, det är likadant i naturen. Jag skulle gärna tala om för dej hur det går till, men besparar dej dessa grymheter eftersom du tycker det är hemst o otäckt. Nore
#36 Du har helt rätt angående naturen. Där jagar och äter djuren varandra för att överleva.
Om du tror att de som misshandlar varandra på stan, rånar varandra, rånar våra gamla i deras bostäder gör det för att överleva - och jämnställer det med den jakt som finns i naturen - så är det på rejält tunn is. Jag tror säkert att du har bra koll på naturen, de flesta jägare har det. De flesta naturmänniskor har det. Men som sagt - om du vill jämnställa det som händer mellan människor i vårt samhälle - med det som händer i naturen så är du riktigt snett ute, och då rekommenderar jag att du fortsätter debattera djur/natur (det är dessutom ett sådant forum vi är på) istället för att prata samhällsproblem.
mvh Martin