Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 5752 ggr
Scully
0

Lus liknade djur

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu håller jag på att få panik. Jag vet ej vad jag hittade i håret. Tycker inte att det ser ut som en vanlig huvudlus. Finns det något liknande i vår natur måntro?

Jag är mycket ute i skog å mark, så kanske det är något sånt.

Den är bara någon millimeter och har försökt göra mitt bästa för att fota den med lupp och långzooms kamera på närbilds läge samt klippt ut så man ska se den bättre.

Någon som har något förslag?

(hoppas jag la detta i rätt kategori)

Scully
0

En bild till

Scully
0

Sista bilden. Här var den dock död..

hus-musen
0

Bakkroppen får mig att tänka på en fästing.. brr..
Men kan nog vara lite vad som helst, har den 8 ben så borde det väl vara någon form av spindeldjur?

Qui dormit, non peccat

[marion69]
0

Det ser ut som en fästning faktiskt!

En gång hittade jag en genomskinlig fästing med svarta ben, på min då 1 år gamla dotter. Hade aldrig sett en liknande förut.

hus-musen
0

Vad dum jag är, en fästing är ju ett spindeldjur.. Så ja jag tycker nog fästing ändå.

Qui dormit, non peccat

Scully
0

Fy sjutton.. nu när ni säger det så började jag kolla på nätet lite. Ser ut som en nymf av hundfästing Foten i munnen.

Första gången jag sett den här uppe i Norrbotten. Bodde ett tag nere i Uppsala å där hade vi många fästingar, men de jag såg där var mkt större.

Ska ta och kolla igenom hunden oxå å se om hon fått något.

Tack alla för "brain stormingen" Skrattande

Hawknestgrove
0

Inte vanlig älglus då? älgfluga….. Äcklig, men ofarlig. Därför är jag så himla noga med att alltid duscha när jag varit i skogen….

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

hus-musen
0

#7 Älglusen har väl bara 6 ben, krypet ovanför har 8 ser det ut som.Glad

Qui dormit, non peccat

Hawknestgrove
0

Ja, är de två bakersta verkligen ben?

Hawknestgrove
0

KRoppsformen påminner ju väldigt mycket om det äckliga krypet….

Scully
0

#7 Jag har kollat bilder på nätet på älgfluga/lus men tycker inte att den stämmer överrens, "min" har större bakkropp än älgflugan. Nu har jag kollat korten inge och ser ut som att den hade 8 ben

Hawknestgrove
0

ja och storleken är ju inte heller älglus.  jag läste föst nu hur stor den var. Måtte vara en fästing ändå?

SannaHolmgren
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Det är säkert en fästeng. Absolut inte huvudlus. Älglöss eller hjortlusfluga är större. Fästingar är spindeldjur och kan vara så små som "spetsen på en nål" så de knappt syns. De lever först som larver, sen nymfer, sen vuxna fästingar. I alla stadier suger de blod. Men rätta mig om jag har fel, någon, för jag letar i minnet och har inte dubbelkollat.

Scully
0

Jo jag får nog ta det för en fästing i nymf statiet. Har kollat igenom hunden och hon verkar då inte ha någon som tur är.

Denna var nätt å jämt så jag såg den, det man ser på bilderna är fibret i pappret, så man kan nog säga att den var typ spetsen på en nål Glad

Jag vet ej hur det är med de små om de suger blod i nymf stadiet, men logiskt tycker jag ju att de borde det.

Jag blev så skräckslagen av att ha det där krypet i håret så jag hann behandla mig mot löss, som tur var så använde jag inte ett av de starkaste medlen iaf.

Hoppas iaf att jag slipper få någon till sån där i håret när jag går ut i skogen igen Foten i munnen

SannaHolmgren
0

Man kan få mycket i håret under tiden man är i skogen. I morse var jag på svamprunda och har efter hemkomst plockat ut minst 8 st hjortlusflugor som myllrat fram ur hårbotten, ytterligare 10 st plockade jag från kläderna och i skogen nöp jag dem ideligen. Dom är läskiga när de blir så stora mängder..

Hawknestgrove
0

haha scully, det räcker med att duscha och tvätta och kamma igenom håret. OCh  tyvärr, en bra variant är att ha en duk runt huvudet i skogen. Då slipper man få in nåt i håret. Inte lätt, jag är ju också en sån som hatar att ha nåt på skallen

TinaNordberg
0

Fy farao, jag har inget gott till övers åt hjortflugorna. Ryser när de kommer brummande runt öronen och så blir det plätsligt tyst……

Den här har jag dräpt i handfatetSkrattande

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Bläk……..

Scully
0

#15 Fy sjutton så många kryp, skulle nog få panik om jag hade fått dem på mig. Är så van att det nästan aldrig är något i håret då jag kommer från skogen

#16 haha jo jag vet, men med tanken på att barnen har börjat skola/dagis samt att jag haft dem tidigare så fick jag panik Tungan ute

#17 Gud så vidrig den ser ut. Men gud så bra skärpa på kortet ändå, vad använder du för kamera nu Tina?

Hawknestgrove
0

Jo, men som sagt, en duk knuten runt huvet och dusch när man kommer hem och tvätta duken med detsamma, så slipper du få panik. Jag blir också som galen när jag får kryp på mig. isch…..

TinaNordberg
0

Lusbilden är tagen med min gamla  Cannon PowerShot IS S3, utan blixt därför det gula lampljuset. Den gav jag bort till sonen vid nyköp.

Har köpt en ny Cannon PowerShot XS 30 IS. Den har inte alls samma macrokapacitet så jag har köpt en beg. samma som den gamla att fota småttingar med.Skrattande

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Doglovers]
0

Hjortflugan kläcks tydligen nu, så det är extra drag i skogen av dom små eländena. Jag fick en jäkel som bet mej i hårbotten och det kliar som sjutton. Och det är inte första gången.

Scully
0

#21 Jag var dum nog och tänkte inte på att min kamera har 0 cm gräns. Har en Canon Powershot S 5is. Hade kanske blivit bättre bild om jag gjort som dig Glad.

Ja ja jag hoppas ändå att jag aldrig med får chansen att fota ett till sånt där "kräk", för jag vill att dom stannar kvar i skogen Tungan ute