Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 2801 ggr
bildochfoto
0

Bild Murkla

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Den här tog jag förrförra våren…

Celia
0

Hur kan man vilja äta en sådan? (läste det i annan tråd…)
Ser ju ut som en halv hjärna Flört

Bjornen
0

Enligt signaturläran är den då bra mot sjukdomar i hjärnan och kanske även för minnet.

Celia
0

#2 - ja då kanske jag ska överväga det trots allt ;)

gurin
0

Tänk bara på att det är en av de giftigaste svamparna. De måste tillagas på rätt sätt. Jag är dock uppvuxen på dessa läckerheter, likaså mormor som blev 92.

mvh/gurin

Celia
0

#4 - jag skämtade i #3, jag är livrädd för svamp som inte heter kantarell eller champinjon ;)

Bjornen
0

Det finns också giftiga champinjoner men också både ätbara och goda flugsvampar.

Celia
0

Förhoppningsvis är det inte den giftiga sorten i affärerna - jag vågar inte ens plocka svamp själv. De som växer här får de vilda djuren äta upp om det är något som de gillar :)

Martin
0

Jag är som Celia, svamp är gott, men själv har jag inte gett mig på annat än champinjoner, och då alltid de som finns i affärerna. Har funderat på kantareller från affärerna också - men inte kommit så långt i mitt utforskande än :o)

mvh Martin

gurin
0

Vad menar ni, man är ju säker när man plockar stenmurklor, säker på att de giftiga alltså. Flört

Svamp från affär, är det inte sådant man får matförgiftning av?

mvh/gurin

Bjornen
0

Att äta stenmurklor innebär ingen matförgiftning. I stora mängder kan det bli skador på inre organ, men inte att man kommer att må illa. Efter förvällning försvinner en stor del av giftet, men litet blir naturligtvis kvar. Livsmedelsverket har bestämt att mängden av gift riskerar att bli för hög. Det är samma sak med potatissorten Magnum Bonum som ett visst år med ogynnsamma förhållande nådde över den rekommenderade mängden av solanin. Många grönsaker och frukter är besprutade med mycket giftiga medel för att ta död svampar, ogräs och skadedjur. Vissa gånger konstateras att produkterna innehöll mer än tillåtet. Men när resultatet fanns tillgängligt var allt uppätit.

Jämför man med nikotin är murklan långt i från giftig. Nikotin förbjöds som bekämpningsmedel redan på 60-talet eftersom det var för giftigt och ändå använder många detta frivilligt.

För övrigt är allt giftigt i för stor mängd. Vanligt rent vatten är dödligt giftigt om det dricks i för stora mängder. Där kanske dödsdosen ligger på 8-10 liter vid snabbt drickande.

gurin
0

Bjornen. Jag tror inte riktigt att du förstod mitt inlägg. Matförgifningen syftade på mat från affären och inte till murklorna och var menat som ett skämt.

mvh/gurin