Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 28-övrigt
Läst 1042 ggr
bildochfoto
0

Harar utanför fönstet

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hararna är och nallar i rabatten…här har de upptäckt att de är påkomna…

Nore
0

Hej på dej, det var roligt att du har några harar i trädgården. Det har varit mycke ont om hare ett tag, det har varit åtgång på dem, först blev harpäst sedan har de blivit mer rovdjur som jagar dem i skog o på fälten. Så både haren o rådjuren har ändrat överlevnadstaktik, för gick rådjur o lade sej på en skyddad plats i skogen, men nu ligger de hälst på öppna fält med god överblik över naturen, det är lika dant med haren. Vi fick rävskabb för några år sedan, och med en gång såg man en ökning på både räv o skogsfågel. Rävskabben fins kvar men inte i den utsträckning som tidigare, för jägarna förbarmar sig över de drabbade djuren. På 60 talet så fick man betalt för skinnet hoss pälshandlare, visseligen en symbålisg summa, men nogon krona blev det. Men det var för lite så då börgade man med rävfarmar o då fick inte jägarna några skottpenningar på skinnen, o då slutade de jaga räv. Där har vi orsaken till rävskabben, o harpästen, det blev för mycke djur av denna art så de nästan dog ut. Så var riktigt rädd om detta harpar, har du tur kan du så småningom få se två tre paltar skutta omkring i din närhet.         NORE Jägare

Celia
0

Vilken vacker närbild du har fått där! Jättefina :)

Mvh, Cecilia

Christina
0

Verkligen roligt att se din bild. Jag får sällan syn på harar utan ser bara spåren särskilt på vintern.

netagirl
0

Är det ont om harar? När jag cyklar till jobbet på morgonen( halv5) så får man verkligen se upp,för det är en massa harar överallt. och då bor jag mitt i stan! GladSka ta med kameran en morgon och försöka ta en bild av dom.

Celia
0

Vi har också harar till höger och vänster, på vägen och i luften (när de skuttar) ;)

Nore
0

Ja i stan kan det vara mycke hare, det beror på att där fins inga naturliga faror, i parkerna fins planteringar med godsaker som de gillar.Neråt södra Svergie kan det tillomed vara kanin.   NORE JÄGARE

Celia
0

Jag bor mitt på vischan och har både harar och kaniner :) Harar ser man sällan här i Skåne när det gäller större städer, men så fort man hamnar bland åkrarna så är det hög trafik av dem på vägarna.

I stan ser man dock mängder av kaniner där det finns grönområden. Jag tog hand om ett par sådana när jag var liten och bodde i stan. Jag hade inte en aning om att man inte fick göra så, men det är preskiberat vid det här laget så jag erkänner ;)

Mvh, Cecilia