Global warming
Här finns en länk till dom som inte tror att co2 orsakar global warming kan ju vara något att titta på och jag gillade filmen men så är jag ju lite obstinat :-)
Däremot är jag inte för förstörelse av miljön lika bra att lägga till det
här är länken http://www.youtube.com/watch?v=B3wfyfOiuE0
mvh/bjorsa
Hur vet man att dessa personer som inte tror på tror att co2 orsakar global warming är köpta av oljebolag eller andra intressenter?
//CarlS

Jag tror inte heller på att koldioxiden orsaker någon större uppvärmning, men det finns annat som är minst lika allvarligt. Nämligen vår egen uppvärmning av jorden med eldning av diverse bränslen och användning av uran. Det är vi själva som värmer upp jorden. Om vi minskar koldioxidutsläppen har vi också minskat uppvärmningen, vi har sparat av energin=värme. En annan miljöfara är kvävegaser i luften och använning av ozonnedbrytande ämnen.

Carl kanske dom är det men om man tittar igenom så hör man oxå vad som sas om järnladyn Margaret Thatcher om hur hon ville få fram data om att kol och olja orsakade uppvärmning för att styra över på kärnkraften så hon slapp kolarbetare som strejkar och mellanöstern innan dess så var de ju att de skulle bli istid .
Nu tycker jag oxå att man skall dra ner på fossila bränslen osv vad jag är emot är domedagspredikanterna som piskar upp stämningar som skrämmer folk att dom får ångest när dom kör sin bil eller värmer sitt hus .
#2 Menar du att vi får en ökad temperatur av våran egna uppvärmning ungefär som staden har en högre temperatur än landet pga microklimatet ?
mvh/bjorsa

Javisst vi höjer jordens temperaturer av vår egen uppvärmning.

# 3
Ren faktainformation handlar aldrig om att ge människor ångest. Ju förr vi blir medvetna om att vi kan göra egna val som direkt påverkar vår vardag i en positiv riktning (och i förlängningen även för kommande generationer) desto bättre är det, väl?
Domedagspredikanter är de som säger att vi inte har något eget val utan måste förlita oss på krafter som ligger utanför oss själva och bara kan vänta på att bli räddade av Gud, Jesus eller UJ.

#5 Men när de det tydligen inte är ren faktinformation och där de påstås att miljoner människor i världen kommer få sina liv översvämmade av havet som kommer att stiga pga våra co2 utsläpp .
Ok kalla dom för något annat än domedagspredikanter men jag menar dom som målar upp ett liv i kaos om vi inte ser till att sopsortera och börjar att cykla till jobbet .
#4 Så den 0,5 gradig medeltemperaturökning vi har haft kan alltså vara pga att vi tillför x antal kw ?Måste väl till mer energi för att höja temperaturen än den människan förbränner ?
mvh/bjorsa

# 6
Vad är det av det som Al Gore presenterar som inte är uppbyggt av ren fakta? Vad är det som säger att det inte kommer att bli så som han påstår kan bli ett tänkbart scenario om vi inte börjar tänka på hur vi påverkar den naturliga utvecklingen? Kan du ge något eller några konkreta exempel?

Carl S: Ofta är det samma organisationer som dyker upp och de brukar ha en anknytning till Exxon som brukar förse liberala lobbyn som också springer ärenden för att förringa forskning.
Det handlar givetvis om människor som tjänar pengar på den näring som skulle minska om vi minskar drastiskt på fossila bränslen.
Perla: Du får väl läsa igenom den forskning som IPCC presenterar och duger inte det kan du ju kika på den oberoende instutitionen World Watch som varje år presenterar State of the world.

# 8
Tack för tipset.
Nu består ju atmosfären av gigantiskt många kubikmeter luft. Så det är nog ytterst marginellt som man skulle kunna säga att uppvärmning av våra hem bidrar. Precis som det är minimal skillnad i berggrunden av alla borrade hål för bergvärmeanläggningar.
Men det har uppmätts statistiskt säkerställda lokala värmeskillnader i Singapore när det varit tillfälliga elavbrott och när elen kommit tillbaks och därmed alla tusentals air-condition-anläggningar gått igång så har staden blivit ett par grader varmare…
Det jobbas hårt i varma länder med att anlägga trädgårdar och planteringar uppe på hustak för att mildra klimaten i storstäder. Omvandling från co2 till syre bl.a.

#7 Jag påstod väl inte något om al gore eller?
Men om co2 stämmer och alla senarior som målas upp stämmer så kommer vi inte att ha en sportslig chans för co2 kommer bara att öka och vem skall stoppa kina indien och snart afrika från att utvecklas i full fart ?
Varför måste jag försvara min uppfattning och ge konkreta exempel ?
Är de inte vettigt att de finns flera uppfattningar ifall en av dom skulle ha fel ?
#8 Och jag som la ut länk är väl oxå då en lakej till oljeindustrin ?
katastrofen är nära och enligt al gore har vi 10 år på oss sen blir de extrema väderomsvängningar med översvämningar, torka, stormar och epidemier som följd. Denna hotande katastrof är orsakad av oss själva allt enligt AL Gore .
Men han då som vet allt detta han sitter å åker privatjet jorden runt för att föreläsa något som skulle kunna göras via videokonferans och då utan ett endaste co2 utsläpp men de e som vanligt dom lever inte som dom lär .
mvh/bjorsa

#5 Det är sådan här artiklar http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,858193,00.html
som jag menar med domedagspredikningar kanske fel val av ord men jag tycker att dom frossar i människors oro för att sko sig själva genom att sälja mer och det är inte bara AB som gör det .
mvh/bjorsa

Jag ber om ursäkt för att jag misstolkade dig.
Det är ju lätt att ha åsikter om det mesta utan att vara insatt i ämnet och ännu lättare är det att haka på andras åsikter om man tycker att det låter bra för då kan man gå på vad man känner och slipper att lägga ner tid på att undersöka fakta själv.
Hur som helst. Du får ha vilka åsikter du vill men vitsen med att ge konkreta exempel på vad man menar understryker bara vad man anser är något att ta fasta på och är långt ifrån något försvar för de åsikter man har.

Jag tror det är viktigt, precis som du också skriver, att hålla i minnet att de som jobbar med tidningsmedia vill skapa rubriker för att få så många som möjligt att köpa tidningen eftersom det är det som de lever på och självklart så spelar de på läsarens känslor om det är möjligt.
I den artikeln som du länkat till har de skapat en fiktiv verklighet baserad på de uppgifter som fanns när artikeln skrevs. Lite väl överdriven kanske den är men det skrämmande är att det inte heller finns något som säger att det inte kan vara en möjlig utveckling.

#14 Men för att något inte är omöjligt gör de väl inte till en realitet
#13 Nu fattar jag inte riktigt först ursäkt sedan "Det är ju lätt att ha åsikter om det mesta utan att vara insatt i ämnet och ännu lättare är det att haka på andras åsikter om man tycker att det låter bra för då kan man gå på vad man känner och slipper att lägga ner tid på att undersöka fakta själv"
Om vi går tillbaks till mitt första inlägg så var de ju en film som la fram fakta på samma sätt som Al gore filmen så vad mer fakta ville du ha ? därmed inte sagt att dom har rätt i allt dom påstår likväl som att al gores senarior kanske inte slår in .
Jag har tidigare skrivit lite om co2 och där min förvirrade syn kanske lyser igenom här http://svensknatur.ifokus.se/Forum/Read.aspx?ThreadId=1eed0388-703e-4036-bac2-c1881fbeea84
mvh/bjorsa

# 14
Tack vare att det informeras om risker så är det mycket elände som vi slipper innan det som det varnas om blir en realitet.