Älg fast på isflak
"En älg är sedan tisdagskvällen fast på ett isflak i Torneälven utanför Övertorneå. Den lyckas inte ta sig iland."
>> Länk till artikeln på DN.se
Hoppas verkligen att den stackarn klarar sig!
// staffan

Det står i Expressen att dom ska skjuta den.
? Fast på ett isflak? Älgar är kanonduktiga simmare. jag har sett filmer på att de kan simma långa sträckor (bl.a. från ryssland till alaska) och även dyka ner på botten och äta sjögräs och alger. Denna kanske bara är trött och rädd när det dyker upp massa folk på strandkanten.

Vem tusan skulle inte vara rädd på ett isflak, i en strömmande älv. Nore

Ah, jag såg på tvnyheterna nu att älgen hoppade i och simmade i land själv. Det var ju tur för annars hade den väl skjutits av jägarna som var ditkallade.

verkar dumt att skjuta en älg om den nu kan simma… visserligen kan väl strömmen vara stark men ändå… i vilket fall som helst, tur att den klarade sig! måste varit ganska läskigt.
/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Jag måste komentar på inlägg nr2, Nog är älgar duktiga simmare men inte dessa sträckor som nämdes, älgen gillar rötter från vass o vattenväxter, men de dyker inte, de går på botten o bettar, och jägarna beträffar så var de utringda av kommun. Det är likadant när ett fodon kör på ett djur då ringer polisen efter jägare med eftersökshund, detta gör jägaren utan kostnad bara för att djuret inte skall lida i onödan. Jag har eftersökshundar, o blir ofta utringd när det har varit vilt inblandat. Sen fins det de som kör på ett rådjur, utan att ringa. Sedan är det en person som är ute o går sin morron prommonad, och hittar detta djur. Det kanske tillomed var en som avskyr jakt, som inte anmälde det. Detta är ett jaktbrått som kan straffas med sex månader på kåken. NORE JÄGARE

#6# Hur menar du? Är det ett jaktbrott att inte anmäla om man kört på ett djur?
#7 Ja, eller i alla fall ett brott mot jaktförordningen.
Enligt Jaktförordningen § 40 finns en skyldighet att märka ut och anmäla viltolyckor till polisen. Skyldighet att anmäla viltolycka till polisen gäller följande djur: älg, rådjur, hjort, vildsvin, björn, varg, järv, lo, utter, örn och mufflonfår.
mvh Martin

8# Ja, att man ska anmäla vissa djur det vet jag. Min dotter håller på och tar körkort. *ler*
Men han skrev jaktbrott så jag undrade vad han menade. Trodde det hade tillkommit något mer.
#9 Det var inte jag som skrev jaktbrott, det var Nore :o)
Jag tror att Nore menade brott mot Jaktförordningen, dvs brott mot en lag som reglerar jakt. Inte att det skulle ses som någon form av otillåten jakt :o)
mvh Martin

#10# Ja, jag såg det och ändrade till han. *ler*

Det är bra att ni är på alerten, det var exakt så jag menade. Jag ser fram mot en jaktsida på forum, det vore skoj att diskutera jakt o natur, för jakt är så mycke mer än dödande av vilt. Träffa sina jaktkamrater, hihi o diskutera om kläder vapen o hur man kan hjälpa det vilda att leva vidare vid svåra förhållande. Och det kan vara något som en gammal jägare som jag kan lära mig också av er. Men det kommer nog att vara många synpunkter, på jakt . Vi jägare ger bidrag till viltforskningen varge år på våra jaktkort som vi löser som seriösa jägare. Hoppas att det fler som vill ha en sida med jakt. Mvh NORE JÄGARE.

Ja, jag är ju en av dom som är emot jakt. Det finns så många jaktgalna jägare där jag bor så du anar inte.