Varg som fällt älg?
Hej!
Jag var ute och gick med min kille vid fältspatsgruvan i Kolsva, västmanland i förmiddags och vi stötte på en stor fläck som var full av älghår, .. stora tussar.
Man såg också tryck efter att någon tungt legat där eller förmultnat.
Jag undrar, kan det vara en varg/vargar som fällt en älg? Vi har ju varg här.
Hur länge sen kan det vara isåfall. Vi såg inga benrester, men vargen kan ju ha dragit iväg med älgen in i skogen. Vi gick på en stig.
Bifogar lite bilder. Vi fick inte med hela området med hår i bilderna.
Putt

Klart att vargen kan fälla en älg, men det är ju tyvärr omöjligt att säga med bara lite rester av päls. En älg som ligger kvar i skogen försvinner på bara några dagar då rävar, korpar, vildsvin mm gör sitt bästa för att få de bästa godsakerna. man måste ha tydliga bevis om man ska kunna säga vem som gjorde det och det går kanske i bästa fall bara om djuret är nyslaget
Man såg också tryck efter att någon tungt legat där och eller förmultnat.

Det är ju säkert älgen som legat där. Vi hade en loslagen hjort. Men vid besiktning efter bara ett ochett halvt dygn i minusgrader och spårsnö så var det omöjligt att se några som helst spår efter vilket djur som dödat hjorten. Trafiken av djur var enorm efteråt och det var ordentligt upptrampat av räv korp och kungsörn.

Denna hjort lade de ut i skogen, på mindre än tre veckor med mer än 10 minus så fanns det inte ett spår efter den. Så här års så går det ännu fprtare. Djuret hinner knappast förmultna utan delarna sprids ut med andra djur, kvar blir lite benknotor som man hittar ibland då man går och plockar svamp.
Det måste varit en varg då. Jag ska tillbaka nåndag och kolla lite närmare om jag kan se några bendelar.
Det är ju alldeles för mycket hår och stora tussar på stor område för att det ska ha varit ett djur som tappat päls.

Det måste ha varit en älg menar du.
Älgen kan också ha dött av naturliga orsaker, tex sjukdom eller av skador efter trafikolycka eller som sviterna av skador från slagsmål om brunstiga kor. Det kan också ha varit jägare som dumpat slaktrester efter älgen i skogen. Det är mycket känsligt att säga att en varg varit framme om det inte finns tydliga bevis. Däremot kan man heller inte utesluta det. 
Vi har ju haft rätt många vargattacker här på sistone, på både får och hundar, så omöjligt är det inte. Men det är som du säger svårt att bedöma av bilden om det är en varg för fällt en älg.
Jägare brukar väl inte plocka en älg på plats? Men jag vet att dom brukar lämna tarmar och inälver.
Ja men intressant är det, ska gå dit och kolla närmare nån dag igen.
Vi hittade mkt älgspillning överallt i området, så älgar rör sig mkt och ofta där.
Det kan ha varit så, att man kört ut med skinnet och det andra i skogen också. Alla utvägar är tänkbara. Här lade vi ut skinnet efter grannlagets kalv för ca 10 dagar sedan, inälvor och huvud med, nu är allt borta. Vem som har tagit vad,är omöjligt att säga. Vi har sett havsörn kalasa, korpar, kråkor och skator. Dessutom så har vi sett spår av vildsvin, så de har nog dragit iväg med huvudet och de större sakerna. eftersom det gjordes anatomisk styckning, så blev ju allt ben liggandes också ute på havreåkern. MEn som sagt, nu är allt borta. Vad som är kvar är precis som på dina bilder, lite hårtussar.
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....