Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett19-fåglar-vilt
Läst 1172 ggr
Banio
0

Hackspettar

Har en liten fundering - vistas ofta i naturen med kamera, och har de sista två åren sett en markant ökning av Större Hackspett, åtminstone i mina hemtrakter i sydöstra värmland. Är det så att detta är en art på stark frammarsch, eller är det andra omständigheter som gör att jag numera kan iaktta den så gott som dagligen, nästan var jag än tar mig ut i skogen? Om ingen här vet, har ni tips på sajter där jag kan ställa min nyfikna fråga?

Hennum
0

hej. jag har varken svar på frågan eller tips på vart du kan ställa den, hoppas någon kommer med det snart :)

vi hade hackspett hos oss en gång i tiden, när vår sjuka alm var kvar, sen blev vi tvugna att såga ner den eftersom den var så nära huset. tråkigt. har aldrig sett hackspett sen dess och inte hört heller. det finns väl inte så mycket plats för dom här, bland alla åkrar.

/ hennum

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

AndersG
0

Sök på SoF. Sveriges ornitologiska förening.
Därifrån kan du hitta länk till din lokala ornitologiska förening vad den nu kan heta. Kanske VoF.

Där jag bor heter den NoF Norrbottens ornitologiska förening.

Tror du kan ställa din fråga genom mail till SoF också.

Har faktikskt märkt samma som dig. Så om du hittar svar så skriv det gärna här sen.

Mvh/-Anders

Banio
0

Jag har fått var via SOF (tack för tipset för övrigt) och svaret är att populationen av Större Hackspett styrs av granarnas frösättning, vilket ger toppar var tredje/fjärde år. Ingen långsiktig ökning dock. Ett antagande är dock att det sker lokala variationer beroende på förändringar i skogsbeståndet, urhuggning mm., vilket kan innebära att man lokalt och regionalt får en mera bestående och tydlig ökning av populationen.