Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 2400 ggr
Hawknestgrove
0

En mycket bra sida!!!!

http://www.vargfakta.se

Sidan tar upp frågeställningar och fakta som är bra! Inga färgningar åt något håll. En sida väl värd att besöka!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Sehvrin
1

OBS. Följande text är den uppfattning jag har fått efter att ha läst lite på sidan.

Tyvärr får jag säga att jag bedömmer att den sidan inte är ofärgad. Med uttryck som "Antalet vargdödade hundar går mot nya sorgliga rekordnivåer." och "Värmland som redan är till bredden fyllt med varg […]" så ser jag den som att de som skriver där är emot varg. Tanken är god (hoppas jag), men de lyckas inte med den utan låter åsikter mot varg slinka igenom.

Detta tycker jag är värre än att vara öppet emot vargen, för att man lättare kan få det att låta som helt objektiva fakta när det inte riktigt är det.

//Johanna, medarbetare på miljö.ifokus, svensknatur.ifokus och studier.ifokus

Hawknestgrove
0

ja, jag tyckte i alla fall att sidan var mycket informativ och så pass neutral som  den kan bli.

För ok hårklyveri,men att vargdödade hundar är sorgligt, det kan vi inte förneka ändå?

OCh Värmland har stor vargtäthet.

[Doglovers]
1

Sidan är väldigt neutral. Ovanligt neutral måste jag säga.

Att det är sorgligt att många hundar dödats av varg är ju faktiskt väldigt sorgligt.

Och värmland har vargar så sömmarna snart spricker. Så speciellt vinklat är det ju inte. Bara konstaterar fakta.

Helt klart en bra sida som många kan hämta sina fakta ifrån.

Sen beror det nog lite på vad man letar efter. Läser man mellan raderna så kan man få till det hur man vill och till det man vill.

Här står det om verkligheten många av oss lever i. Så är det bara.

Och är det så att man inte tror på det som står i faktan så har man nog skygglappar på sej.

Hawknestgrove
0

Ja, jag blev faktiskt själv väldigt förvånad över, att en så pass jägarinspirerad sida var så lite färgad. Vilket gläder mig, trots att jag inte är någon vargkramare. En någotsånär neutral sida med många fkata, som är sanna och inte tagna ur luften. Vi kommer  ju aldigt att enas, vi som är för och vi som är emot, men jag rekommenderar båda lägren att läsa  lite på den sidan, för den har mycket att ge i många hänseenden.

Sehvrin
1

#2 Ja, det är sorgligt, men har man en sida där man vill vara neutral i vargfrågan så ska man inte lägga in känslor i sina texter. Säger man till läsaren vad denna ska känna (att det är sorgligt, i det här fallet) så är man inte längre ofärgad.

På samma sätt är "Värmland som redan är till bredden fyllt med varg […]" ett uttryck som innehåller värderingar, och negativa sådana. Varför inte säga att "Värmland, som är ett län med hög vargtäthet"  istället? Då lägger man inte in någon värdering ivad man tycker om att det finns mycket varg.

Jag tycker att de verkar ha goda intentioner med sidan, men att de låter sådana formuleringar slinka igenom gör att den inte är helt ofärgad.

Hawknestgrove
0

påpeka det! jag tror att de som har gjort sidan är kontaktbara och är mottagliga för konstruktiv kritik.

Sehvrin
1

#6 Jag har redan kontaktat dem, fast på grund av ett fel som är betydligt grövre än bara en felformulering. Nämligen uträkningen av hur många vargar det kommer finnas år 2020. De räknar inte med dödlighet för varje år, utan bara som en klumpsumma i slutet. Men jag ska erbjuda min hjälp för att rätta till det.

En annan sak jag ställer mig kritisk till med sidan är att det saknas texter om nyttan vargen gör i naturen. Allt handlar bara om vilken ekonomisk belastning den är för människan.

carsbo
1

visst är det sorligt att hundarna dör men för det mesta är det deras eget fel att kliva in på vargarnas revir.

jag vet att man kan diskutera i oändlighet för och mot vargar men det kommer inte leda till något bättre. jag själv är på vargarnas sida men tänker inte blanda mig i en vild diskussion Skrattande

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Doglovers]
0

# 8 vet du om att jakthundar är jämnställda med skydds, räddnings, blind, assistans hundar? Och har exakt samma värde både socialt och ekonomiskt.

carsbo
1

vad har det med att de kliver in på vargarnas område att göra. vargar är inte blodtörstga varelser. de skyddar sitt revir mot såväl andra vargar som hundar som i deras ögon är en varg. en inkräktande varg.

och jag skulle gärna vilja höra varför en JAKT hund skulle jämföras med skyddshundar, blindhund, assistans??? de är ju för *** bara en orsak för jägaren att slippa gå in och spåra djuret själv och bara kunna skjuta djuret när huden har drivit djuret till jägare. blir upprörd över en sådan tanke. socialt, visst, jägarna tycker ju om sina hundar, det är ju klart.

om min collie blev dödad av en varg så skulle jag såklart vara arg och ledsen. men när det går över får man börja tänka logiskt. jag skulle förstå anledningen varför vargen gjorde så, och mistaget jag gjorde.

när en räv slank in i våran hönsgård(kom ut så att jag såg den några meter ifrån mig, den hade gömt sig i buskarna) och slaktade precis alla mina höns ville jag först inget annat än att se vargen död och jag skickade våran hund efter den. men med tiden så insåg jag ju att räven dödat av en anledning, att den tex skulle bära alla hönsen till sina hunriga ungar..

minken hatar jag dock, en hänsynslös mördare som lämnade alla hönsen för att ruttna bort med avsltna strupar.

[Doglovers]
0

#10 Vet inte om du är på extremt dåligt humör eller vad det är. Har egentligen ingen lust att svara dej, då du verkar blockerad på något sätt. Hoppas du känner dej bätttre nu. Men jag ska svara eftersom det finns fler än vi här på det här inlägget.

Jag svarar för att alla som inte vet, ska kunna få lite lärdom i detta.

En jakthund är även en mycket trevlig sällskaps hund som gillar att umgås med resten av flocken . Det är en ju en HUND. Våran bästa vän.

Jakthunden vallar inte djuren till jägare,…! Vallhundar vallar. Inte jakthunden. Jägaren måste känna till drevdjuret och veta var det rör sej och ställa sej på pass. Alltså vara så snabb att den står där djuret kommer framtrippandes. Hunden är OVÄRDERLIG i skogen och under jakten, då man sammarbetar med den. Den är extremt duktig på att söka rätt på skadade djur. Till exempel trafikskadade djur. Vi skulle aldrig klara oss utan jakthunden. En meriterad jakthund kan tinga ett pris på 100.000 kronor.

Kom gärna med fler frågor angående jakthunden och dess användnings områden. Jag ska försöka svara så gott jag kan. Men skapa då en ny tråd, så vi inte förstör denna. Tror faktiskt att den finns en redan. Kanske sajtvärden kan plocka fram den.

carsbo
1

Doglovers nej jag blev på dåligt humör när jag läste ditt svar. vad du tycker om mig eller mina åsikter bryr jag mig faktiskt inte om Gladjag kommer stå på vargarnas sida ända tills de är utrotade. de kommer aldrig vara the bad guys för mig, men människan har  och kommer alltid vara och jag skäms över att behöva vara en själv.

men åter till varför jag började skriva här var för att jag vill ha något att säga om vargen. vi lever i ett öppet land, så då ska man kuna säga vad man tycker och inte sitta tyst. orkar däremot inte ha en vild diskussion där inget leder någonvart

Mvh Wolflovers

Hawknestgrove
0

just därför, som jag tyvärr inte kan ha den sortens duiskussioner här inne. Vore ju toppen för oss, höjer sajtens aktivitet, men nej, jag orkar inte med det. JAg  la bara ut en länk, och om det är någon som har något att säga, så säg det till dem som  har gjort den sidan.

carsbo
0

#13 precis. jag är inte här för och mucka gräl heller, oroa dig inte Hawk :)

[Doglovers]
0

#13 Tänk att det alltid ska bli så här…?

#14 Det är väl ingen som önskat att vargen ska utrotas…? Inte jag i alla fall.

carsbo
0

sa heller inte att det var du som ville det eller :) sa bara "tills den är"

Hawknestgrove
0

Ok, jag låser denna tråd vid inlägg nr 25. Så nu får vi väga våra ord på guldvåg.

[Doglovers]
1

#17 Bra.

Sehvrin
2

Vill ni fortsätta diskutera varg- och andra rovdjursfrågor efter att tråden är låst är ni välkomna in på miljö.ifokus

[Doglovers]
1

#19 okey. Det är så tråkigt när man inte kan hålla god ton och även hålla sej till fakta. Såna här trådar har en förmåga att alltid barka åt pipan, då vargen väcker starka känslor från många. Både åt ena och det andra hållet. Många med negativa erfarenheter och andra som tyvärr glorifierar vargen. Den är ett rovdjur. Så är det bara. Länken tråden startade med är väldigt bra och informativ.

KimE
0
[Doglovers]
0

Hoppsan, där hade den hamnar lite fel. Det är det här som är det tråkiga. När dom påstår att den är så skygg. Här har vi nyss haft en som gick omkring vid en stor ridskola som ligger granne med ett bostads område och fotografen tog massor av bilder och den gjorde sej ingen brådska.

[Doglovers]
0

Någon som vet om vargflytten kommit igång? Den på bilden påminner lite om tiken som släpptes ut i kilsbergen och gick tillbaka igen. Hon var också lite röd. Hybrid eller…?