Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett28-övrigt
Läst 3040 ggr
Lamina
2

Röra grodor?

Jag har länge stör mig på alla dessa tävlingsshower på TV´s sätt att utnyttja djur som rekvisita på alla möjliga tänkbara vis. Dom ska vara läskiga, äckliga och hemska och i vissa fall (kanske inte just i Sverige) äts dom t.o.m. levande. Som t.ex. fear factory där dom tänker ut alla möjliga olika grymma sätt att plåga insekter, spindeldjur och t.o.m. ryggradsdjur ibland. Och Fångarna på fortet där man ska räkna djur genom att tvinga dom igenom ett litet hål, leta ledtrådar/nycklar bland en massa råttor, ormar, scorpioner, spindlar utan minsta hänsyn till om djuren tar skada av den brutala behandlingen…

Ok, så jag blir arg varje gång jag får se/höra sånt och kör långa rants. Men till saken: Sitter och lyssnar på nya showen "Kär och Galen" som går i bakgrunden då jag hör att dom har ett moment som går ut på att dom ska kyssa grodor (eller var det paddor). Låter ju rätt harmlöst ändå. Men är det inte så att grodor har väldigt känslig hud och att det gör fruktansvärt ont på dom när man tar på dom? Det är iaf något jag har hör, men jag kanske är helt fel ute?

Tycker iaf att folk borde visa lite mer respekt för djuren och sluta använda dom som rekvisita… Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[Elsastubin@live.se]
2

#0 Håller med.  Tycker ju synd om djuren…  Borde inte andvända djuren till sånt, då djur är lika som oss männsikor. Det gör ont på dom också, och det spelar ingen roll om det är små djur eller stora djur… Jag är djurvänn och gillar inte när dom gör illa djur (om dom nu gör det).

Har också sett på "fångarna på fortet" och har sett att dom tvingar grodor och möss att krypa igenom ett hål, genom att räkna dom hur många dom är (precis som du skrev).

Såg på något program för ett tag sedan (kommer inte ihåg vad det heter) men där skulle dom ta ut en krokodil som var i ett rör genom att dra ut honom i svansen… Gillar inte det.

Jag gillar ju djur jätte, jätte mycket! Glad <3

[peter54]
0

Jag håller med om att det är dåligt att de använder djur i såna program, det ena värre än det andra.

Däremot begriper jag inte varför det skulle göra ont på en groda eller en padda när man tar i dem. I så fall borde såna djur aldrig kunna röra sig eftersom de tvingas ha direktkontakt med omgivningen

Lamina
0

Nej alltså, det är nått jag hört nånstans om att det finns nått ämne i huden som påverkar grodors hud så att det skulle vara obehagligt för dom att vi tar på dom. Det är som sagt bara nånting jag hört och inte alls vet nånting om. Därför jag frågar här. Oskyldig

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

[peter54]
0

#3 Jag tror att det är en misstolkning och att det handlar om vår kroppsvärme som torkar ut grodornas skinn om man håller i dem för länge.

Hawknestgrove
0

ja en tankegång så god som någon. at använda levande varelser som rekvisita och slit och slängprodukter är äckligt. Man kan ju fråga sig vad som händer med djuren sen? Som vanligt, så tror jag att Peter har rätt!Skrattande

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Elsastubin@live.se]
1

Men alltså, man måste ju visa hänsyn till alla djur. Dom drar djur i svansen och tvingar djur att krypa igenom ett hål för att bara kunna räkna dom i en tävling. Andvänd något annat men inte levande djur. Tycker synd om alla djur som tvingas dras ut i ett rör i svansen och att krypa igenom ett hål, kanske man inte alltid skadar djuren men att det gör ju ont på dom. Kanske inte alltid ont, men dom kanske inte tycker om att mäniskorna ska lyfta upp dom och glänga och slit i dom…. :)

Men det är ju bara min åsikt, men så tycker jag i alla fall. :)

Lamina
0

Råttor kan skada sig riktigt allvarligt om man drar dom i svansen. Det är ju trots allt en förlängning av ryggraden. Det är lika illa som att man skulle dra/lyfta en katt eller hund i svansen. Skrikandes

//Lamina

Hawknestgrove
0

Ja, jag tittar inte på de där programmen, men om många gick in för att kalga på sånt, så kanske de slutade……

Lamina
0

#8 Jag har tappat räkningar på hur många gånger jag har klagat personligen eller skrivit under en namnlista om just det…

Det enda man får till svar är att dom har djurvårdare på plats som "ser till att djuren inte far illa." Jo tjeanre, säg det till råttan som fick ett knä i skallen t.ex…

//Lamina

Hawknestgrove
0

ta upp det på FB…..