Räv eller lo?
Tyder på lodjur. de brukar säkra sina byten så. Håll koll under veckan!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Hm. Jag fick ju fatt i kameran i går kväll så bilderna är från då. Tänkte det var bäst eftersom det finns risk att en flock vildsvin traskar förbi och gör slut på bevisen.
Se vad jag hittade på ett av de "misslyckade" korten när jag råkade fota i backen av misstag. det var ju mörkt.
Några runda fina osymmetriska tassavtryck kan man skönja i snön. Men hur har hon tagit sig dit? Flugit? Eller så har räven gått i alla spårlöpor som jag har följt en bit och förstört dem.
#2 Ibland har man tur!
HH
Varför tror du att rådjuret var skadskjutet.
Den kan ha suttit i ett träd eller stenblock och väntat och åkt på rådjurets rygg en bit.
Där vi jagar har Lo tagit 10-11 rådjur under senaste året lon tar oftast de mest vitala ,med högst rang.

Det var den markägaren som hjälpte mig att dra upp djuret upp ur bäcken som sa det. Han har jagat hela sitt liv så jag ifrågasatte inte. Men å andra sidan så är han ngt äldre och hade inte sina glasögon med ut.
ja hur som helst död var den. Är den kvar, eller har nasse nöff kalasat upp den?

Kvar än så länge. Korpen har just hittat den och börjat lite smått på "huvudmenyn". Så blev det -10 grader också så nu är det djupfryst på menyn, så den lär ju ligga lite längre och lukta lite mindre (som tur är är ju inte särskilt långt från tomten.)
Trodde mina huskatter också skulle äta på den men ena kisse råkade följa med ner när vi paserade, smög fram för att undersöka men flydde förskräckt med rest ragg när den fick luktat på nån meters håll.
hahaha…..undrar varför….

Nu har kungsörnen hittat dit.
Synd jag e så kass på att fota fåglar, men kanske jag kan rita den..
Ja vi la ut älgskinn i höstas och även inälvor och annatr smått och gott. Då kom havsörnen! det var en ståtlig syn!

Jättefin bild ju!!!

Några i jaktlaget ville ha rådjuret till sina åtlar. När de delade upp den så kollade de närmare och det visade sig faktist att den hade varit påskjuten. Två gånger till och med. Det fanns maginnehåll i det ena hålet, ryggen var avskjuten.
Vi hade vilda gissningar och kom fram till att troligtvis har djuret lagt sig i sårlega, nåt rovdjur (räv eller lo) har hittat den och dödat den till slut.
Undrar hur långt rådjur kan gå med sådan skada. De närmaste jaktlagen har inte sagt till om något påskjutet. Vi bor nära kommungränsen och har obebodd skog ett par mil till nästa privata marker så den kan ju ha kommit från det hållet. Tjuvjakt kan det också vara.:(
Om ryggen är avskjuten så finns den inom 200m, då är det konstigt att de inte avlivat den.

Ja konstigt. Och riktigt, riktigt styggt att inte tala om att man inte hittat det påskjutna, hjälp finns ju att få med både folk och hund.
Tjuvjägare aktar sig nog för att be om hjälp!
HH

Ja därför har man ju tänkt på tjuvjakt också.
Om nu inte naturen har gjort en avvikelse vilket ju händer ibland när man har med levande varelser att göra, och rådjuret faktiskt har tagit sig många fler km än 200 m. Djuret var ju varmt fortfarande när jag fann det, kl 22 på kvällen. Den måste ju ha blivit påskjuten när det var ljust åtminstone -