rävar och grävlingar
hej ,vet någon hur man kan skrämma bort rävar och grävlingar, dom brukar hålla till under mitt hus på landet och jag vill på ett bra sätt få bort dom ,,,men vill ej att dom ska dö , finns det något medel eller larm som man kan lägga dit
Jag tror tyvärr inte att det finns något att göra för att skrämma bort dem, när de blir rädda springer de sannolikt bara in djupare i gryten.
Vi hade grävlingar här i ca 5 år, de var bara trevliga att ha här. Men när det nylaggda golvet till garaget förjade fallera så kunde vi inte ha dem kvar om vi inte ville göra ett helt nytt golv. De hade undeminerat ett garage för 2 bilar totalt tyvärr innan vi fick göra något år det.
Det blev till att fånga i burar och skjuta för våran del, men visst kan man säkert fånga i bur och släppa ut dem. Problemet är väll baa om det är en familj som bor där, hur man får bort alla samtidigt och utan att de tappar bort varandra så att säga.
Hakuna matata!
det enda du kan göra om du vill försöka få bort dem under huset utan att döda dem, är att sätta för riktigt kraftigt svetsat nät för hålen där de brukar gå in. Annars är det tyvärr så, att fångar du in dem i fälla, så kommer de att komma tillbaka ändå till ditt mysiga plejs……
Mitt råd ändå är att du tar kontakt med kommunen för när det blir så här, så är dt frågan om skadedjur för er. de härjar nog inte bara hos dig må du tro….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Skulle inte något ultraljud fungera? Hundar är ju väldigt känsliga så jag skulle kunna tänka mig att det fungerar på åtminstone rävar.
HH
ja, men jag antar, att grävlingarna myser och boar sig under huset. Då får man säkra grunden och se om det finns något ingångshål där……och se till att det inte är poppis och täta. men inte nu. för grävlingen har väl gått i ide nu och sover vintersömn
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

gunilla , ja dom kanske sover sin vintersömn under mitt hus, och jag ska inte väcka dom, det är ju inte snällt att bli väckt mitt i sönhetsömnen