Huggormar
Mycket fina bilder.
KOmmer ihåg en sak.
Jag hade sett på TV när någon lyfte en hugorm i svansen och sa.
-Den biter inte på underlaget och sänkte ner den i handen som låg på en stubbe.
Den bet inte utan ringlade vidare.
Jag som guide innom turismen för länge sen.
Jag gjorde likadant.
Jag sa..-Ormen biter inte på underlaget och sänkte ormen mot min hand.
Min hand var dock i luften..kanske den t o m färdades mot ormen.
Hur som helst..pang..så var jag biten.
Hmm…där fick dom lära sig att allt kanske inte är sant även om den troliga experten säger så:)
Eftersom jag skriver här i dag så..det gick bra. Vi överlevde båda två. Både ormen och jag.
-Chano

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
fina bilder… underbar färg på den blågråa
våga vägra golf o fiskbullar o håll dej in i det längsta med facebook
http://juliafnulia.blogspot.com/
Helena
Jättefina bilder. Gissningsvis är hanen inte ömsad ännu på bilderna och det är därför den ser såpass blå ut.
Om bilderna är nytagna när du postade dem så är det där paret lite väl sent ute och ungarna blir födda väldigt sent. Normalt parar de sig första eller andra veckan i april.
väldigt fina bilder!!!! Tack!!!!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Häftigt!
Och jag blev lite extra glad över att få se en blå huggis på bild
En sån höll jag på att trampa på en gång, 4 hundar hade just rusat över/förbi den och sen kom jag. Som tur var såg jag något i periferin och lyckades förlänga steget något. "Min" var nog ännu lite ljusare, men lika blå.
ja så skickligt tagna bilder. vi tackr och bockar. Så många här inne som kommer med underbara bilder här…
jättevackra bilder! Tack!!!!
Jag blir lite avundsjuk, faktiskt. Har aldrig sett någon huggorm på Gotland under alla år jag bott här. Däremot är det relativt gott om hasselsnok.
HH
#23 Du har säkert rätt. Jag bara säger vad jag ser.
Äter de inte grodor/paddor? Det finns det gott om. En och annan snok syns ibland till också.
Vad jag har hört så är huggormar väldigt känsliga för vibrationer. Jag bor rätt nära ett stenbrott är man spränger flera gånger i veckan. Det är tillräckligt nära för att känna markvibrationerna. Fasanerna brukar också känna av det och varna. Tror du att det kan påverka tillgången på huggorm här?
HH
#25 Jo de lever inte enbart av andra reptiler, de tar groddjur och även smågnagare också.
Ja det kan kanske vara orsak till att du inte ser några huggormar.
Läckra bilder!
Hur kommer det sig att den ena är blåaktig? Hur många färger kan en huggorm ha?
Jag har hört att en huggorm även kan sakna zic-zac teckning? stämmer det?
#27 Huggormar kan ha många färger, men inte alldeles skarpa i färgerna. De kan vara grå, bruna, gula, röda, blå och gröna. De svarta huggormarna har oftast zigzag de också, fast de är så mörka att det inte syns, men man brukar kunna se det i stark solbelysning eller på ömsskinnet.

#30 haha, den var kul. Kom inte och mopsa upp dig jhär inte… ser det ut som han/hon säger!
Så säger de att ormar inte har ansiktsuttryck…..
Varför heter det egentligen Hugg-ormar? Hugger dom extra mycket? extra aggressiva?
haha…..
#32 Nej inte extra mycket, men de hugger sitt byte och släpper, vilket exempelvis inte snokar gör, varken giftsnokar eller ogiftiga. Inte heller boider släpper, utan håller fast och slår en eller flera ringlor runt bytet.
Där fick vi ett bra svar igen.. Tack….
Fina bilder! Om man själv vill ut och fotografera dessa vackra djur under våren var ska man helst leta efter dom i Stockholms området där man kan va säker på att få se dom.