Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 39221 ggr
svenne
75

Är detta vargspår?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Var ute i morse med vår lilla hund och fick då se dessa spår i snön utanför häcken vid vårt hus. Det hade kommit någon cm nysnö och spåren går i en rät linje med 30-50 cm avstånd ett par hundra meter, sedan försvinner de in mot ett grönområde. 

Snusdosan på bilden har en diameter av 7 cm.

Jag bor i ett villaområde utanför Karlstad. Kan detta vara varg?

[Norpan88]
3

Det kan vara svårt att skilja vargspår från en stor hunds tassar. Såg du några skoavtryck i närheten? Bor ni lite avsides?

Här kommer några exempelbilder på vargtassar. Framtassarna brukar vara större än baktassarna.

[Norpan88]
5

en till, troligen en stor framtass detta. Den här var väldigt tydlig.

[Norpan88]
0

Såg du skillnader i storlek mellan fram och baktassar?

[Norpan88]
0

Jag hittade lite mer text-info till bilderna, så att du lättare kan avgöra om det är varg.

Viktiga spårtecken

▪ Daglegor, ofta på små höjder och ibland med bra utsikt över omgivningen.
▪ Vargens spillning är 2-3 cm tjock och korvformad. Den har en stark, kväljande lukt och innehåller ofta större benfragment. Exkrementerna används som markering och placeras därför gärna väl synliga.
▪ Alfaparet urinmarkerar högt (horisontellt) och sparkar vid markeringsstället. (Övriga djur i flocken hukar sig ned när de urinerar.) Blodfläckar i urinen indikerar tik som löper (december till mars).

Feltolkningar

▪ Spårtecken efter räv, lodjur och hund tas ofta för vargspår.
▪ Varg och hund kan inte skiljas åt enbart genom spårstämplarna.
▪ På hårda underlag kan ibland kloavtryck saknas i hundspår (liksom i vargspår). Sådana stämplar kan vara mycket snarlika spår efter lodjur. Lodjur har oftast, men inte alltid, kortare steglängd än vargen. Lodjurets spårstämpel är asymmetrisk och i lössnö syns släpspår från tassarna.

Hund och varg

Vargen och tamhunden tillhör samma art och det kan vara omöjligt att skilja mellan spår från dem. För att skilja varg- och hundspår fordras längre spårningar där gångart, steglängd och beteende kan studeras. Travspår från hund har i regel kortare steglängd. Hunden rör sig ofta mer bredbent och mindre målmedvetet än vargen. Jakthundar rör sig ofta i språng och galopp, vilket är energislösande. Vargen viker som regel undan för människor och bebyggelse, medan hundar vanligtvis inte är skygga för människor.

Observationer av varg är opålitliga och måste alltid kombineras med spår och spårtecken. Vissa hundraser (t.ex. polarhundar) kan ha ett utseende som påminner mycket om vargens. Många hundraser kan ha ett beteende som liknar vargens. Om en hund ätit vilt kan exkrementerna svårligen skiljas från vargens.

svenne
0

Tack för svar.
Såg inga skoavtryck i anslutning till spåren och vi bor inte avsides, mitt i ett villaområde. Man har sett varg vid några tillfällen några kilometer härifrån men då ute i skogen.

Spåren måste ha kommit till mellan kl 01 i natt och 08 i morse.
Tittade ut strax före 01 och då hade det inte börjat snöa men vid 8-tiden i morse när jag var ute fanns spåren i nysnön som kommit.

Hundspår brukar gå mer i zick-zack då hundar ska nosa på allt men dessa spår gick i en exakt rak linje med ca 30-50 cm avstånd mellan varje.

Tja, det är väl svårt att fastställa om det är en varg eller en stor hund.

[Norpan88]
0

Det låter  som att det skulle kunna vara en varg då. det är kanske inte så många som låter sina hundar springa lös nattetid.

[Doglovers]
3

Det var så jag upptäckte spåren hemma. Först tänkte jag "jösses, vilka jätte tassar vilken hund har dom" Sen kom jag på att det inte fanns folkspår i närheten. Sen såg jag vargen.

[Norpan88]
0

Jag såg också ovanligt stora tassar i en del av skogen imorse, men det hade hunnit gå folk där med hund.  Men jag tänkte också när jag såg ett par tassar: Jösses, undrar vad dom har för hund.

Det är inte omöjligt att det var vargspår heller jag såg, för dom rör sig här i närheten. Dom springer till och med in på gårdar mitt på ljusa dagen utan rädsla

Hawknestgrove
0

Det var fina tydliga avtryck!!!!

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Doglovers]
0

Vargen och grand danois (hur stavas) ska ha ungefär lika stora tassar har jag hört. Men om det stämmer vet jag inte. Kan säkert vara vargspår då dom rör sej lite varstans och dom är så pass många nu att det inte är någon sensation längre om man ser en. Men har du hund kan du för säkerhets skull ha den kopplad.

KimE
0

Steglängden och den effektiva gången(som rävar brukar ha) tyder på varg.