Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett07-faunan-alla-våra-djur
Läst 3621 ggr
[Norpan88]
0

Varg i närheten

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vargen har rört sig närmare Kolsva, där jag bor. Det har varit ovanligt många observationer från Lundby som inte är långt borta. Jag brukar vara ute med hunden där och i skogarna runt omkring.

[Norpan88]
0

Och sedan verkar Munktorp har fått ett eget nytt revir. Så nu har vi alltså 6 vargrevir.

http://bblat.se/nyheter/koping/1.1544246-munktorp-kan-ha-fatt-ett-eget-vargrevir

Agilis
1

Grattis, vad roligt! =)

[Norpan88]
0

KennelKlubben ligger ju vid grindvägen och där brukar jag vara ofta och släppa hunden lös i en inhägnad. Skulle vara roligt att se en varg live, men jag har inte lyckats än.

Agilis
0

Inte jag heller, även om vi har en hel del varg hemma. Jag försöker och försöker, men lyckas inget vidare.

TinaNordberg
1

Ja, jag läste det i Bärsingen, hör av dig om de är på väg mot Orsta.

Då kan jag sätta  mig på pass med kameran.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0

Vi har varit ute på promenad åt ditt håll nångång. Visst bor du rätt nära fältspatsgruvan? Jag tror dom kan hålla till där också ibland, för sist jag var där så hittade jag en hel massa älghår på en stig.. precis som om nån plockat en älg på hår.

Och det rör sig ju älg vid gruvan. Sett en massa älgspillning där, då är nog vargarna snart där.

Ja, kul om du kan fota. Du är så duktig på fotoGlad

[Norpan88]
0

Agilis, bor du i uppsala? Hur många revir finns där?

Agilis
0

#7 Jodå, visst bor jag i Uppsala, men jag är uppväxt i Orsa. Så det är i orsaskogarna och runtomkring jag "jagar" varg ;)

TinaNordberg
0

#6 Stämmer bra, jag har ca 2 km till gruvan. Förra vintern såg vi vad vi tror är vargspår. Vi har inte heller sett lospår den här vintern. Var är de? Gråter

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0

Jag tror jag sett lodjursspår här uppe i skogen. Dom är ju rätt speciella dom tassavtrycken.

TinaNordberg
0

Ja, det ser ut som lodjursspår. Vilken skog syftar du på?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0

Nej, jag har inte tagit dessa bilder Skrattande hittade dom på nätet.

Jag fotade aldrig dom jag såg.

Ja, det är skogen vid Björnstigen. Min pappa såg ett lodjur förra året nångång. "Stor gul katt utan svans" sade han.

Jag tror kanske att det är något lodjur som rör sig lite häromkring eftersom rådjuren ofta kommer in på Björnstigen och in på villatomterna häromkring. Den kanske lockas hit och lurpassar på dom när dom kommer in i skogen igen..

[Norpan88]
0

Jag tog observation från nätet och lade till lite observationer på kartan där jag bor, i kolsva.

Jag bor vid röda pricken. Den blå flaggan är 2 vargar som sågs igår.

Dom gula prickarna är platser där vargarna rör sig när det gäller området omkring där jag bor.

Från röda pricken till blå flaggan är det cirka 2 km.

[Norpan88]
0

Hoppsa, ny färsk observation kom in nyss. Bara några timmar sedan. Jättenära är dom.. typ 1km. Dom har rivit en älg och stannar troligen kvar ett tag när dom äter. Nu packar jag ner kikaren och kameran och sticker ut på spaning Glad

[Norpan88]
0

Kom på att det vågar jag nog inte när jag har hund med mig. Och man kan inte köra fram bilen ända fram pga en vägbom. Jag sitter helst i bilen på säkert avstånd. Glad Dom kanske vaktar sitt byte.

[Doglovers]
0

Klok tanke även om man är nyfikenSkrattande

[Norpan88]
0

Vi går dit imorgon istället och kollar spåren. Kan ta lite bilder och sätta in här sen.