Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 01-floran-alla-våra-växter
Läst 1578 ggr
Gustavsson2in1
0

Identifikation av växt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan !

Var ute vid havet och fiskade idag och undrade om någon här inne kunde hjälpa mig identifiera denna växt ?

Hittade den vid havskanten där det var stenigt , så den ska igentligen vara täckt med vatten men var låg vattennivå så kunde med lätthet ta upp den =)

Hade viljat veta vad det är för någon växt och ifall den är akvaristisk ,

Vh Daniel G

** Klaga gärna på min dyselexi , för jag har de inte **

SannaHolmgren
0

Var geografiskt hittade du den? Havet är stort :)

Säkert kan man få den att trivas i akvarium, om den tål högre värme. Vattnet bör ha liknande salthalt.  Prova?

Gustavsson2in1
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

JO rötterna var väldigt fastväxta och där de hade vuxit fast skulle det igentligen varit vatten ,plockade upp dom under lågvatten .

inget vidare med paint men man ser iallafall en överblick var jag hittade dem i relation till vattennivån .

GUla =sand

Mörkblå= Normala vattennivån

Ljusblå = vattennivån vid upptagandet

Gråa ringar =Sten

Gröna prickmarkerade= växten

Använder man förståelse och fantasi så får man någorlunda översynn var den växer =)

Den var väldigt väletablerad mellan stenarna , där jag hittade den var i Blekinge- och karlshamns stenkust =)

SannaHolmgren
0

Kanonfin bild! Jag ska se om jag hittar i den boken jag har med vattenväxter, om jag hittar boken. Annars frågar du på akvariefisk.ifokusGlad

Gustavsson2in1
0

hehe redan lagt upp där  akvariefiskifocus är min "huvud" sida =)

men tänkte de finns säkert kunskap här inne med och speciellt om denna =)

leta lite överallt för att få svar =)

Hawknestgrove
0

Hoppas du får veta vad det är…..Här brukar folk inte bli svarslösa länge, det lovar jag!!!

Förresten, fick du nåt napp?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gustavsson2in1
1

hehe nej kunde inte fiska förra helgen , låg ett lager is som var precis tillräckligt tjockt för att de inte skulle gå att fiska men denna helgen som kommer då blir det till munkahus och fiska gädda =)

Hawknestgrove
1

lycka till!!!!Gädda är faktiskt en god fisk, tycker jag. Om den inte är för stor förstås….och jag gör alltid så att jag flår den och lägger den i ättiksvatten en liten stund. då går dysmaken bort.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Gustavsson2in1
1

de där har jag faktiskt aldrig märkt av , endå är jag och min bror storfiskare,sportfiske då inte yrkesmänn.

Men de man säger om gädda att den ska smaka skit efter ett visst antal kilo har jag inte märkt av och då är endå den störst JAG fått (slog bror min med 3 kilo) med 13 kilo.

Tror mer smaken sitter i var den är fångad , havet är ju lite mer jakt för dom , är de uppväxta i en liten sjö eller dylikt så är de ju inte lika hård fight för maten .

De negativa tycker jag är med små är att y bennen är så förbaskat små ^^