Hästmannen
Såg naturfilmen och dokumentären om "Hästmannen" på TV häromdagen. Vilka fantastiskt vackra naturbilder och vilken orginell man "Hästmannen" var!
Fjärran från all modern teknik skötte han sitt jordbruk med hjälp av sina tre ardenner som han kallade för sina flickor. Filmen berörde mig djupt. Hästmannens sätt att leva är verkligen att leva i harmoni med naturen…..
1,5 miljoner tittare såg filmen när den äntligen sändes i TV . Du som missade filmen eller vill se den igen kan se den följande tider:
Torsdag 8 mars 2007, kl. 16.20, SVT2
Lördag 10 mars 2007, kl. 15.55, SVT2
Här en liten länk till "Hästmannens" hemsida.
//CarlS

Fantastiskt vilket slitgöra han hade utan maskiner. Usch för att gå ut ochhämta havrenekar i det blåsiga snöovädret.
Jag tyckte också att det var en väldigt fin film. Väldigt vacker och väldigt tänkvärd.

Tack för tipset - missade den men får alltså en chans till på lördag em!
Verkligen en fin film om två människor som inte är alla förunnat att träffa. Och en miljö som är på väg bort. Eller är borta.
Bra filmat det hela. Med moderna maskiner passerande utanför den gemytliga strävsamma hagen där hästarna drar sitt lass blir kontrasten klar.
Och inte att förglömma tjejen som tagit hans liv till sig och förstår de små tingens glädje.
Mycket i filmen ger både frågor och svar och undran över ens eget liv. Och livets värden…riktiga värden.
Se den.
Mvh/-Anders

På hemsidan fanns ett citat som sagts om honom av en präst.
»Det ska du veta Stig-Anders, det är DU som är orginalet. Alla vi andra är bleka kopior!«
Så skulle jag även vilja säga om filmen. Jag missade dessvärre början och ska försöka se reprisen imorgon.
Trevlig helg allesammans!
/Cecilia

Åh nej, glömde att jag skulle se på reprisen! Kunde inte se när det visades först, så jag tänkte Reprisen blir bra.. ja-ja.. det blev ju helt bortglömt.. Hade velat sett det.. Kan tänka det liknar tv-filmen om "Gubben i stugan" endel!

J-drans - glömde jag med. Kanske finns den att ladda ned - måste kollas.
Jag såg pogrammet men det var väl bara 2 adennrar och en till annan häst? Hur som hellst, jag tycker att det är strångt gjort av honom och skulle nästan själv kunna tänka mig att leva sådär.

Jodå, nog såg man den allt ;) skulle nog inte klara av att leva sådär.. :P men det är starkt gjort att kunna ha det sådär.. enda tekniska var vel en radio va?

tack för tipset..har beställt filmen.. såg en del av Bondens tid elller nått sånt och gillade den.. och denna verkade mycket intressant. Både min far och svärfar har haft hästar och kört med både i skogs- och jordbruket. Det blir en höjdar kväll för dom. :-)

mannen blev anmäld för vanvård av hästarna. men blev friad då hästarna var välmående.
det var ngn som reagerade på att havren han tog in var svart nämligen…

#11 oj då, det var ju inte bra om havren var dålig. Ska bli intressant att se filmen i alla fall. Det är synd att sån jordbruks skötsel har försvunnet helt. idag är det maskiner hit och dit och djuren ska producera så mycket att dom inte håller så många år.

tydligen så var just den scenen fram provocerad av regissörerna.
men annars var filmen väldigt intressant att se. han var ett riktigt exemplar! =)

jag ser fram emot att se den, hoppas den dimper ner i poslådan i morgon :-)