Hästgödsel!
Hmm, kanske fel forum men testar iallafall. Har 2 hästar, vi slänger gödslet i en container. Nu börjar det bli dax att tömma den, vart gör man det bäst? Vart är det lagligt att tömma? Kanske soptipp inte är så värst miljövänligt…:( Nån som vet?

du använder det på en åker och sprider, min en hektar yta att sprida på och häst och då förutsätts att det inte används konstgödsel

#2 det är dyrt
Tusen tack för era tips!:) Tänker ringa vår lokala soptipp och kolla om de tar emot nån skit..;) hi,hi
Men brunnen hästgödsel är ju hur fint som helst att gödsla blomsterrabatter med! Ni har ingen möjlighet att sätta ut en skylt vid vägen om att folk kan komma och hämta?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Kan man inte gör nåt avtal med containerfirman om tömmning?
Men som sagt, hästgödsel betalar folk många pengar för!
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Tack för tips..vi bor mitt ute i skogen med liiite trafik så en skylt känns inte så aktuellt. Har annonserat ut på blocket men utan framgång. Får nog bli närmsta soptipp tyvärr..

får du inte sprida gödseln direkt måste du samla den först? Jag lägger min där jag vill ha den direkt och med tillstånd. Jag har en väldigt välmående trägård och mycket frukt på fruktträden.
Låter kalas lorita, får fundera på detta. Min mans farbror äger markerna och skogen här. Kan man kanske kolla med honom om det är ok att dumpa i skogen eller är det helt olagligt?

dumpa? gödsel är en tillgång och du får inte sprida allt på samma plats men väl sprida det som gödning, men hör med kommunen först vad som gäller med vattendrag och så.
Jag var helt övertygad innan inspektion att vi skulle behöva platta och forsla bort dyrt men icke sa nicke, jag får ha upp till 10 djurenheter (10 hästar) innan jag behöver platta och frakta bort.
Så nu fortsätter jag att lägga det jag gödslar ut där det behövs, toppar gräsmattan och runt fruktträd mm…..skogen går troligen också bra om man bara väljer sina platser väl och gör det för att göda rätt. Fråga kommunen/jordbruksverket först bara
ok Lorita, värt att kolla! Tack för din hjälp:)
Inte tillåtet att dumpa gödsel i skogen. Har du kollat med koloniföreningar? Dom borde bli glada att få gödsel.
Men det är väl tillåtet att gödsla där det behövs i skogen om man fått ok från ägaren och kommunen?
Kolla med miljökontoret i din kommun vad som gäller.
Ja inte 17 ska du väl betala för att bli av med det bruan guldet….Tänk, när min granne gjorde sig av med sitt, jag var lycklig nog att få det till mina rabatter. Så fint det var!!! OCh kolla med din makes farbror, inte 17 skadar det lilla bajset i skogen om du inte lägger det vid vattendrag. Det kanske finns en liten blomsteräng som vill ha det?
Ni som verkar ha koll på detta med hästskitens användningsområde. Vi har börjat använda torv istället för halm nu vilket är kanon (sprider det mesta i trädgårdslandet) men funderar på att sälja lite fasktiskt, bor bara 2 km från centrala byn…
Men, när på året används dyngan? Alltså på våren så fort snön smälter? Efter ett litet tag när plantorna vuxit eller på hösten…?
Läste också någonstans att gödslet bör ha brunnit och inte vara "färskt" och legat över en vinter t.ex. Hur är det med det, spelar det någon roll?
Hakuna matata!
Håller ju med dig totalt hawknestgrove..ohh, det var ju du som skrev om min gammelhampan:)) har precis kollat med makes morbror men han ville visst inte alls ha nån "skit" i sin skog som han uttryckte det…hmm, får lösas på annat sätt..kram
Ok…..Det är ju rent förjäkligt att du ska behöva betala för att bli av med nåt, som någon annan troligen kommer att göra pengar på… Ja gödseln bör vara brunnen. Men om den legat över vintern, så är den väl brunnen? Hör med folk på Trädgård i fokus!!! Där kanske du kan hitta avsättning också!
#19 Än så länge har vi inget som legat över vintern hemma, men OK den ska alltså vara brunnen! Har hört på trädgård iFokus men där fick jag inget svar alls.
Däremot har vi två äldre högar som legat ett par år, de är bara jord nu! Men det tänkte vi spara om man behöver fylla ut någon gång… 
Hakuna matata!

Ska och ska… jag lägger ut färsk också, men då får man vara lite fösiktigare så den inte får direktkontakt med rötterna, det blir för starkt.
Den där tvåriga är ju världens bästa jordförbättrare, ut med den nu till våren så blir alla växter glada! Och maskarna också.

Jag ser inget inlägg på Trädgård iF om detta.
#22 Nä jag skrev för något halvår sedan när vi började med torven ^^
Hakuna matata!
Ska kolla med dom oxå! Tack alla:)
Gör en varmbänk!
HH
Humle, vad menas med en varmbänk?
En djup drivbänk som man fyller med hästskit redan nu. Det blir varmt som attan, uppemot 60° i skiten. Håller värmen i bänken. När den är förbrukad så lägger du ut jorden i trädgården och gör en ny varmbänk nästa år. Jag hade lätt satsat på en varmbänk om jag hade haft tillgång till hästskit.Här kan du läsa lite. Det finns massor på nätet om det.
HH
Tack så mycket för tipset Humle:))
#28 Läge för tidig potatis i år! 
HH
Låter ju underbart. Flera ideeer för att karalf ska slippa BETALA för att bli av med sitt bruna guld….
Va gulliga ni är som försöker hjälpa mig. Har äntligen hittat en bekant som kommer att hämta mycket av oss, behåller klart en del själv till trädgården:) Så nu var problemet löst! Stora kramar till er alla som hjälpt till:))) Karin och pållarna Uno&Mirak
#31 Blir det någon varmbänk?
*hoppas*
HH
Hi,hi det vet man aldrig Humle, men inte några planer på det för tillfället iallafall.. tack iallafall:) kramiz

Bra att det löste sig, det är svårt med gödselhantering om man inte har egna marker.
Jag hade en stor hög med hästgödsel som jag gav bort inkl frakt till en lokal odlare med ekologiska grönsaker. De blev jätteglada. Nu går ju hästarna ute året om, så den skiten som blir krattar jag ihop där det behövs och låter det brinna ihop, efter nåt år när det blivit mer jordliknande sprider jag ut det i hagen så det blir ny näring. Ett par av grannarna hämtar något lass då och då av de gamla "gödselhögarna" som jag har.
Jag vet att en annan la hästskiten i svarta sopsäckar och så fick folk hämta eller köpa. Borde ju gå åt till folk med kolonilotter som någon ovan tipsade om.
vad bra!!!!!!! JA jag blir så ilsk, när folk blri tvungna att bli snuvade på såna här saker. Att behöva betala för att bli av med så fina grejer….. OCh din släkting är bra fånig….. Min åsikt…….
Nu är det kanske inte bara fånigheter av släktingen. Det är en massa bestämmelser med hur man får sprida skit. Man får definitivt inte lägga ut den i högar, vare sig i skogen eller på åkern.
HH
Nu är problemet iallafall löst mina vänner..;))kram
#36 På åkrarna får man lägga det (i högar) - med tillstånd då såklart :)
Hakuna matata!
Ett tips - skaffa kompostmaskar och plantera ut i gödselcontainern. Det är världens bästa arbetare som är fullt nöjda med att man göder dem med bajs! 
Maskarna bearbetar gödseln och det som blir kvar =maskhumus är världens bästa att lägga direkt i blomsterrabatterna. Och gödselmängden blir minimal. Vuxna maskar som har gott om utrymme och mat förökar sig i snitt med en mask om dagen… Jag planeterade in maskar i höstas och ser redan stor skillnad på gödselstackens volym.
Jag kan möjligen tänka mig att sälja ett startkit med maskar om någon vill testa. Det lilla antal maskar jag själv planterade in har förökat sig ordentligt!
jättetoppentips….självklart får du gärna prata om en så bra grej här inne. Har du hört med dem inne på Miljö i fokus? KAnske du får göra reklam där inne med och kanske tipsa om var man kan köpa?
Jag är inte ute efter att "göra reklam" för att sälja, utan kommentaren var mest för att underlätta för de som inte hittar någon annanstans. Det går bra att googla på kompostmask, så hittar man fler att köpa av.
Och jag ville gärna tipsa alla som har begränsat utrymme för sin gödsel och svårt att bli av med den. När maskarna bearbetat högen är det inte gödsel längre, utan "jord" som kan spridas direkt på gräsmattan, i rabatten eller grönsakslandet, tillför näring och förbättrar jorden.
MEn det är jättebra om du får marknad för dem!!!
De kanske tacksamt tar emot det för "utfyllnad" i deras kompostjord.