Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 5497 ggr
[Norpan88]
1

Björn

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En björnhane har ju vandrat hit i skogarna där jag bor. Jag bor i Kolsva.

Den har både observerats, en jägare tagit bild på den och nu senast har man gjort många spårobservationer, senast vid Trosa/Kopparen.

Den verkar ha bestämt sig för att stanna här i krokarna. Man har hittat ett ide också.

Men varför vill den stanna här? Det finns ju ingen hona vad jag hört.

Kan dom leva ensamma länge utan hona? Mat finns det nog gott om iallafall.

Någon som vet mer om denna björn?

Jag lånar bild av jägaren Peter Panerus för att visa hur björnen ser ut.

[Norpan88]
0
TinaNordberg
1

Spännande jag har bara ca en mil dit. Det är väl ingen idé att fara dit och spana. Då vill väl inte nalle/nallarna visa sig.

För många år sedan hade en björn traskat över vägen 100 m från vårt hus. Inte fick vi se den heller.

Tina Nordberg medarbetare:

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0

En granne till mig sade att björnen "bor" vid Tisjön. Men jag vet inte om det stämmer.

Hawknestgrove
0

Oj… hoppas ni får vara i fred och at även nalle sköter sig ordentligt, så inget händer den.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[Norpan88]
0

Jägaren som tog foto på den har suttit stilla vid utmatningsställe för vildsvin och då dök björnen upp. Han hann ta lite bilder, men sen när han reste sig upp så försvann björnen fort som en blixt.

Den har inte visat tendenser till att göra skenanfall.

Hawknestgrove
1

Fin bild i alla fall. och som safgt, hoppas nalle sköter sig!

rifla
0

Nallar brukar sköta sig. De behöver mkt protein nu på våren och fett för att ta igen det förlorade kroppsmassan under dvalan. De är ute minst en månad för tidigt pga av det vackra vädret.

Hawknestgrove
0

Ja samma sak med grävlingarna…. De har också vaknt för tidigt här, på tok för tidigt..

[Norpan88]
0

Nu har björnen gjort lite utfall mot människor vid Luxbo. Konstigt att den vill vara så nära samhället. Jag bor inte alls långt borta. Och du Tina bor väl ännu närmare?

http://u.rovobs.se/statistik_rovobs_karta.asp?id=12146

[Norpan88]
0

Jag brukar plocka svamp där, tror inte jag vågar mig dit.. fast björnen flyttar väl på sig också

Hawknestgrove
0

Ja tills det är dags för vanlig svamp, så hinner ju mycket hända. Tråkigt sånt där att den ska gå  nära folk. inte bra.

[Norpan88]
0

Den vågade iallafall inte komma ut från skogen ut på vägen. Det var ju tur, så att ingen blev skadad och så. Det var nog bara skenanfall.

Hawknestgrove
1

Hoppas han sticker och gömmer sig, så han får vara ifred.

[Norpan88]
0

Ja det tycker jag med. Han trivs nog bäst uti djupa skogen :)

carsbo
0

väsnas man så springer djuren iväg.. det är när de känner sig trängda som de anfaller Obestämd normalt fungerande rovdjur

VÅr hemsida :  http://twilimarsvin.wix.com/twilights

[Norpan88]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Fast om man hunnit  träffa på en björn som gör skenanfall så här, så ska man ju prata i lugn ton och gå sakta bort, inte springa.

carsbo
1

#17 sa aldrig att människan skulle springa. björnen i klippet har varit här på iFokus förut, den markerar bara och har ingen ilska i sig och är inte ett människoätande odjurTungan ute

[Norpan88]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den här filmen var faktiskt jättebra och informativ, från länstyrelsen.

[Norpan88]
0

Ja jag förstår vad du menar :) Jag tänkte bara på dom som promenerade på vägen och björnen råkade vara i närheten. Dom måste blivit rädda eftersom vi inte är vana med björn här.Glad Men troligen promenerade dom bara i vanlig takt på vägen. Men läskigt att träffa på en björn.

Jag drömmer jämt om att jag blir jagad av björn hehe

TinaNordberg
1

Till Luxbo har jag inte alls långt, det här blir bara mer o mer spännande.

Intressant att se hur kaxig man blir när man står där öga mot öga med nalle :)

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0

För att jag ska kunna röra mig i skogen utan att vara rädd, så tänkte jag köpa en sån där tuta från teknikmagasinet som går på gas. (Används ofta på ishockey-matcher)

Det är nåt man skulle kunna använda för att skrämma både varg och björn om man står öga mot öga med ett rovdjur.

Och det är ju bara bra om man skrämmer dom, då blir dom ju mer skygga.

TinaNordberg
0

Ja just det, man får lov att bli lite fotbollshuligan i skogen ,)

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0
Hawknestgrove
1

snacka om dåligt morgonhumör…….

[Norpan88]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag och min vän var ditåt idag och skulle kolla lite spår efter björnen, men vi hittade inga för det regnade så mycket.

Istället hittade jag ett älgben på ett fält. Ett vargbyte.

Gillar dom inte fötterna?

TinaNordberg
0

Är det älg, tycker det ser ut som nötfot.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

[Norpan88]
0

Vi trodde också på ko av nåt slag först, men vad skulle ett ko-ben göra mitt ute på ett fält?

Älgben kanske kan vara mörkare nedtill?

Vi vände på den och den hade dom typiska två prickarna där bak. Försökte googla på älgfötter med det var inte lätt.. och det var inte lätt leta efter kofot heller.

Det finns inga rapporter på döda kor och dom som finns där omkring är ju Höglandskor. (bruna och långhåriga)

carsbo
0

är det bara jag eller är knäet för nära kotleden för att tillhöra älg? de har ju väldigt långa ben, allstå borde avståndet mellan knä o kota vara längre?

[Norpan88]
0

När jag kollade på den så verkar den tillhöra ett stort djur, att hela den där biten bara är fotleden/vristleden.

Vad mysko! Vad är det för ett djur egentligen?

Jag tänkte på vildsvin nu, men håren som inte ut att vara så väldigt raggiga.

[Norpan88]
0

Vet ni, jag skickade in bilden till länsstyrelsens rovdjursobservationer, så kan dom ta en titt. Dom kanske också intresserade av ifall det inte är en älg. Det ska bli intressant och se vad det tillhör för djur, för benet är ju nästan för mörkt för att tillhöra en älg. (Nu när jag googlat och kollat på älgben)

Hawknestgrove
0

Sant… Älgen är normalt ljus nere…..Obestämd Mysko… ska bli kul att höra vad det är…

Sambon säger också älg.. HAn tvivlar på att det är vanligt tamdjur, då klöven är overkad….

[Norpan88]
0

Ja, det tänkte jag också på att klöven är overkad.

TinaNordberg
0

Tror ni att alla djurhållare verkar sina djur som man bör ?

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

carsbo
0

#34 håller med dig, älgar sliter ju ned sina klövar speciellt nu med mild vinter. så tror faktiskt det är ett nötkreatur. det satsar jag på :P

Hawknestgrove
0

JA, det är klart, en dålig djurhållare gör det ju inte, men en gåd djurhållare gör det. Ok, vi får se och höra vad det blir!!

[Norpan88]
0

Fick samtal från länstyrelsen ang. fyndet. Han hade inte sett bilden ännu, för bilden har mejlats till hans kollega. Med dom ska ut dit i dagarna och kolla lite.

Han frågade mig om jag sett mer av en kropp nånstans, men det hade jag inte eftersom det är ett stort fält (många fält) och jag letade inte utan bara snubblade på det här benet.

Jag sade att vissa tror att det kan vara nötdjur. Då sade han att det kan vara slaktavfall också. Men han skulle titta på bilden senare.

Sedan började han prata om björnen och han sade att den håller till vid torvmossen mest och att dom hittat massor med spår och spillning.

Och så tackade han för att jag rapporterade in fyndet och att det är värdefullt för helhetsbilden av rovdjursstammarna här.

[Norpan88]
0

Men dom hör nog av sig sen efter dom tittat på bilden. Får nog svar via mejl nån dag.

Hawknestgrove
1

Du har inte möjlighet att tulla in klöven i en plastpåse och frysa in den? Då är ju liksom beviset säkrat och då vet man?

[Norpan88]
0

Hemskt om det skulle vara från en ovårdad ko. Med den (dom) klövarna ser det ju nästan ont ut att gå.

Men vem lägger ut slaktavfall? Är det till vargarna eller till fåglar?

…vet inte, tanken på en ko/älgfot i min frys, brevid all annan mat som vi ska äta… Skrikandes

Tina, har du en extra frys?

TinaNordberg
0

Det händer faktiskt ganska ofta att jag hittar slaktavfall i naturen.Det är inte alls ovanligt. ed del som slaktar slänger avfall på "högen" sedan kommer rävar och andra djur och släpar iväg med det.

Tyvärr min frys är knökafull, har för en månad sedan kastat ut en som gick sönder.

Fågelskådning i fokus

Svamp i fokus

Hawknestgrove
0

Ok, synd…..Skrattande men en god husmor får alltid plats för en liten sak till i sin frys… Prova, det går!