Skogens fiende
Vet inte om det blev rätt grupp som jag lägger detta i.
Vill visa Snygbaggen som är skogens fiende, den går hårt åt unga barrträdsplantor och gnager av barken oftast nere vid rothalsen så plantorna dör.
Snytbaggen är vacker och påminner om en sengångare i sina röresler. Men som allt annat i vår vackra natur har den naturligtvis en uppgift att göra om den gör något positivt för skogen vore roligt att veta då det står i min bok att den är ett stort skadeproblem.

Fina bilder. Den ser inte särskilt elak ut, men kan tydligen göra stor skada på skogen.

Snytbaggen är inte särskilt elak.. den är seg och långsam av sej, den bits nog inte heller då jag hade den på mitt finger en stund, kändes otäckt med det sträva och vassa fötterna :-)
Vilka fina foton du tar Irma! Snytbaggarna har så roliga ögon, tycker jag. Ser konstant förvånade ut.
*döda, döda* ^^
Nej han var ju söt:P
Helena

Härliga bilder på den å kul ser han ut oxå :-)
mvh/bjorsa
Vad har du för kamera? objektiv?/ grym mackro!/M

jag har en powershot S2 is , men funderar på att byta till S5 när ekonomin tillåter.. det är Supermacro,,jag kan ha linsen ända emot motivet och få skärpa ändå, lite trix ibland att få till det och få den att lägga skärpan rätt när det är små motiv som insekter,, Snytbaggen är häftig.. och snäll,,,
#6 nix.. här dödas inget… :-) jag börjar få svårt att klippa gräsmattorna för jag är så rädd att köra på insekter, grodor och gräshoppor, brukar väja och stanna och flytta på de små… insekter m.m. har fått personligheter och tycker att jag känner dom :-)
jag vet,,jag är tokig…
Hej Irma! Härligt att läsa om en själsfrände.
Lite "tokerier" höjer livsglädjen. Jag är också kompis med mina fotomodeller!!

Härligt med likasinnade… man blir lite "knäpp" när man väl börjar med att fota allt man ser.. 
En powershot S2 säger du! Fanken, här har man lagt ner massa stålar på en D80 + mackro objektiv och får inte ens hälften så närgångna bilder. Grattis/M

#12 jaha,, då kanske min kamera inte är så dålig ändå,,
#13 jo dom är nog den största fiende, men den måste väl göra någon nytta i skogen också eller?

oj såg nu att jag skrev fel namn på baggen i första inlägget med bilden..Snytbagge och inte snygbagge
ska det vara
Med min bild menar jag att människan är skogens största fiende.
Då tänker jag på överaverkningarna i Norr och med den tanklöshet man avverkar i anslutning ti´ll hus och ägor. Med den hänsynslöshet skogen averkas med i regnskogar och sveriges urskogar.
Snytbaggen är en myggfis i motvind i gämförelse med vad människan påverkar.
Själv har jag aldrig hört någon rapport eller någon säga att snytbaggen har tagit på någon skog här uppe.
-Anders
Snytbaggen är ju i sig inte "skogens fiende", den är människans fiende när vi börjar odla och skörda skogen. Då rubbar vi balansen på ett vis så snytbaggen massförökar sig och förstör människans inkomst på skogen.
#13 Mycket vacker och talande och sorglig bild. Sånt där gör ont i hjärtat på mig.

#16 oj.. jag gör en massa tabbar nu för tiden..såg inte din bild.. jätte fin och sorglig..naturligtvis är ju människan naturens största fiende,, miljö utsläpp, kalhyggen m.m. jag menar alla insekter och djur i vår naturen har ju en uppgift från början för att få allt att gå runt,, sen klampar vi in med stora maskiner,,dollar tecken för ögonen och då rubbar vi naturens balans när det blir för mycket kalhyggen m.m… jord- och skogsbruket var nog lite bättre förut innan vi fick storhetsvansinne med maskiner som förstör där dom drar fram, dom mysiga skogsstigarna som fanns förr är mer eller mindre borta idag… synd..
Håller helt med, problemet är naturligtvis människan. Snytbaggens massiva angrepp på skogen är såvitt jag har förstått orsakad av människans sätt att bruka skogen. Snytbaggen lockas till stora kalhyggen och angriper där nyplanterade och självsådda granplantor.
Jag skulle vilja se bevis på snytbaggenas framfart.
Har jobbat som skogsarbetare till i slutet på 80-talet.
Har varit i skogen hela mitt liv.
Men jag har aldrig sett det där hemska som man säger att snytbaggen gör.
Pressentera bevisen för mig med bild och text hur mycket som den förstört.
Efetrsom det är så stora rubriker så borde det vara lätt att dokumentera snytisen.
Eller är det ännu en skröna från skogsbolagen.
_Anders

Stod om Snygbaggen i skogstidningen som svärfar har. Min pappa är också skogsägare och han har aldrig haft några problem med snygbaggen. Hans skogsbloag hade nämnt något om snytbaggen och dom skulle vänta med avverkning eller plantering för att minska risken med snytbaggen…
så tydligen går det att minimerar den eventuella skada som den gör…
Ska jag vara ärlig så tror jag inte på det där hemska med snytbaggen som något större hot mot skogen.
Möjligen väldigt fläckvis någonstans.
Finns inga bevis??
Skicka bilder och bevis på vad dom där elakingarna gjort.
-Anders
Eftersom jag själv arbetat inom skogsbruket och varit med i långsiktiga strategier att lura människor för att kunna avverka så är jag skeptisk.
Tror hellre att den stora önskan från skogsbolaget är att få avverka mer.
Och därför lägger man ut domedagsprofetior.
Själv var jag med när man lurade renskötarna på skog.
En superbra strategi som fortfarande används och funkar.
Lite drygt kanske att ta upp den frågan här.
Jag gillar dock inte strategin och delger den gärna m ni vill.
Det roliga med det hela är att även om jag talat om för den som blir lurad hur strategin funkar så blir offret ändå lurat.
Nåja..nog om detta.
-Anders
Intressant det du skriver, Anders!
När vi träffar renskötarna så har vi tre områden på en karta med oss.
et kunde lika gärna vara dig som läser det här nu och kanske har en fastighet inom skogsbruksenheterna..som det så fint heter.
"Vårat" område som vi nu ska avverka och som renskötarna protesterar mot finns med.
Kartan läggs ut på marken.
-Ni får välja av de här tre områdena. Säger Kronojägaren.
Alla områden har sen tidigare varit med i tidigare val.
Alla områden är nu sådana som renskötarna alltid velat ha kvar.
Men nu får man åter igen välja.
Det är ju en ynnest att få välja. Det kan man ju inte neka..
Man får ju välja ..man får ju välja..det kan man ju inte neka.
Så tar man sitt val.
Nästa vinter kommer statens skogsbolag tillbaka och man får välja igen.
Samma områden är med.
Till slut har man förlorat "vårat" område som vi här tog som ett område att spara.
Man väljer att spara ett annat av dom tre som läggs fram..
Så avverkas "vårat" orådet efter 5 år från den första konfrontationen.
Och alla områden som renskötarna vill spara avverkas allt eftersom med den tekniken.
Samma områden kommer vid varje val,och till slut är allt som man först ville ha kvar avverkat.
Hoppas det här gick att förstå. Att ni förstår strategin.
Snyftstrategin att man ändå måste få avverka "något" används fortfarande i dag av t ex statliga Sveaskog men också av alla andra större skogsbolag.
-Anders