Nämen … oj. Vad är det för något? Hur har du fotat den? Är det en hästigel? Går den i vatten eller på land, kan de gå på land?
Hästiglar är inte så ovanliga i lite större dammar, kanske sjöar också, jag ser dem ibland, men vet inget om dem. Berätta!

Jag hittade den i morse vid 5-tiden och den var tydligen på väg från sitt dike och den var 30-40 meter från diket när jag upptäckte den. Det var första gången jag såg en hästigel på land. Under nastten har det regnat och det var ju ganska fuktigt även på grusvägen. Den suger blod av diverse djur som dricker av vattnet i diken och andra vattensamlingar.

Fy skutton vad äklig den var, men bra foto o det käns trygt att det var foto. NORE
Hästigeln, som ju också kallas blodigel (eller är det en nära släkting?) används ju även inom vården, för att suga ut blod samt få fart på blodomloppet efter mikrooperationer.
Här är en länk till artikel i Aftonbladet. Obs - starka bilder…
mvh Martin
Hästigeln är vanlig, medan man knappast finner någon blodigel i våra svenska vatten. Blodigeln suger blod, men hästigeln äter snäckor och andra vattenkryp som den finner, så det är ingen som behöver vara rädd för hästigeln, inte ens hästar
.
#5 Ok, bara släkting då typ? Trodde faktiskt det var samma art.
mvh Martin

Blodigel är rödlistad och har planterats in i många tjärnar under 1800-talet. Det fanns särsklida igelplantörer. De flesta infördes från Frankrike och är väl en av de två djur som får sändas per post i vårt land. (Det andra är bin.)
Det finns några observationer där hästigeln har "angripit" drickade däggdjur.
Enklast att skilja blodigel och hästigel var visst att räkna hur många tänder de har. Dessutom har väl blodigeln nåra ljusare fläckar på kroppen.