Var växer mästerrot ?
I Linnes svenska flora andra upplagans efterskrift omnämns mästerrot som vildväxande från Transtrand. Var finns den nu ? Ursprungligen är mästerroten en odlad medcinalväxt (kobot) och odlad i Skåne under 1500-talet. Jag känner till växtlokaler i Dalarna, Hälsingland, Värmland, Västmanland och Sörmland huvudsakligen på gamla fäbodar eller gamla boställen ofta med svedjefinsk anknytning.
Någon som vet växtplatser ?

Hm. Den växer hos mig. Fanns när vi flyttade hit. Förvildad.
Vänta tills min kamera är lagad så ska jag fotografera den åt dig för att vara säker. Ska förresten leta i datorn om den råkat komma med på någon bild i bakgrunden.
Jag trodde det var en slags kirs. Fast den sprider sig inte så snabbt.

Jo visst är det samma. Aromatisk doft och ihålig stjälk, växer vid gamla bondgårdar. Jag hittade ingen bild i datorn, så du får vänta några dagar.

Jag har bara sett den med säkerhet i Botten, Skephult. Får kanske spana efter den mer om den finns på fler platser i Marks kommun.

Vilken typ av gårdar växer mästerrot ? Bara torp eller även större gårdar ? Ev. historia ? Är blommorna sterila ?

Häromkring växer den lite varstans, både på de större gårdarna men som har gamla anor, och gamla rester av torpargrunder. Den finns också i dikesrenarna mellan gårdarna. I direkt anslutning till mitt hus (torp) finns åtminstone två bestånd, det ena har brett ut sig på ängen, den andra växer i vår gamla ladugårdsgrund, vårt ställe är från tidigt 1700-tal eller ännu äldre. Några km längre ner på vägen i ett dike finns det just nu en tuva som blommar. Om blommorna är sterila vet jag inte, men det kanske går att ta reda på i höst när fröna dyker upp.