Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett01-floran-alla-våra-växter
Läst 1960 ggr
Bjornen
0

Var växer mästerrot ?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I Linnes svenska flora andra upplagans efterskrift omnämns mästerrot som vildväxande från Transtrand. Var finns den nu ? Ursprungligen är mästerroten en odlad medcinalväxt (kobot) och odlad i Skåne under 1500-talet. Jag känner till växtlokaler i Dalarna, Hälsingland, Värmland, Västmanland och Sörmland huvudsakligen på gamla fäbodar eller gamla boställen ofta med svedjefinsk anknytning.

Någon som vet växtplatser ?

SannaHolmgren
0

Hm. Den växer hos mig. Fanns när vi flyttade hit. Förvildad.

Vänta tills min kamera är lagad så ska jag fotografera den åt dig för att vara säker.  Ska förresten leta i datorn om den råkat komma med på någon bild i bakgrunden.

Jag trodde det var en slags kirs. Fast den sprider sig inte så snabbt.

SannaHolmgren
0

Jo visst är det samma. Aromatisk doft och ihålig stjälk, växer vid gamla bondgårdar. Jag hittade ingen bild i datorn, så du får vänta några dagar.

SannaHolmgren
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har sett ganska många såna här tuvor i denna delen av kommunen, även blommande exemplar. Du kan alltså lägga till Marks kommun, Örby, Öxabäck, Skephult mfl till din lista.

Sukram
0

Jag har bara sett den med säkerhet i Botten, Skephult. Får kanske spana efter den mer om den finns på fler platser i Marks kommun.

Bjornen
0

Vilken typ av gårdar växer mästerrot ? Bara torp eller även större gårdar ? Ev. historia ? Är blommorna sterila ?

SannaHolmgren
0

Häromkring växer den lite varstans, både på de större gårdarna men som har gamla anor, och gamla rester av torpargrunder. Den finns också i dikesrenarna mellan gårdarna. I direkt anslutning till mitt hus (torp) finns åtminstone två bestånd, det ena har brett ut sig på ängen, den andra växer i vår gamla ladugårdsgrund, vårt ställe är från tidigt 1700-tal eller ännu äldre.  Några km längre ner på vägen i ett dike finns det just nu en tuva som blommar. Om blommorna är sterila vet jag inte, men det kanske går att ta reda på i höst när fröna dyker upp.