Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2750 ggr
Martin
0

Fästingår

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Det har ju pratats mycket om att det skall bli ett fästingår i år.

Jag har varit ute en del i Torup, boksog ett par mil utanför Malmö, men ändå klarat mig. Fram till i söndags, då fick jag två st. Den ena hittade jag igår, och den andra idag, och dagens blev fotograferad.

Lite svårt med ljuset, samt placeringen (baksidan av låret, strax ovanför knävecket).

Här är en (tyvärr lite suddig) där man ser hur den "vinklar sig" mot kroppen. Ett bra sätt att hitta fästingarna även där man har svårt att se dem (dvs känna över kroppen på t.ex. baksidan av lår osv.

mvh Martin

Martin
0

Tilläggas skall, att är man känslig för småkrup kan de kommande fotona vara lite otäckta. Den är inte så här stor, den var bara ca 2-3 mm.

mvh Martin

Martin
0

En till, här ser man nästan hur den borrat in käkarna i huden.

mvh Martin

Martin
0

Och här är den bortplockad och ligger (på rygg) på en bit vitt a4-ark.

mvh Martin

CarlS
0

Var försiktig med fästingbetten och kontrollera ofta där de bitit marnyman.

Min dotter fick ett bett och efter en tid ett rött utslag på ca 2 decimeter på benet. Mådde dåligt så vi tog henne till läkaren som konstaterade Borrelia!

Länk om Borrelia här

//CarlS

Martin
0

#4 Har haft borrelia för många år sedan, så jag är väldigt noggrann med att kolla efter fästingar när jag varit i skogen.

Ofta kan de vara väldigt väldigt små när de sätter sig, sedan växer de i takt (ganska snabbt) med att de sitter och suger blod. Därför är det viktigt också att kolla sig dagarna efter en skogstur då det är lätt att missa dem direkt efter skogen. Oftast sätter de sig inte heller förrän efter några timmar, utan kryper ofta runt och letar bra ställen. Ofta är lite fuktiga ställen - där man också ofta har tunnare hud (skrev/ljumskar, knäveck, armhålor, under klocka) bra ställen för fästingen.

Andra bra tecken man kan kolla efter är som du säger om man får rodnar som är större än en femkrona runt fästingbettet bör man kolla upp sig (ofta blir det en rodnad runt bettet - vilket också gör att man ser det bättre). Vet inte om det stämmer, men det påstås också av de som är "vana" och vet att det ofta kliar i kroppen vid fästingbett, så känner man att det börjar klia i kroppen kan man ju kolla upp sig lite också…

mvh Martin

irma
0

hade du fästingen inborrad i dej? oj… är nog inte så tokigt att bo i hälsingland..vi har fästingar men oftast utan borelia..men man vet aldrig för dom har ökat markant här uppe. Vår hund fick en på ögonlocket i år,,,katten har inte haft någon ännu men brukar få 1-2 per sommar… läskiga kryp det där…

Celia
0

Tänker INTE titta på bilderna. Fy de är så äckliga! Jag och sonen hade stora problem med att få bort en på hunden, till sist gav han med sig (vi fick muta honom att sitta stilla mha kakor) :)

Jag höll vovven (och kakorna) och sonen plockade fästingen… Fot i munnnen

Martin
0

#6 Japp, "inborrad" kan man kanske kalla det. De biter sig fast med två kraftiga käkar, men det känns inte….

#7 Japp, läskiga.

Nu är det dags att sova :o)

mvh Martin

SannaHolmgren
0

Jag är noga med att kolla. Både jag, min dotter och min häst har behandlats mot borrelia. Jag fick dock borrelia via ett bett från en hjortlusfluga. Om ett par månader är det säsong för dom också, *krypläskigareänfästingar*…

amaira
0

Jag bor på Mälaröarna utanför stockholm, och här finns det vansinnigt mycket fästingar. Har plockat bort ett tiotal redan i år. Borrelia har jag aldrig haft, rätt som det är får jag väl det. TBE är jag vaccinerad mot, det är ett självklart val sedan flera år tillbaka.

Bidrar med ett par bilder som är några år gamla. Den är stor och fullproppad, och bortplockad från katten. Ser ut som en stor blankpolerad sten som speglar både himmel och träd och mark. Lite häftigt faktiskt.

amaira
0

ett till foto

Alberta
0

Kolla o plocka är det som gäller. Informativa bilder. Borrelia har jag haft.

Redan den 28 mars finns en tråd här  'Otrevligt vårtecken' om fästingar.

Martin
0

#12 Aha, så hette den. Letade efter den men hittade den inte.

mvh Martin

irma
0

min fästing som satt på katten för ett år sedan,,,blir dåligt ljus inomhus..

blombuketten
0

Hitills har jag plockat 2 från ena hunden. Har tre hundar (boxer) varav en vit och det är oftast hon som får fästingar…..av någon anledning. Kan kanske vara att hon alltid är precis överallt :). De är så äckliga, särskilt när de är proppmätta s a s och bara faller av och ligger där som en sten med sprattlande ben på, blä.

CarolineO
0

Usch ja, fästingar är inget skoj… Min vovve är en riktig magnet.
Jag vill ju gärna tro att det finns en mening med alla varelser på vår jord, som spindlar, jag är livrädd för dem och tycker de är jätteäckliga! Men de fångar ju mygg o flugor. Snuskiga maskar gör jorden fin osv.   Men vad finns det för nytta med fästingar?? Jag kommer inte på ngt… Kan någon upplysa mig?

SannaHolmgren
0

Här blir det til att köra röjsåg och grästrimmer så fort som möjligt. Varenda dag plockar jag någon eller några fästingar från både folk och fä.  Hemskt. De som är värst är de små larverna eller nymferna, de syns ju knappt förrän det har hunnit bli en röd prick på huden. Då är det ju försent att undvika bett.