Mångfald i naturen?
Jag är för mångfald i naturen men i vissa frågor är jag lite kluven. jag talade nyss med en som bor i samma kommun med mig och han var mycket övertygad om att han sett mårdhund där han bor. Jag har läst på om de krabaterna och känner att det är inte några djur jag vill ha i närheten, just för att jag är för att bevara mångfalden. Har ni mårdhund där ni bor? Hur stor skada kan de göra? Kan man låta mårdhunden räknas in i mångfalden?

Mårdhunden kom ju till Sverige på 1940-talet så det är ju inte en inhemsk art och personligen räknar jag väl den inte som något sverige måste bevara som en del av svenska faunan.
Samtidigt så är jag inte särskilt förtjust i avlivning av djur bara sådär ändå, men mårdhunden äter verkligen allt den kommer över och kan rensa områden på smådjur.
Som jag fattat saken så är antalet kontrollerat och man får jaga dem året runt. Tror inte man kan göra särskilt mycket mer åt saken.
Qui dormit, non peccat

Vi har ju en hel del våtmarker här, stora ytor med höga naturvärden. Jag kan inte alls låta bli att tänka på att det kanske är därför som orrarna har minskat i antal, kanske det är därför tranorna inte har haft ungar de senaste åren, kanske därför som grodorna inte kväker lika kraftfullt i dikena…
Nåja, kanhända det går att leva med sådana förändringar också. :(

Om du misstänker att det finns ett problem så kan du ju anmäla det till naturvårdsverket eller vad det nu heter, så får de kontrollera saken.
Även om det är kontrollerat så kan ju de ansvariga missat att det är ett problem i just ditt område!
Eller så är det något annat som knasar, föroreningar osv blir ju vanligare och vanligare i våtmarksområden oxå vilket förstör mycket djurliv 
Qui dormit, non peccat

Länsstyrelsen är det nog man ska prata med. Jag ska säga till honom.

Ja de var dem jag menade! Blandar ihop saker ibland
Qui dormit, non peccat
Jag tror inte de nått något större antal i södra sverige än.
#6 Men då är det ju bra att "mota olle i grind", om TS nu ser att det rör sig mårdhundar i området.
Hör med lönsstyrelsen, eller kanske något lokalt jaktlag/viltvårdare!
Hakuna matata!

Jag har ju inte sett nåt, det var en bekant. Jaktlaget i det området är kontaktade så de kan hålla extra utkik.
Så om jacktlaget ser den har dom rätt är sjuta den då? Trotts att den inte hunnit göra någon synlig skada mot tamdjur osv.
efter vad jag förstår ja, Men nu är det väl ändå förbud? För de kan ha ungar?
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
#10 jaa jag tänkte oxå de… Bara för att de är ett rovdjur så måste man ändå följa regler. I detta land så är man så hatisk till rovdjur =(

Mårdhund.
Den är inget rovdjur som på något vis hotar tamdjur, den lever i små revir på ca 2-8 km. Bor i gryt, ligger i ide men vaknar tidigt på våren, håller sig gömd i täta snår och är nattaktiv.
I sverige så vill man förhindra spridning av främmande arter som kan störa vår inhemska ekosystem, livsmiljöer mm. Främmande arter är inte bra någonstans. Det är mycket oförutsägbart på en lokal flora och fauna.
I sverige så är det jakt på mårdhund året om. När länsstyrelsen finner mårdhund så fångar de djuren i fällor, steriliserar djuren, sätter på dem radiosändare och spårar dem till gryten varpå hela familjen mårdhund kan tas om hand.
Mårdhunden påverkar stort. Den kan på kort tid sopa ett område rent på smådjur. Fåglar som häckar på marken är särskilt utsatta. Grodor, salamandrar, ödlor och andra smådjur är också hotade i sådana områden. Säkert äter den mycket insekter också och hotade fjärilsarter kan också utrotas lokalt, även de små djuren räknas i ekosystemet.
Mårdhunden är en bov i spridning av rabies och bandmask. Bandmasken smittar människan genom att man äter till ex blåbär, bandmask kan ge leversvikt.
Men jag gissar att man kan vara lugn ett tag till, det finns knappt några av dessa djur söder om västerbotten. Lite uppmärksamhet skadar nog inte iallafall.
Jag tror mycket väl att en mårdhund kan ta höns och katter. För mårdjur är rovdjur och tuffa sådanna.
Men spridning av sjukdommar visste jag inte att just den gjorde, då kan jag förstå att man inte vill ha dem här. Men tycker ändå inte att man dödar en mamma till en kull som kommer dö av svält. Om de är så att de hunnit få några än.

Finns det djur finns det smittspridare, även rådjur och små söta småfåglar sprider smitta på olika vis. Mårdhundens största skada är nog att den kan utrota smådjurslivet lokalt. Tänk att gå till favoritplatsen vid sjön en dag och upptäcka att det är knäpptyst, att man varken hör fåglar eller grodor som kväker. Håller med om att man ska låta bli djuren när de har ungar.
Tack Sanna. OCh i detta fall är det ju den hemska rävens Dvärgbandmask, som är så fruktad. OCh som Sanna säger, man dödar inte honorna nu. Då tar man hand om hela kullen och ser till att de inte kan fortplanta sig i så fall.
#14 Ja de är ju skälvklart, men visste inte att de va så allvaliga smittor. Men om mårdjurets störtsa skada är att de äter smådjur så borde de ju inte hjälpa att man tar hand om kullen och kastrerar dem, för dom äter ju ändå?

Genom att sterilisera djuren, förse dem med radiosändare så kan man ringa in ett större antal djur, hitta flera lyor och utrota ett större antal djur. Utrota är ett hemskt ord men det är nog så det är.
Tyvärr så blir det nog svårt att stoppa mårdhunden om inte vintrarna fortsätter att vara långa några år framöver.
Mårdhunden är Finlands vanligaste rovdjur.
De är så här de blir när man som menniska minskar antalet av något rovdjur, andra konkurenter tar över och "blir jobbiga" för oss menniskor.
Det är goda populationer av räv, grävling, mård och kråkfåglar kan inte se att det finns någon ledig nisch, mårdhunden är bara bättre på att hitta födan. Införd som pälsdjur från asien.

#19 Nja, mårdhunden är otroligt levnadskraftig och har mer eller mindre inga naturliga fiender förutom människan.
Qui dormit, non peccat
#21 Tror inte du förstod vad jag skrev. Om mårdhundes konkurenter (dom som äter samma föda, ex räv, grävling) försvinner så finns de bättre förutsättningar för mårdhunden och då ökar den i antal coh sprider sig över större områden.
Tror inte att man egentligen behöver vara orolig. Pratat om sjukdomar är rent hypotetiska. OM sjukdomarna etablerade sig i Finland SKULLE dom kunna komma över till Sverige med mårdhunden. Men lika gärna med en vanlig rödräv.
Och dom kan visserligen påverka mångfalden genom att äta diverse djur. Men mink är MINST lika glupsk som mårdhunden. Och även om den lokalt ställt till det så har den sveska naturen klarat sig bra trotts att minken är ett av Sveriges vanligaste rovdjur.
Dessutom gör myndigheterna ett väldigt bra jobb med att följa och sterilisera mårdhundar. Så länge projektet fortsätter att få finansering kommer mårdhunden aldrig att få något starkt fotfäste i Sverige.
Jag tycker verkligen inte att vi ska ha mårdhund i Sverige (eller mink för den delen) men jag tror inte att det finns nån anledning till oro på nån punkt.
Vi fick dvärgbandmask till sverige redan ifjol från annat håll så värre sjukdomar än den kommer inte mårdhunden att föra med sig.
Mårdhunden har förmåga att bli fler än rävarna där ligger minken i lä.
Men hur är det med den där dvärgbandmasken? Har den fått fäste, eller är det stilla?
Så vitt någon vet så har den inte etablerat sig, men den dyker nog upp igen. KimE menade nog att vi får in den även utan mårdhund.
Däremot så har mårdhunden spridit sig söderut snabbt i övriga Europa och kommer antagligen att etablera sig i Danmark framöver. Då finns en risk att den simmar över till Sverige och när den kommer söderifrån är nog risken att den medför smittor av olika slag mycket större.
Apropå ingenting så mötte jag rovdjursspåraren för vår landsända i går nere hos veterinären. Han var där med sin hund.Vi kom in på vildsvin. 9 av 10 kultingar blir vargmat i de län som det är gott om varg och vildsvin. Så vi ska nog inte ondgöra oss över vildsvinen så mycket. Dessutom är de perfekta kultivatorer i skogen, de bökar och rotar fram mångfald i floran. Ok de blir ett gissel om de får härja i ett potatisland, t ex. Men det kan ju undvikas med en bra kontroll av stammen och genom att man får se till att de inte behöver ge sig på trädgårdsodlingar. att de sedan är ätbara, är ju ytterligare ett plus.
#27 Det är nog inte så enkelt som att ha kontroll på stammen. Jag har ett 50-tal grågäss som betar på en åker jag har. Jag får ingen ersättning med motiveringen att det är jakttid på dem. Att den inte är nu, tar man förstås ingen hänsyn till. Hade det varit vitkindade så hade ersättning utgått.
Ja, kontentan är då att även om grisstammen hålls på en acceptabel nivå, med avseende på individantal, så kommer många ändå att trakassera trädgårdarna.
HH
Ja,det är väl där man kan komma tillrätta med problemet genom att mata dem på undanskymda platser.
Det ju väldigt sällan varg och vildsvin möts överhuvudtaget, speciellt inte de i områden där de ställer till de största problemen.