Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 1670 ggr
Vattnadal
0

Nötväckan

Nötväckan

Jag tänkte bara kolla om någon här vet om nötväckan har någon särskild betydelse eller uppgift i myter od.

I söndags var en nötväcka med om en lite speciell händelse. Förvisso på ett medeltida kykdop, vilket kanske inte rikigt hör hemma här, men ändå. Vi gick i procession till kyrkan från marknadsområdet (vi var på medeltidsmarknad i leksand). Dörrarna stod öppna, och en nötväcka hade hittat in, och flög runt hela tiden, utan att ha panik eller verka särskilt illa berörd av att vara inomhus. Hela lilla Hildas familj, mamma, pappa, storebror och storasyster och så jag som är gudmor, gick farm i kyrkan, det var lite textläsning od, sedan skedde själva dopceremonin, lite medeltidigat med olja i pannan och salt undert ungan, så det traditionella vattnet på huvudet och lillasyster fick torka pannan sedan. Under hela den delen, satt nötväckan alldeles stilla på korset som hängde över oss. När ljuset var tänt och vi gick och satte oss igen, flög han vidare.

Givetvis blev nötväckan speciell, och jag har beställt en tovad nötväcka som lite försenad dopgåva av en hantverkare på marknaden. Lite undrar jag nu om nötväckan i sig har någon betydelse i gamla myter och folktro.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

AnnaO
0

Vilken vacker berättelse! Jag har ingen aning om nötväckan har någon särskild betydelse i folktron, men den är ju en ganska speciell fågel. Ibland har vi nötväckor i trädgården och de är så trevliga att titta på när de "klättrar" omkring i träden.