Svar kommer nog här , det är jag säker på!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Överlag är den typen av växter, väldigt besvärlig. Hundloka, kirskål mm tar över allt om de trivs.
HH
Tror som #2 på spansk körvel.
Om du bryter av en kvist och luktar på skaftet där du bröt av luktar det anis/lakrits!
Hakuna matata!

Och luktar det lakrits så är det bara att äta. Spansk körvelsoppa tillagas som nässelsoppa, (blir lite metallisk smak dock så själv föredrar jag nässlorna), och använd som ingrediens till rabarberpaj, då behöver man inte lika mycket socker.
Bland annat.
Jag hade mycket nässlor runt varmkomposten så det var stickigt värre att mata komposten, så det löste sig genom att jag kastade en näve körvelfrön runt omkring. Nässlorna försvann där körveln fick fart. Men i gengäld så är körveln mycket svår att få bort. Rötterna går ner långt, nån meter ibland, och minsta rotbit allra längst ner räcker för att den ska sätta skott.

I "högra nedre hörnet" av hundkäxet så ser jag nu att det sticker upp en liten tuss med körvel. Ser ni den?
Precis, luktar inget alls i princip. De växer i klungor, breder inte ut sig så som kirskl gör tex. Alla grenar går från samma ställe så det blir som en liten buske. Mina växer längs med en cykelväg och lite på en äng. Tar inte över något runt omkring utan håller sig på sin plats
Vilken trevlig tråd…. med vackra bilder i vanlig ordning…..
Hur ser de ut nu en månad senare?
ja det hade varit kul att veta… 
Min bild är ju från förra året så hur just den växten ser ut nu vet jag inte :-P Jag har inte hittat mer än ett par klungor i år men däremot massor av hundkex utspritt på ängen som inte fanns där förra året. De har troligen spridit sig från en liten träddunge i anslutning till ängen, där fanns det hundkex förra året (och i år också). Det är också mycket mer nässlor på ängen i år än tidigare år.
På ett ställe är det två klungor med olika blad, den ena med mer flikiga blad och den andra med större blad, tror de med flikiga blad är hundkex.
Stora blad till höger, flikiga blad de mindre till vänster. Eller är det kanske hundkex allting men två olika underarter? Vovven väger 3kg så växterna är inte så gigantiska som de ser ut :-P
Det som jag vet är hundkex här växer inte i klungor och blommar redan.
Ser nu med att mina är inte samma som de i TS i marsvinstråden. De i marsvinstråden är "bulligare"