Grävlingar och matvanor
Vi bor granne med grävlingar, strax utanför vår trädgård, de har gryt bland några stenblock. Då och då på näterna så kan det hända att man får höra dem slåss med annan grävling från reviret intill, jäkla liv :) Låter som en hes katt som fastnat med svansen i en råttfälla…
De har bott där i alla år och jag har på dessa 11 år endast sett grävlingen vid två tillfällen, så de stör ju inte.
De äter säkert en hel del sniglar och skalbaggar från trädgårdslandet, senare säkert också en del jordgubbar och vinbär, men kan de till exempel ta en kanin? Vi blev av med ena kaninen för nån vecka sedan, det kan ju vara vilket litet rovdjur som helst som tagit den, men när grävlingen är så nära så funderade jag på det. Annars är det nog räven som varit framme.
Kan kan de nog, men jag har aldrig sett att våra grävlingar har gått runt kaninens bur när vi hade den. Däremot var de duktiga på att gräva i gräsmattan efter mask… Mormor brukade mata dem med pasta eller matrester utanför grytet (jag vet, knappast grävlingsföda… men hur som helst). Jag tror nog åtminstone att det är rimligare med räven.
De var inte så rädda av sig faktiskt. Om man stod utanför grytet, helt stilla på 5-10 meters håll så brukade de faktiskt komma ut, titta lite konstigt på en och sedan kila iväg ner till skogsbrynet :) Har faktiskt filmat dem med en mörkerkamera en gång!
Hakuna matata!
Ja de kan tyvärr ta katt. och de stälelr dessvärre till en hel del i en del trädgårdar i sin jakt på insekter.. Gräsmattan blir inte vacker….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Jag har nog aldrig haft dem uppå gräsmattan. De håller sig på sin kant. Jag har inte heller saknat någon större mängd jordgubbar i landet som ligger några meter bredvid. Men det är verkligen fullt ös med grävlingarna nu. Bara i går såg jag tre överkörda, och en som levde och flydde från vägen
Min svågers gräsmatta såg ut som en illa behandlad golfbana….. Och det var grävlingen. De hade haft koll på den på natten ett par gånger . rotade efter insekter och sniglar….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....