Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett02-kustlandet
Läst 3314 ggr
Catta-
1

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

När jag var ute vid havet idag såg jag denna snabba lilla rackare. Någon som vet vad den kan heta?

"Lycka och jubel att äga en pudel!"

Hawknestgrove
0

En sån liten glad filur……Hur stor var han?

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Catta-
0

Hmm.. 4-5cm ungefär

Hawknestgrove
0

Ja vi får vänta och se. det brukar dyka upp kloka svar här inne rätt så snabbt.

KimE
0

Simpa?

Catta-
0

#4 googlade och tittade på bildena. Kan mycket väl vara en liten sådan :)

[peter54]
0

Nja, simpa tror jag inte på, jag tycker att det ser ut som en smörbult och ska jag gissa art så säger jag sjustrålig smörbult.

Glad

Ronny-K
0

#4-5-6 Ja, eller en liten Tånglake, svårt att se..

Catta-
0

#6 Kan vara en sådan också, hittade bilde på google som var ganska lika den(fast dom var stora då), men enligt wiki är den inte så vanlig i Östersjön.

#7 Tånglake tror jag inte på. Somsagt är en väldigt liten så det är svårt att se, men den har inte den långa ryggfenan som tånglaken har och denna såg jag mitt på dagen(i texten du länkade stod det att de var nattaktiva)

[peter54]
0

#8 Om jag bara utgick från din bild rakt av utan att fundera, skulle jag säga smörbult direkt. Simpa känns inte riktigt rätt, dels för att de ser "taggigare" ut och dels för att såna alltid ligger under stenar eller anda platta saker under dagen.

Catta-
0

#9 Okej, tack :) Ju mer jag tittar på bilder på smörbult ju mer tror även jag att det är en sådan. Är väldigt lik om man tittar på kroppen och hur fenorna sitter och "ansiktsutrycket"

Hawknestgrove
0

rätta mig om jag har fel, den fisken är giftig va?

[peter54]
1

#11 Det vet jag inte om de är, jag har aldrig hört att de skulle vara giftiga, men det finns 200 släkten och totalt omkring 2000 arter i världen, så det är möjligt att det finns giftiga såna också.

En av de allra mest kända smörbultarna är slamkryparen, fisken som kan klättra på land och de som har akvarium känner säkert till gobi, den lilla tigrerade bottenfisken. De flesta smörbultar saknar simblåsa och lever därför mest på botten.

Glad

Ronny-K
0

#11 Kanske är det importerad Smörfisk som spökar. För tiotalet år sedan såldes fisk under handelsnamnet "Smörfisk" , men det var inte alltid samma art. En del kunde ställa till besvär om de inte tillagades rätt.

Men också din favoritfisk, Makrillen, kan ju ställa till det om den inte hanterats rätt :-)

Hawknestgrove
0

Huuuuu för makrill……. förätit mig så jag kan inte känna lukten av den numera utan att må illa