Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2729 ggr
[sakring]
2

Rådjur!

Tittade ut genom ett fönster idag strax innan kl 10.00 och såg två rådjur komma gående på min tomt. En get och ett kid. Nej jag bor inte inne i skogen. Jag vet att vi har rådjur här och har tidigare sett dem men inte vid den tidpunktenSkrattande

Hawknestgrove
0

JA, visst är de ljuvilg att se på!!!! De små med ben som blyertspennor…. det var den synen som gjorde mig blödig så pass, så jag inte vill äta rådjur mera.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

[sakring]
2

# 1 Men jag äter dem gärna fast de får vara lite större först.

[Doglovers]
0

Ja, visst är dom fina. På jobbet hade jag en get som var tvärtjock och morgonen därpå stog hon bakom huset och hade sin lilla med sej. Liten och ostadig. Geten såg mej och kidet gick in i buskarna. Vilken bild jag kunnat få där om jag följt efter. Men se det gjorde jag inte fastän jag är en riktig fotonördFlört Jobbar precis i utkanten av stan i ett villa område och vi hade 7 rådjur där i vintras som bodde på området.

SannaHolmgren
0

Har två minnen från rådjur med kid som sitter fast på näthinnan. För 10 år sen stod jag och diskade, en mamma med kid strosade bland blåbärsris utanför mitt köksfönster. Kidet skuttade av lycka uppå stenar och omkring mamman. En ljuvlig upplevelse.

I går åkte vi till affären. På vägen stod ett rådjur, som klev ner i diket på andra sidan vägen. Lite upptagen med att stirra på den så såg vi kidet alldeles för sent. Min chaufför såg inte kidet alls. Jag såg under en sekund att kidet sladdade till på vägen och i allra sista stund drullade ner i diket, men helt oskadd.  Det var lite läskigt.

Men det är ju så. Kommer det en så kommer det fler. Detta var i villaområde så inget man förväntar sig direkt.

[sakring]
1

Nu precis kl 06.35 kom de springandes igen. Kidet sprang först. Mamma get stannade och såg på mig en stund innan hon fortsatteSkrattande

[Doglovers]
0

Härligt. Försök att vara beredd om du har en kameraSkrattande

[sakring]
0

Jag har kamera men var inte beredd få att få se dem igen. Min man däremot har foton på en bock med två getter.

SannaHolmgren
0

Idag såg jag två små kid när jag var med en kompis och tittade på några hästar. Plötsligt började det pipa och gnälla förskräckligt i ena hagen och ett liett kid pep efter mamma. Efter en liten stund förstod vi att det var två kid på varsin sida om ett dike. Troligtvis stod ju mamma gömd i skogen och väntade på att vi skulle försvinna så hon kunde hämta sina små.

Jag har knappt sett rådjurskid nån gång på flera år och när man talar om trollen så dyker det upp flera.

Hawknestgrove
0

Vi har två mammor med var sina två bebbar nu som går här nere på gärdet. En underbar syn…

snutteplommon79
0

Rådjur är så söta o fina tycker jag,,

Hawknestgrove
0

Ja helt klart. Så trevliga att se på nere på gärdet.

SannaHolmgren
0

Mindre trevligt att se spår efter dem i rabatten och stubbar av det som en gång varit växter på väg upp. Tusan också, jag får köpa färdiga plantor istället. Tungan ute

Hawknestgrove
0

ja, sånt är inte kul…… Det kan jag gott förstå.  Det hjälper inte med fladdrande frigolitbitar heller?

SannaHolmgren
0

Har jag inte provat. Det är inte så ofta det händer, så jag brukar inte behöva göra något mer än att ställa nya plantor närmare huset. För några år sedan använde jag blodmjöl när vi hade problem att få behålla sommarblommor och unga fruktträd. Det gick ganska bra, när det inte regnade.

Hawknestgrove
0

Just lagom stora bitar av frigolit, om du kan få tag i vita såna där mattråg, är suveräna att hänga upp. De påminner rådjuren om bakdelen och skrämmer dem. Sen prasslar de också. Annars så tigg om du kan spill från förpackningar och häng upp. Skadar ju inte i alla fall och de håller sig borta ett tag.

Ronny-K
1

Min son vaknade en morgon av att hans 4-årige son samtalade med någon.
Förundrad av den tidiga timmen och sonens utläggningar tassade han in i sonens rum.
Vid fönstret står den unge mannen och håller ett förmaningstal till en råbock angående dennes (och hans familjs) otroliga fräckhet att tidigare i veckan ha käkat upp Alla jordgubbsplantor.
Enligt sonen förstod inte råbocken det allvarliga i situationen, utan fortsatte lugnt att beta vidare (dock inte jordgubbsplantor). Precis som om han inte hörde eller såg…vilket ju troligen var fallet Glad

Hawknestgrove
0

ja maken till fräckhet….tur att jag inte har några plantor