Åskväder
Wow vilken underbar bild,åskväder är verkligen vackert och vilken blixt sen.Tjusigt 
Underbart att se och uppleva, bara man slipper skadorna!
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Jag såg flera som ev gjorde skada. Stora "feta" blixtar som går rätt ner i backen. Under den dryga timme jag stod ute, så var det mindre än en sekund i snitt, mellan urladdningarna.
HH
ja, trots minutiös försiktighet, så har jag blivit av med åtskilliga el-och teleprylar. Sista åskvädret som tog mitt nätverkskort var ju i november en kväll, när man inte kunde ana nåt….

Jäklar vad häftigt.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Tack alla!
Det räcker inte att stå ute med kameran. Man måste ha lite tur också. Chansen ökar förstås med intensiteten. Här var det mindre än en sekund mellan blixtarna. I snitt, alltså.
HH
Personligen så hade jag hållit mig långt från ett fönste och elkontakter och under ett täcke
men fint foto
Tackar!
Jag har kommit så långt att jag insett att jag inte kan påverka åskan. Då kan jag hellre se skönheten i skådespelet. Det innebär inte att jag ställer mig mitt ute på ett fält eller liknande.
HH
#8 Du är visst lika tokig som mig jag går också ut och gärna i en eka på sjön där man ju absolut inte ska va.Tokigt jag vet men vackert.Respekt har jag men kan inte låta bli att titta på detta vackra skådespel på så nära håll som möjligt .
Det händer att jag tar bilen för att komma bra till! I det här fallet så stod jag i höladan. Har öppning åt både norr och söder. Funkar ibland och den här gången alldeles utmärkt.
HH
och jag cyklar och badar, bara för att min mamma förbjöd mig att bada då!
Men hinner man inte dra ur kontakter, så blir man som jag ofta av med massa saker… tre datorer har gått för mig, otaliga trådlösa telefoner och ett antal faxar.
Telefonjacket är det första man ska dra ur! Ofta luftledningar och tål överspänning dåligt. Elstängselapparater är nästa objekt som åker ur. De kan dö bara av en urladdning i närheten. Behöver inte ens vara inkopplade nånstans.
HH
Skaffa ett åskskydd!
Eller blixtlås! 
Det är långt ifrån alltid det funkar.
HH
Jo åskskydd funkar, men det vill till att man vet hur man installerar ett sådant.
åskskydd funkar inte här. Och visst, många gånger hinner man faktiskt inte. det har hänt, att åskan har hörts 5 mil härifrån och faxen gick. Och nu sist i vintras, så anade vi väl fred och ingen fara. Vanlig mörk novemberkväll och så PANG i bygget….. tack sa nätverkskortet…..Men normalt sett på sommaren, så drar jag alltid ut både telejack och el till datorn så fort jag itne använder det och går inte in på datorn när det är "dubbla moln" eller blygrå skyar
# 16 Det beror på vad man avser med åskskydd. Menar du där kontakterna som man sätter i jacken så är svaret dessvärre nej.
Det bästa är dock att dra ut jacken och antennen på TV:n förutsatt att man är hemma.
ja, och grannen har till och med instsllerat sånt där svindyrt som man sätter i elstationen, och itne ens det funkar. Tyvärr, för oss som bor som vi gör, så är det bara dra ur som funkar.
Vi har ett som min man satt in på telefoner och datorer om det funger det vi inte då åskan inte slagit ned. Däremot så drar jag faktiskt ur sladden till modemet för bredband och bredbandsTV.
Då jag växte upp ute på landsbygen så och bodde nära en elstation så slog alltid blixten ned i den och slog ut vår telefon. De satt nämligen fast i väggen. Vi var först med att få ett jack som man kunde dra ur
TV:n drog min mor alltid ur både sladd och antenn då hon gick och la sig.
JA vi boer sist på ellinjen med transformator. Så vi råkar alltid illa ut. Så jag drar ur hgellere en gång för mycket än en gång för lite
Ett år slog blixten ner i "vår" transformator. Tre gånger på raken i samma åskväder. Sista gången gick det hål i den och oljan rann ur.
HH
Sånt är kul…… Än så länge har vi inte haft några åskväder att tala om denna sommar…. MEn de kommer väl….