Älgört?

Det stämmer bra.
Tina Nordberg medarbetare:
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
Tack så mycket för svaret. Då kan jag plocka på mig ännu mer, nu när jag vet att det verkligen är det
och du kan göra saft av det. 30 blomklasar, två skivade citroner och 2 kg socker. häll på 2 liter kokande vatten och låt stå svalt och rör om lite då och då i tre-fyra dagar. sila sen av saften. Samma recept som fläder..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Tack för receptet. Låter underbart. Tänkte också torka lite så jag kan göra thé på det.

Har sett att man använder den som krydda till kött o fisk. Vet inte hur, hinner inte leta efter det nu. Googla.
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus
ja älgörten ska ha i sig acetylsalisylsyra, dvs smärtstillande och febernedsättande medel, som finns i vanligaste huvudvärksmedlen 
Precis, det är därför jag är så intresserad av Älgörten just för det, hitta ett alternativ till att behöva ta tabletter vid värk.
Så man kan använda den som krydda med, jag är ju vegetarian, men jag undrar om den går att ha som krydda i vegetariska rätter. Får googla ännu mer på denna ört, så jag får lära mig mera om den. Verkar vara en mångsidig ört det där
ja hur som helst, den är ju inte farlig. Ok har du ASTMA så ska du nog inte överkonsumera. För just acitylsalicylsyra kan ju vara framkallade av astmaanfall. det är ju inte för inte som astmatiker ska undvika magnecyl och Treo
Jag har ju inte astma, men ibland kan jag få problem med luftvägarna pga allergi. Men någon riktigt astma attack har jag aldrig fått. Men jag kan ju ta det försiktigt i början och prova hur det går. Vore trevligt om det går väl, min kropp kan ibland vara lite överkänslig mot saker och ting. Men jag har aldrig reagerat så när jag har tagit tex Aspirin, så detta kan ju funka.

Tack för infobilden, skulle själv vilja ha den en sån bok

Den finns här och den är värd pengarna. http://www.bokborsen.se/page-start?maincat=1&issearch=1&stitle=%C3%96rtmedicin+och+v%C3%A4xtmagi&extendedsearch=1&mediatype=0
Fågelskådning i fokus
Svamp i fokus

Den boken är helt udnerbar. Har en från första tryckningen här :D
//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus
jag har den också!!!!! Underbar bok!!!!
Det är den helt klart
Jag har nu plockat på mig älgört, torkat och smulat ner i en burk. Har också provat på att göra thé på den. Första gången fick jag knappt någon smak på den, men andra gången fick jag till den bättre, det blev ett härligt välgörande thé.
Ska bege mig ut, så snart vädret är lite stabilare, och plocka på mig mer och göra saft också.
Fick den dra länge då som te?
Jag hittade ett recept där man skulle ha i 1 tsk i 2 dl kokande vatten, som sedan fick stå och dra i 5 minuter, längre än så kunde tydligen göra så att det blev för starkt och inte drickbart.
Ok tack!!!