Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 4150 ggr
Lamina
0

Om ett getingbo

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har alltid varit typen som brytt mig om djur och natur. Jag är den som stannar upp och plockar bort smådjur från vägen om jag ser något, måhända det är en groda eller bara en simpel daggmask. Flugor som irrar sig in till mig, och överlever katten, släpps ut igen. Likaså humlor och bin. Men inte getingar, jag är livrädd för getingar. Ser jag en så ska den dö. Och eftersom jag inte vågar gå nära nog för att slå ihjäl den tar jag till vad spray jag kan hitta. Jag kan med stor skam erkänna att många getingar har gått en långsam död till mötes tack vare det.

Så när jag hittade ett getingbo i taket på busshållsplatsen var det en självklarhet att det skulle bort. Jag måste ju för guds skull kunna gå till busshållsplatsen! Så jag gick in på bussbolagets hemsida och sa till dom om det.

I väntan på reaktion så vart jag ändå lite nyfiken på detdär boet. Jag gick närmare, för att titta och fota. Och getingarna gjorde mig ingenting. Nästa dag gick jag ännu närmare, och stod och såg hur getingarna flög fram och tillbaka. Det var facinerande, och getingarna gjorde mig ingenting. Dan efter det var jag inte ett dugg rädd för detdär getingboet, utan bara satt där och tittade och filosoferade överlivet som geting.

Men så hände det. När jag kom till busshållplatsen dagen efter var boet borta! Om det var bussbolaget som hade tagit bort det eller några ungjäklar som slagit ner det vet jag inte. Men jag skäms för vad jag har gjort mot dom stackars getingarna som bara ville sköta sitt liv. Men det måste ju varit fler än jag som klagat..?

Nu sitter det bara en 7-8 ensamma getingar där och kurar på resterna av sitt bo. Dom satt där igår och dom satt kvar där idag. Det gör mig ont att se, kan dom inte klara sig själva? Finns det ingen genetisk instinkt som säger åt dom att hitta mat om dom håller på att svälta ihjäl, även om dom inte fått "order" om det? Kommer dom att dö utan sitt bo?

Det är visserligen "bara" getingar, men dom har ju faktiskt inte gjort en människa förnär. Det känns så dumt att dom blev slaktade på detdär viset bara för att jag inte kunde tåla att vara i närheten av dom, när dom faktiskt inte ens ville mig illa… Bleh, jag är på tok för blödig! Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

Lamina
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Obestämd

//Lamina

Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?

SannaHolmgren
2

Jag förstår dig, det är jobbigt när man måste "utrota" ett helt samhälle. Men trösta dig med att du troligtvis har räddat en människas liv. Getingallergi är vanligt och är otroligt farligt för den som drabbas. I en busskur ska det inte finnas getingar.

Läs om getingar i länken det var väldigt intressant.

.http://sv.wikipedia.org/wiki/Getingar

HellviHumle
0

Jag låter alla getingbon sitta om det inte är nödvändigt att ta bort dem. Som jag upplevt det så är getingar väldigt lugna av sig. Har tittat på många bon när de bygger. De gånger jag blivit stucken är när de kommit i kläm på ett eller annat vis.
Under flera år hade vi jordgetingar bredvid trädgårdslandet. Det gick man förbi flera gånger om dagen. Det brukade komma upp ett par, tre stycken och ta ett varv för att kolla men aldrig att någon blev stucken.

Naturligtvis försvarar de sitt bo om man börjar bråka med det.

HH

SannaHolmgren
0

Men det är jobbigt när man har dem i vedhögen, och andra besvärliga ställen. Men getingar är ju ganska fredliga. Det viktigaste så här års är nog att kolla så de inte sitter i glaset eller drickaburken när man dricker. Ge barnen sockerfri glass.

Hawknestgrove
0

Nä inte sockerfri glass…. Bläh…..men just det att ta för vana att ALDRIG dricka direkt ur en flaska eller burk är faktiskt goda vanor att ha med sig inte bara för getingaras skull. OCh som Sanna säger, allergi mot getingar är vanligare än man tror…. och livsfarligt.

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

SannaHolmgren
0

HAHA jag menade sockerfri SAFT !Skrattande

Sorry :))

Hawknestgrove
0

haha. ja om de ska dricka saft ute så…. Fast smakmässigt, så är den inget go tycker jag…..

SannaHolmgren
0

Nej. Smakmässigt så är den ingen höjdare. Ungarna brukar inte bry sig så mycket, och ska man slippa envetna getingar kring fikabordet så är det ett bra sätt att slippa dem på. De är inte alls intresserade av den utan vanligt socker.

Hawknestgrove
0

Stämmer… Samma sak egentligen med glass. Ungar slevar gärna i sig de där Big Pack, som jag tycker smakar bläh….