Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2469 ggr
[Quellii]
0

Vad är detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad är detta för typ av spindel? Dessa finns i mängder på/under våran altan :P

amaira
0

Jag tycker det ser ut som en vargspindel. En mycket vanlig och trevlig art, som inte spinner fångstnät utan är en jaktspindel.

irma
0

helt klart en vargspindel, dessa håller till på marken, honan lägger sina ägg i ett nät hon spunnit, sedan rullar hon ihop dom till ett klot som hon sedan bär med sej, när äggen har kläckts bär hon sina ungar en tid på sin rygg. Den hoppar på sitt byte och förlamar det med sina giftklor. Faktat är hämtat ur Åke Sandhalls bok Små Kryp. :-)

[Quellii]
0

Uuuuuuusch xD Jaa, då vet jag vad det är för något, och jag kommer hålla mig lååååångt ifrån den! Usch Usch Usch xD

irma
0

:-) den gör dej inget,,,men dom är äckliga… väldigt äckliga.. jag har själv spindel fobi och får panik när jag ser en inomhus,, ute går det ganska bra så länge dom inte är på mej,,jag fotar dom ganska mycket och jag blir tuffare och tuffare med att gå nära med kameran..har släppt kameran många gånger då jag sett att dom rört sej precis när jag tycker av :-) som tur är står jag oftast på knä så kamrean har låg fall höjd…

bjorsa
0

Fick en bild tidigare i år på just en vargspindel å päls ser den ut att ha :-)

mvh/bjorsa

irma
0

#5 isch…äcklig :-) jo dom har päls dom flesta av våra spindlar..

Våra hoppspindlar som är så små ser ut så här…isch…

[Quellii]
0

Huuuuva xD Jag avskyr verkligen spindlar ;P Men era bilder var ganska så häftiga ;)

bjorsa
0

Hoppspindlar kan ju oxå vara popspindlar :-)

mvh/bjorsa

Celia
0

Jag gillar verkligen närbilder på spindlar. Då är de inte alls äckliga längre - ser ju nästan pussvänliga ut med sina underbara pälsar och små fina ögon :)

irma
0

#9 yack,,, icke pussvänliga… isch… :-) tur du skrev "nästan pussvänliga"

SannaHolmgren
0

Vi har en typ av vargspindlar som är ljusgröna, gula eller blekt genomskinliga. Min kamera är kass på närbilder, annars tycker jag att de ljusgröna är ganska fina.

Och tar de sig in så sätter de sig gärna alldeles intill min toapappershållare.

irma
0

#11 isch.. är det vargspindlar som är stora och knall gröna??? så himla äckliga.. svår att fota är dom också.. ser dom ofta på blad, blommor m.m och även inne är dom…