Daggmask
Idag såg jag något jag aldrig sett förut. Rensade lite ogräs i en nygrävd rabatt. Upp kom en daggmask och det är ju inget konstigt. Det märkliga med den här var att den här såg helt normal ut i ena änden medans den andra var jätteljus och nästan genomskinlig. Man såg tydligt blodkärlen genom huden. Det såg ut som det hade växt ut en ny ände på masken. Man såg en skarp gräns mellan själva masken och den "nya" biten, men de satt absolut ihop.
Är det någon som vet om det växer ut en ny rumpa på masken om den blir skadad. När jag grävde om rabatten så blev det en hel del maskar skadade då det är omöjligt att veta var de håller hus.
Knäppte en bild på den men jag lyckas inte kopiera in den i tråden.
Ja, det gör det! Men om man använder grep så längt det går när man gräver så skadas inte så många maskar.

Tack för den informationen. Det var något nytt att lära.
Ja, jag använde grep. Men eftersom rabatten var så in i norden igenväxt så var det ett digert arbete att över huvud taget komma ner och igenom rotlagret. Det blev många stackare som blev illa behandlade, vilket gör ont då man tänker på vilket bra jobb de gör med jorden.
Ja det är inte kul. Men tyvärr, man kan inte hjälpa sånt ibland…
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....
Så länge inte de vitala organen skadas, kan maske regenerera bakkroppen. Daggmaskar har rörhjärtan, 9 stycken och delas masken för långt upp på kroppen, eller i framänden, så dör den.

Visst är det lite märkligt att jag trots alla år på nacken inte lyckats se detta fenomen tidigare. Som sagt man blir aldrig för gammal för att lära sig något nytt. Det blev i alla fall en häftig bild. Synd bara att jag inte kan visa den.
#5 Är den inte bara för stor då? Max 5 mb får bilderna vara här.

Yes! Den här gick. Den andra var 580.
#7 Häftigt att se!
Ett annat skumt maskfenomen- daggmask på nysnö. Har aldrig lyckast finna svaret på gåtan varför maskarna kryper upp när det regnar och än skummare att se dem på snö. Den gängse uppfattningen att de skulle drunkna av regnvattnet stämmer inte enligt filen i #1. Någon som har en aning?
#9 Varför de ibland syns på snö vet jag inte, men varför de kommer upp när det är regnigt och blött vet jag. Det är för att utnyttja vattnet till att förflytta sig till nya och bättre födosökplatser.
Det är en farlig verksamhet för daggmaskar eftersom de inte tål UV-ljus. Blir de kvar ovanför markytan under längre tid efter det att solen gått upp, även om det är mulet, UV-strälning hindras inte av moln, så dör maskarna.
#10 Låter logiskt.
Då bliden togs var det april och hade det varit mildväder ett tag, de kanske misstog blötsnön för regn? Det var massa maskar på ett ställe.
jisses. inga solbadare altså…..
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....