Gulblommande humleblomster
Kan någon berätta för mig om denna gulblommande humleblomster är den nordliga vaianten eller om det är korsning mellan humleblomster och den vilda nejlikroten. Båda ska ha gula blommor men jag har aldrig sett någon bild på någondera. Den har uppkommit spontant och det talar emot att det skulle vara någon korsning med nejikroten eftersom den finns inte vildväxande annat än omkring 15 mil söder om fyndplatsen.

Planterade humleblomster har jag också med vita blommor och röda förutom den vilda med bruna blommor men de är inte så utslagen som den gula är.
Det ser väldigt mycket ut som nejlikrot, iaf om man jämför med den bild som finns i "den nya nordiska floran" Att det skulle vara någon nordlig variant av humleblomster är jag väldigt tveksam till, dock kan det ju tilläggas att jag inte är så säker på växter ännu (men jag kan iaf mer denna helgen än förra, då jag tillbringat hela veckan med att nyckla och lära mig växter
)

Det jag funderar på är om det är Geum rivale var. subalpinum. Eller kan det vara en korsning mellan humleblomster och odlade nejlikrot (Geum borsini, G. coccineum eller G. montanum) eftersom dessa finns på närmare håll än den vilda nejlikroten.
Ja, någon korsning tycker jag det ser ut att vara. Gissar på en korsning med en odlad nejikrot, eftersom blomman är så "välutvecklad" eller hur jag ska säga det. Eller en korsning och återkorsning - jag vet faktiskt inte. Fin var den i alla fall.