Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 07-faunan-alla-våra-djur
Läst 3725 ggr
SannaHolmgren
2

Liten nattflygare

Vi plockade upp en drunknad fladdermus i poolen, jag och barnen.

Hur artbestämmer man dom?

Denna är ganska liten. 5cm knappt från näsa till svansstump. Vingspann på ca 20cm. Långa öron tycker jag, (1cm med huvud på drygt 1 cm) men det kanske finns fladdermöss med ännu längre öron. Tror inte det är någon långörad iof. Kameran finns inte mera, tyvärr, annars hade jag skickat med en bild.

ks.gerbil
0

gå till veterinären! om de tar in vilda djur många djursjuk hus gör det

PS. hamnade hit så tänkte svara hihi

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

Hanna
1

#1 Fast om den är drunknad är det ju ingen idé? Obestämd

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

ks.gerbil
0

jaha är den död? :(

Gerbil-hemsidan hittar du HÄR

Hanna
0

#3 Om den är drunknad är den död. Vad jag förstår vill TS bara artidentifiera den :)

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

[peter54]
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag räddade en fladdermus som sovit i stupröret och överraskats av en störtskur så att den hamnade i regnvattentunnan. Jag hann hitta den innan den inte orkade mer, men den var kall och blöt, så jag tog in den för att torka.

Numera har jag alltid en liten plankstump i vattentunnorna så att djur som råkar hamna där kan ta sig upp. Tyvärr hade jag ingen kamera vid det där tillfället, men jag har en annan bild på en som satt och sov bakom darttavlan.

SannaHolmgren
1

#1 Jadå. Drunknad och mycket död.  Det stämmer att jag är intresserad av att kunna artbestämma, Fladdermössen är fridlysta oavsett art och en del är rödlistade. De rödlistade bland annat vill man helst ha in till naturhistoriska men ibland även andra arter. (. Är det jag som betalar frakten om jag skickar in?)

#peter vad är det för sort? Den jag fann var inte alls lika fluffig, och lite mera blågrå, mindre. Och mera hårlös.

Jag saknar min kamera -

SannaHolmgren
0

Ganska lik barbastell. Lite sent nu att kolla om den finns i mina trakter (v götaland) men landskapet finns, och gott om biotoper som den trivs i. Jag skickar väl in den ifall att.

http://www.lansstyrelsen.se/kalmar/sv/djur-och-natur/vaxter-och-djur/atgardsprogram/Pages/barbastell.aspx

SannaHolmgren
0

Nä förresten barbastell är det inte. Den jag hittade hade ganska brett mellan öronen.

AnnaGreta
0

Det finns tydligen vissa arter som man måste titta på könsorganen för att kunna identifiera…

Jag vill minnas att vi fick ett brev med erbjudande om ersättning för portot när vi skickat in en fågel till nrm en gång.

Kimji
1

Ja dom skickar en förfrankerad låda om du vill. Men då bör du ha den i frysen tills den blir skickad.

SannaHolmgren
1

#11 Hua jajjemän !! Rejält förpackad i frysen i rejäla plastpåsar. Inget man lägger i köksfönstret att ruttna…

Jag har pratat med dom, lilla Batman blir inskickad.

Hawknestgrove
0

va gulligt… då får du berätta vad de sa om lille stackars Batman

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....