Igelkott
Häromdagen såg jag för första gången i år en liten igelkott på tomten, den är inte stor alls. En dag höll den till mitt på gräsmattan och två skator hackade på den där dom kom åt. Jag sprang ju ut och jagade bort skatorna så klart. Sen gick kotten undan.
Idag har den legat i en rabatt på andra sidan huset där jag sett den någon gång förut ligga och sola. Den har legat på exakt samma sätt sen i förmiddags. Vid lunch såg jag att den andades men när jag kollade senare under dagen kunde jag inte se att den andades längre och den låg fortfarande i exakt samma ställning. Jag var helt säker på att den var död eller att den var nära att dö.
Nätterna är fortfarande så kalla även härnere i södra Skåne och den lilla igelkotten låg som sagt kvar när det blev kväll. För en stund sedan gick jag ut och tog in den. Tänkte att antingen är den död eller så dör den snart och imorgon hittar förmodligen skatorna den igen. Så jag tog in den, lade den i en kattbur, gav den kattmat och vatten och nu står buren i källaren. Det visade sig nämligen att igelkotten fortfarande lever. Den verkar svag men den lever.
Kanske kanske piggnar den till under natten och då sätter jag ju ut den igen imorgon. Eller vad ska jag göra? Borde jag ringa efter någon som kan ta hand om den om den fortfarande är vid liv imorgon? Jag tror som sagt inte att den mår helt bra det lilla livet. Tror faktiskt inte den har stor chans ute i det fria. Jag borde kanske inte tagit in den alls utan låtit naturen ha sin gång.
kan man inte lämna den på djursjukhus?

http://www.naturskyddsforeningen.se/natur-och-miljo/djur-och-natur/vilda-grannar/igelkottar/
http://djurhem.ifokus.se/articles/4d714675b9cb46224405b061-igelkottar-raddningsartikel
Två läsvärda länkar. Sen finns det ju igelkott.ifokus också, har jag för mig. Kolla där…
Lite avundsjuk på er som har igelkottar, jag har ingen här i skogen, fast jag ser en på jobbet ibland.
där fick du bra tips….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

Tack för svaren. Kotten har sovit hela dagen. Jag tog den med ut i trädgården och satte den i solen. Sent i eftermiddag åt den lite kattmat. Sen lade den sig att sova igen. Jag tror att den dels blivit nedkyld och kanske också haft svårt att hitta mat och blivit medtagen av båda sakerna.
Ikväll ställde jag in buren i växthuset. Där får den stå i natt. Förhoppningsvis har den piggnat till så mycket i morgon så jag vågar släppa ut den igen. Hoppas verkligen det lilla livet klarar sig. Igelkottar är små lopphögar men så fina.
Lycka till med lille kotte!!! att den äter är ju ett gott tecken

Igelkottar ska INTE vara i solen. Ser man dem där så är det för att de är sjuka. De är nattaktiva djur och sover hela dagarna. Ta in den i skuggan och kolla om det är finns flugägg på den. Speciellt öron och ögon. Flugäggen kläcks och börjar käka på den. Döäckligt.
Stäng inte in den i drivhuset inatt, sätt lådan så att den kan gå sin väg om den vill.
Hatar cancer och älskar vårlökar.
Jag kunde gjort en delförstoring

Kotten är frisläppt sedan länge! Att den stod lite i solen (under övervakning, jag var ute trädgården) var för att det var i början av april och kotten var helt klart nerkyld. Mitt i högsommaren skulle jag aldrig satt en kotte i solen.
Här har varit gott om kottar i år. Dom har ofta legat i solen och njutit i sommar. Inte riktigt varma dagar men "lagom varma" dagar. Det har kottarna här alltid gjort.
vad kul att höra att den troligen mår bra. hoppas han klarade sig sen. trafiken tar ju många kottar….