Bra/dåligt med myror?
I år har det varit ett riktigt "myrår" här hos oss, de vanliga små svarta myrorna som gräver bon i marken (vad de ny vetenskapligt heter).
Antal bon (vad jag sett) har säkert fördubblats! Det jag undrar nu är om jag borde försöka hålla dem i schack eller inte bry mig…?
Vi har inga myror innomhus, så det är inget problem alls, och jag har väll inte sådär jättemycket för mig i trädgården, satte lite lök och squash i år och gurka o paprika i växthuset. Det växer fint, men jag vet att många har problem med myror i trädgårdar, och efter som att jag till nästa år vill försöka "satsa" lite mera undrar jag om jag kanske kommer stöta på problem.
Vi har haft en del bladlöss på stormhattarna, men dessa har deltid - alla år, i år fanns det dock en del på benveden med, men där såg jag en massa nyckelpigor…
Vad "brukar" myrorna göra för skada i trådgårdar (förutom löss)? Och framför allt - vad gör de för nytta? Har försökt hitta vad myror pysslar med (mer än skogsmyror som samlar barr…) men hittar INGET mer än tips om utrotning och anticimex… Jag vill ju inte försöka utrota dem om de är bättre att han än vara utan!
Hakuna matata!

Myror är bra för de äter upp skadliga insekter, larver och annat som gnager på grönsakerna i landet. Men om de bygger bon omkring rötterna kring växterna så kan de dränera så effektivt att växten dör av uttorkning. Myror håller barnen borta från jordgubbslandet innan jordgubbarna är mogna…. ganska bra tycker jag.
#1 Ja äter de insekter så får de gärna vara kvar!
De lyckades väll iofs ha ihjäl några rosor förr pga underminering, men har hittills inte sett några i landet i.af.
Då får de gärna vara kvar hos mig! Pissmyrorna får dock gärna hålla sig borta…
Hakuna matata!
ja vi klarade oss ifrån den årliga vårliga sockermyreinvationen i år. De där små svarta, ni vet….
The Owls are not what they seem
de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....