Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 3509 ggr
irma
0

Timmermanhona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har spanat hela våren efter en timmerman med dom häftiga spröten, Idag när jag rastade hunden här på gården gick jag förbi pannrummet, där på väggen sitter en kuse, jag in och hämtade kameran, nu sitter jag här och kollar på bilderna och tittar i småkrypsboken och ser timmerman och läser att honan har kortare spröt. Men tyvärr kan jag inte se timmeramns bilden i boken så bra så jag vet inte om färgteckningen stämmer på min och den.

Så min fråga är: har jag hittat en timmermans hona???

För några år sedan såg vi en hanne, jag pekade på den då den satte sej på armen på en bekant, och vad den "grälade" den tjottrade nå hemskt… :-) häftig kuse..

Sukram
0

Jag vågar inte säga vilken art det är. Har du någon mer bild där man ser ryggsidan bättre, så man kan se teckningen? Har den ett äggläggningsrör på bakkroppen? Honor av timmerman har en ganska tydlig ovipositor (äggläggningsrör). Vet du säkert att det är en hona? för de tfinns många snarlika arter inom familjen långhorningar med långa antenner.

En mkt bra bok som jag rekomenderar är  Insektsgnag i bark och ved av Bengt Ehnström och Rune Axelsson, alla trälevande långhorningar plus alla andra skalbaggar som lever i och av trä finns beskrivna där med bild. sök på ISBN: 91-88506-26-6

irma
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

jag vet inte om det är en timmerman hona, jag har en lite sämre bild på ryggen och man ser något smalt sticka ut där bak, hade jag vetat att man kunde se bakifrån på den hade jag tagit bild rakt bakifrån också, brukar i normala fall ta från lite olika vinklar men var lite stressad idag när jag tog bilderna..
kanske du ser på den här halv dåliga bilden…
barr- eller lövträdslöpar hona/hanne kanske? har Småkryps boken av Åke Sandhall, svårt att se ibland på de bilderna..

jag hoppas någon kan se om det är en timmerman hona eller inte :-)

Sukram
0

Jag vågar inte säga vad det är. Men är tveksam till timmerman. Liknar mer någon av arterna av kvistbockar Pogonochaerus sp. En del av långhorningarna är intressanta ur naturvårdssynpunkt då vissa är bunda till specifika trädslag och miljöer. Kan ju var intressant att veta vilken art det är?

Eftersom du har så bra bilder på den så kan du säkert få svar på diskussionsgruppen svenskaskalbaggar , obs man måste inte ha användarkonto på yahoo för att ansluta sig till en yahoogrupp, går att regga sin vanliga mail.

irma
0

ok..tack för tipset… ska gå dit och se vad dom säger där.. :-)

amaira
0

Ingen aning om vad det är, men söt är den! Kyss

Ungefärlig storlek, tid på året, och plats i Sverige, är sådana uppgifter som brukar behöva finnas med när man ska artbestämma en insekt.

Sukram
0

#5 och gärna dominerande trädslag i närmaste skog eller på tomten. Många insekter även de som är blombesökande kan ha sin larvutveckling i levande eller död ved, vissa arter är mer specifika än andra i sitt val.