Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett24-svenska-vilda-djur
Läst 2065 ggr
Martin
0

Pilgrimsfalk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

SNF har ett projekt för att bevara Pilgrimsfalkarna i Sverige. Det går ut på att bland annat låta föda upp pilgrimsfalksungar, som sedan planteras ut till frilevande Pilgrimsfalkar.

Ett sådant par är Råger & Kornelia i Helsingborg. De är syskon och av den anledningen har man tagit det ägg de lagt nu i våras ifrån dem, och ersatt det med ett kokt hönsägg. När det är lagom i tiden kommer en falkunge född i fångenskap placeras i boet, för att på det sättet uppfostras till en frilevande pilgrimsfalk av falkparet.

Man kan följa falkparet på SNF's Webb. Bilden ovan är en printscreen jag tog innan idag.

mvh Martin

irma
0

nu är jag jätte dålig på fåglar, finns det fler sorter av falk i sverige?
förra sommaren hade vi 3 st. falkar här som satt på telefonledningarna och jagade mat på åkrarna,, i år har vi haft 2 st som flugit här..men nu var det ett par veckor sedan jag såg dom.. dessa falkar gick lite i rött.. kan det stämma? nån här i byn sa att det var ungar,,,
men det måste väl vara ett gott tecken att det finns falk i alla fall…oavsett sorten… :-)

OlleA
0

Att de gick lite i rött låter som tornfalk, som är vår vanligaste falk. Ofta ser man dem ryttla över åkrarna på jakt efter smågnagare. Lärkfalk, jaktfalk och stenfalk finns också i Sverige, men är ovanligare och har mörkgråa vingar till skillnad från tornfalkens rödbruna. Visst är det ett gott tecken när falkarna trivs! I mina marker finns både tornfalk och pilgrimsfalk.

Olle

irma
0

#2 då var det nog tornfalk som vi hade här.. det var helt underbart att sitta på altanen och se när dom jagade,, vilka skickliga flygare,, älskar rovfåglar,
blir så irriterad när vi har kraftledningar och telefonledingar som går över åkrarna, vi bor ganska högt och har toppen utsikt över åkrarna,, men att ta bilder är hopplöst då ledningarna förstör..
ormvråk och hök ser man ofta här, ugglor trillar fram ibland också…

Martin
0

Uppdatering angående falkparet Råger och Cornelia. Utplanteringen av en pilgrimsfalksunge född i fångenskap misslyckades. De ansvarige säger att det verkade som att falkarna förstod att det fanns något inne i boet, men att de inte flög in i boet efter att ungen planterats dit. Så ungen fick hämtas in och efter ett rejält skrovmål rapporteras att ungen mår bra, och kommer att fortsätta födas upp i fångenskap. Därmed anses också årets häckning för pilgrimsfalkparet vara över, det blir inte fler försök med ungar detta året, utan nu tar man nya tag inför nästa år.

mvh Martin

irma
0

Det var synd att det inte gick… men den som inte ger sej lyckas till sist..
det är hemskt när någon djurart blir utrotningshotat,, vi behöver alla inhemska arter i vår natur.. för den är väl inhemsk falken?

Martin
0

Ja, det är den. För 35 år sedan fanns det bara ca 15 par kvar i landet, efter att det vid seklets början varit över 1000 par. Nu är det ca 110 häckande par i landet tack vare "Projekt Pilgrimsfalk".

mvh Martin