Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 22-ute-i-naturen
Läst 3060 ggr
BitteS
0

Skalbagge

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tycker ser är jätteskoj att det är så många som jagar småkryp precis som jag. Denna skalbagge fotade jag utanför Glanshammar förra sommaren.  Visst är det en fascinerande värld! Det finns mycket vackert att se om man bara kröker lite på ryggen.

Sukram
0

Så vacker bild och vacker bagge. Definitivt en jordlöpare av släktet Carabus. Vi har bara 12 arter Carabus men jag kan dem inget vidare, mitt carabidae-samlande har legat nere ett tag.

Ska kolla i bestämningsböckerna för jordlöpare när jag får tid, annars rekomenderar jag sajten Ground beetles of Ireland.

irma
0

#0 jag jagar inget annat är småkryp nu för tiden tycker jag.. dom finns ju överallt och alltid hittar man någon att fota,, :-)

fin bild,,, vilket mönster den har på ryggen,,, jordlöpare,,, ska försöka hitta en sådan jag med…

BitteS
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för berömmet. Markus verkar veta mycket om insekter. Jag vet inte vad de heter utan gör som många män brukar göra. Jag går efter utseendet, hi hi. Nä, jag bara skojade. Spännande värld. Har varit våldsamt intresserad av fjärilar. Det är riktiga skönheter. Där kan jag väl en del namn men man glömmer fort när man inte håller på. Har en Fuji S9500 med inbyggd macro. Det är inte så bra när man vill fota nära på sånt som rör sig. Man måste ju nästan krypa in i djuren för att få riktiga närbilder. Annars får man med så mycket runt omkring. Om intresset håller i sig får man väl investera i en kamera med lösa objektiv. Framtidsdrömmar!!!

Här kommer ett till offer.

Sukram
0

#3 kollade på Ground beetles of Ireland och hittade din bagge. Självklart är det en Carabus granulatus L. (granulatus =kornig, den har ju ett kornigt mönster).

Jämför din bild med länken här.  

Ska vara vanlig även i Sverige men jag har tyvärr inte fått se någon själv än.

BitteS
0

Tack för forskningen. Ska försöka hålla det i minnet. Kommer troligtvis inte se någon mer men man vet ju aldrig.

Sukram
0

Kollade listan med svenska namn på jordlöpare och C granulatus heter då bronslöpare.

BitteS
0

Ett passande namn med tanke på dess färg.