Kajorna låter mig inte sova
Nån som har något bra knep på hur man skrämmer bort större flockar med kajor som bestämt sig att häcka på min tomt senaste veckorna?
De kraxar hela nätterna så det knappt går att sova. Till saken är att de är flera hundra och att de tydligen har sommarkollo hos oss senaste veckorna. Bor ju precis utanför kaj-kaosstaden Uppsala och stadskajorna har nu flyttat ut på landet. *suck*
Funkar Rovfågelatrapper, och isf hur har ni gjort dem? Har hört att tex kråkor kan bli extra kaxiga och attackera tex en uggleattrapp. Alltså motsatt verkan. Och om inte atrapperna rör på sig så vänjer de sig vid dem och inser att de inte är farliga. Men jag har inte testat…
Har även läst på Internet om ballonger som man blåser upp och målar rovfågelögon på, sedan hänger man dem i träden. Men ballongerna håller ju bara några dagar + att jag inte vet om de funkar… Nån som testat?
Bästa sättet att skrämma dem är vad jag förstått att braka loss med hagelbrakarn. Men det känns lite jobbigt och blodigt för annars "snälla" fåglar. Om de inte vore i såna stoooooora flockar hade de inte gjort något, men nu är det ohållbart. något måste göras!!!
Tips mottages tacksamt!!! :-D
Ojoj, låter inget vidare AlbStiffler! Nästan som hämtat från Alfred Hitckoks rysare på 60-talet "Fåglarna" Det var väl kajor som terroriserade där med..:)
Installera en jättelik tuta som tutar öronbedövande i en slumpmässig ordning eller något annat ljus som ljud av skott eller dylikt så kanske de flyttar…
Fast det går ju bara om du har döva grannar eller grannar på väldigt långt håll…:)
Ärligt talat har jag inget bättre tips just nu…
//CarlS

isch.. jobbigt det där,, du får åka på en skjutbana och spela in lite skott ljud och ställa bandspelaren med bra högtalare ute och ha den på nattetid,,men då kan du väl inte sova för det ljudet.. hm,,, testa och skjut med något vapen i luften,, utan att skada djuren,,, men risken är väl att dom kommer tillbaka…
har här en blåmes som "pratar" dygnet runt,, den håller inte näbben på natten ens… har även korpar som håller låda,, ibland för dom riktigt oväsen,,men just nu har det varit lugnt ett tag.. tror dom har ungar som dom håller på att uppfostra eller nått..

Jag är nu en konstig prick (har jag fått höra) som sover tryggt och gott när det tjattras utanför. Ja, kanske inte om hundratals kajor sitter och babblar precis utanför fönstret, men ändå. Skator kan tjattra och måsar likaså, jag sover som en stock. Fåglar kvittrar i högan sky och jag sover. Kan ligga på morgonkvisten och lyssna till skatornas kackel och somna om så gott
. Däremot blir jag galen om en mygga surrar eller, ve och fasa, en fluga. Då blir jag klarvaken och det är tji att sova.

#3 vi har haft skatbo precis utanför vårt sovrumsfönster, hade 2 tallar som dom byggde bo i varje år,,, vi blev inte väckta eller störda alls av dom,, folk tyckte att vi var "knäpp" som inte peta ner bona för skatorna när dom började bygga..jag gillar skator, dels är dom fina och dels tycker jag dom är relativt trevliga att på tomten. nu är tallarna borta men istället bygger dom i en stor gran bakom vår gamla ladugård så dom håller sej i närheten…
jag är nog också lite sån som blir galen av myggljud med… men blåmesen har varit lite ihärdig på nätterna och har suttit någonstans vid sovrumsfönstret (på avstånd),,, men inget större problem.. har inte blivit väckt av den men har jag vaknat på natten så har jag haft svårt att somna om och legat och hört hans/hennes prat :-)

haha, råliga råd. Allvarligt talat har inte jag heller något problem med enstaka fåglar. Men det är flera hundra. Ljudet är snudd på öronbedövande och extremt konstant… hehehe… I min trädgård bor även en fin skatfamilj, som jag gärna har i trädgärden, men även dessa har flytt fältet för kajorna. Alla småfåglar hålelr sig undan sedan kajflocken flyttade hit.
Det där med att spela upp oljud då och då tror jag inte mina grannar uppskattar, haha… men kanske skulel det funka.

´#5 om inte annat kanske du blir av med grannarna också… två flugor i en smäll så att säga…
det är svårt det där hur man ska kunna bli av med hundratal kajor,, långt tillbaka så sköt min farfar en kråka som han saltade rejält och hängde upp på en stolpe för att skrämma bort fåglar från jordgubbslandet… gillar inte att döda djur i sånt syfte men ibland kanske det är nödvändigt som i ditt fall,,att skjuta en kaja så kanske dom flyger sin kos resten av dom, vet ej om det är ett lagligt tillvägagångsätt eller så…
kan tänka mej ljudet hos dej,,, tycker det är öronbedövande när korparna för väsen 50 meter bort och bara är några få..
Ett annat alternativ är att sova med hörsel kåpor,, eller mp3-spelare i pluggad i öronen,,, men kanske inte skönt om man inte gillar att sova på rygg en hel natt…

Jag har faktiskt blivit väckt runt 3-4 varje natt av skränet (timmarna innan detta är man så trött att man sover ändå), och pluggar då in öronproppar… hehe… Men det är rätt obehagligt, + att jag har en tendens att inte höra väckarklockan några timmar senare då. *s*

Prata med din kommunansvariga när det är oväsen. Jag vet svaret, det kommer ut en kommunskytt o tar bort några kajor. Då tycker de att det är otrygt att bo på den platsen. Nore

Det finns små orangefärgade öronproppar på apoteket. Hjälper garanterat mot fågelsång och snarkande män också för den delen
.
Har praktiserat detta i fler år och jag kan garantera att man sover gott,hi hi. Lycka till!

#9 mot snarkande män? jag har haft dom gula mjuka öronproppar i, hjälper inte, ligger jag på sidan så kryper öronproppen ur det öra jag inte ligger på… kanske ska testa dom orange färgade…