Hjälp med djur
Hej
Hittade precis hit till denna sida då jag satt o letade vad det var för djur jag och pappa såg igår kväll när vi åkte hem. Först tänkte jag säga att det var en räv. Men det var fel färg
Djuret var grå aktigt och litet. Men hade ungefär som en rävsvans. Satt här och funderde på om det kunde vara en mård men de är ju mer rödbruna.
Visste jag inte bättre så skulle jag sagt att det var en fjällräv. Men en fjällräv i Dalarna. Nä tror inte det va.
Kanske någon som har nått tips på vad det skulle kunna vara??
Mvh Ida
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!
Kan det ha varit en grävling? Grå med lite svartvita inslag? Har dock inte alls sådan svans som räv har, mycket kortare.
Kan det inte har varit en räv ändå? Hur var ljusförhållandena?
Beskriv gärna djuret mer, jämför det med storlek på t.ex. schäferhund eller liknande så att vi får lite uppfattning om hur stort det var.
mvh /Martin
mvh Martin

En gissning att det är en mårdhund som jag såg för drygt 10 år sedan och är nu ännu vanligare i Dalarna.
marnyman: Nä en grävling var det inte. Det var den för liten för och såna har både jag o pappa sett.
Förhållandena: Klockan var väl ca kl 1 i natt och vi hade skjutsat hem min faster och var på väg hem igen när denna filur och upp på vägen bara några meter framför oss. Så vi såg ju djuret och färgen ganska bra i bilens ljus när det tog sig över vägen snabbt.
Vår första tanke var just som jag skrev innan en räv men fel färg
Bjornen: Kanske det. Får ta och kolla upp någon bild på en sådan. Hur stora blir såna?? Detta var ganska liten varelse. Mindre än en räv. (hade sett räv tidigare under kvällen)
- Ida
Omplaceringsdjur - Ja Tack!

Det var säkert en mårdhund du såg, det är ganska så svårt att få se någon. Men ifrån bilen eller i ett älgtorn kan man få se dem, de är mycke skygga av sig. Här nere hoss oss fins det rätt gott om dem, sägs det, men jag har sett vid enstaka tillfällen bara, o det kan vara samma djur jag sett vid olika tillfällen.