Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett22-ute-i-naturen
Läst 7002 ggr
irma
0

Snok upplevelse - bilder

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I dag fick jag en upplevelse som hette duga. Skulle gå fotorunda här hemma, hade hunden lös och vi var på väg ner till jordgubbslandet. Hunden sprang före till en gul skål nedanför jordgubbslandet, jag var några meter ifrån på väg nerför, DÅ får jag syn på något svart som ligger över vattenslangen, jag fattade först inte vad det var, sen gick 25 öringen ner,,en ORM! en SNOK…jippi.,.. men hunden var ju nedanför,,så jag fick ropa på henne och visa att hon skulle gå på sidan så jag fick hunden på min sida..
En mycket stor snok…och fantastikst vacker… tur jag hade kameran med mej,, så det blev många bilder,,,sätter in några här..

kan tillägga att snoken ringlade sej iväg in i ! mitt jordgubbsland!!! shit.. men den slingrade sej bara igenom,,och vidare bort..

bild nr. 1 kommer här.. här kan man se hela längde på ormen.. jag har dåligt ögon mått men den är nog runt 1 meter..gissar jag…

irma
0

bild nr. 2… så här fin är dom rakt framifrån…och den tjusiga halsen syns bra..
kan man se om det är en hona eller hane på huvuvdet?

irma
1

och bild nr. 3.. så fin tunga har den.. :-)

Adrian_Ohlin
0

Shiit fett bra bilder!!   HeadbangingHeadbangingHeadbanging

irma
0

tack… :-)

Puma77
0

Öppnade upp första bilden o tänkte jösses ser ut som en stor badare. Öppnade andra bilden o tänkte jösses skaplig bild, nära o läbbig o sen öppnade jag tredje o kände gåshuden komma. Inte på grund av själva ormen utan på gruna av den enormt läckra bilden. Skitläckert helt enkel. Gillar bild de två sista bilderna extremt.

//Pia

OlleA
0

Wow, vad häftigt! Jättefina bilder också!

Olle

Puma77
0

Skule varit baddare ;P men ni fattar va:))

//Pia

irma
0

tack,,kul att ni gillar bilderna,,, nästa gång kanske jag vågar använda macro läget på den,,Förvånad

Den väste rejält när dom slingrade sej iväg..efter dottern kom ner blev den stressad och tungan började att gå på den..
men före det (när det bara var den och jag) var dne lugn och titta intresserat på mej,,jag var mitt för den och den gjorde ingen ansats att rymma…

någon som kan se om det är en hane eller hona?

BitteS
0

Otroliga bilder. Du har verkligen lyckats. Jag hoppas du har bättre kamera än vad jag har, för jag måste krypa så nära som 5-10 cm från objektet när jag ska knäppa sådana närbilder med min macro. SÅ nära skulle jag inte vilja vara en orm. Inte ens en ofarlig snok. Det är konstigt men respekten för ormar sitter i ryggmärgen.

asakall
0

Grattis igen irma,,,bild 2 och 3 fantastiska!!! Så vacker den är både från sidan och bilden rakt framifrån, underbara bilder helt enkelt!!! Undrar vad du hittar i morgon  :-)

irma
0

#9 jag var ca 1,5 meter från ormen,,använde inte macro läget denna gång,, :-) lär nog kanske inte göra det heller,,, visst har man respekt för ormar,,särskild huggormarna,,

det är fina djur som verkligen behövs i naturen och få ner lite rått bestånd. Det värsta är att människor i allmänhet vill att man ska avliva varenda orm, fast dom är fridlysta,, har bott här i 19 år och inte sett just några ormar under åren, men i fjol såg jag en huggis och nu denna snok.

Alberta
0

Helt fantastiska bilder Irma. Finns det en snok på tomten, så finns det väl fler i närheten?

irma
0

#12, är nog risk för att det finns fler, jag har spån och gammalt hö som ligger där det är vildvuxet, troligen har dom nog bosatt sej där,,eller dom har nog lagt ägg där… risken är att det finns huggormar också, såg en i fjol sommar den låg i backen upp till huset, sonen övningskörde och trodde han kört över den, men den hade som tur var hunnit ringla ihop sej så den blev inte skadad,, sätter in en bild på huggormen här..
fyll gärna på med era egna ormbilder…oavsett sorten..:-)

amaira
0

Helt fantastiska foton, du är så duktig Irma!!! Och skärpan har du på exakt rätt ställe också.

amaira
0

Kan inte låta bli att sätta in bilderna direkt i inlägget.

bjorsa
0

Fina snokbilder Irma och snyggt fångat

mvh/bjorsa

amaira
0

Även bild nummer ett är en höjdare! Jag tycker det är så svårt att fota ormar, för de är så långa Flört. Det blir liksom ett så väldigt långsmalt foto.

Men på din bild har du en vattenslang på andra ledden, så det blir proportioner i bilden. Wow. Läckert.

Och så ska man ju titta på dina bilder i helskärmsläge *påminner*.

irma
0

Skrattande#16 tack..var så avis på dina orm bilder så jag tänkte bräcka dej Cool men vet inte om jag lyckades med det

#17 tänkte inte på det med vattenslangen… men du har rätt..det blir lite proportion med den.. det jag tänkte på när jag tog bilden var att få HELA svansen med..fick denna bild så,.de andra heltagna bilderna har jag klippt av sista svansbiten….

Glad

bjorsa
0

#18 Joda du bräcker mig skall aldrig mer fota en snok :-)Mina håller ju hela tiden till i dammarna när jag får syn på dom vore kul att få en på land å kanske tillfälle kommer någon gång

mvh/bjorsa

irma
0

#19 så så,, inte bli ledsen nu Cool
du får nog sätta dej på lur och vänta ut snoken,,,antingen när den badat klart eller är på väg till badet :-) annars får du ta och bilen och komma upp hit och sitta vid mitt jordgubbsland och vänta ut min snok…  jag kan ställa ner en mjölk skvätt så kan du äta jordgubbar och mjölk under tiden Skrattande

Puma77
0

Inte med att det räckte med dessa snokbilder så lägger du in en kanonbild på en huggis. Skärpan på ögat var ju asläckert o vilken färg. Har de verkligen sån färg? Själv har jag aldrig riktigt tittat efter så nära o noga av någon konstig anledning.

Jag e riktigt imponerad.

//Pia

irma
0

#21 jo huggormarna har röda ögon, visste jag inte att dom hade heller,förrän jag såg bilderna i kameran och i datorn.., sen är ögat ovalt jämfört med snokens som är runda..
Huggormen på bilden ser stor ut men den var ganska liten i verkligheten.. beror kanske på att dne låg hopringlad, + att jag var ganska nära när jag tog bilderna.. :-)
jag är inte så rädd för ormar,,respekt har jag men jag håller mej på ca 1-1,5 meters avstånd,,, jag är en bland som lyckligt lottade som inte har ormfobi,,
jätte kul att du gillar bilderna,,, det ger mej mer inspiration att gå ut och fortsätta fota och försöka överträffa tidigare bilder jag tagit Skrattande

Puma77
0

#21 nä jag har inte heller riktigt fobimen som du säger respekt eller kanske skäckblandad förtjusningFlört Boaormar har jag klappat o måste säga att det var en spännade upplevelse, inte för att jag skulle vilja ha en.

Vad gäller bilderna så ser jag fram emot fler eller jag vill se merFlört, Skitbra jobbat.

//Pia

irma
0

#23 tack :-) jag hoppas en huggis ska komma förbi här igen,, men som du säger så är det en skräckblandad förtjusning,, första fattar man inte vad det är som ligger i gräset,,avlångt och svart,,sen fattar man,, aha en orm,,sen fattar man,,ja,,en snok och då slappnar man av lite,, men snokar bits också, men har väl inte några giftiga tänder tror jag..men det är nog inte smärtfritt att bli biten av en sån heller antar jag..

Puma77
0

Jag hoppas få chansen att möta en orm när kameran är med men tyvärr har de inte varit framme när jag varit ute o på sista tiden har vädret varit skit. Njuter av din underbara bilder så länge, räcker gott o väl.

//Pia

irma
0

#25 det gör jag… grannen såg två huggormar i dag… så kanske jag stupar i någon nå tag här på tomten,, det är konstigt,,vi bor i skogen och har skog och snår mot våran tomt..19 år har jag bott här,,men inte sett just några huggisar,,eller snokar… men jag tror att beståndet är på väg uppåt nu när man i alla fall ser någon lite nu och då… så fridlystningen hjälpte nog… men folk slår ihjäl dom ändå… men det är rädslan för dessa kräldjur som gör att folk har ihjäl dom.. förstår inte det där riktigt med deras resonemang.. börjar det kräla huggormar i gräsmattorna måste man natruligtvis göra något, men enstaka ormar som kommer förbi tycker jag att man ska ge en chans…

Martin
0

Underbara bilder, gillar trean bäst, för den är lite ovanlig. Tvåan är också klockren med fin skärpa osv.

mvh Martin

irma
0

#27 tack :-) den väste bra strax efter bild nr. 3 togs,,sen slingrade den sej i väg…

amaira
0

#24 Snokar bits… Men vad får en snok att bitas?? Inte att man trampar på den i misstag i alla fall! Vet, för jag gjorde det i förrgår. Förvånad

Den fanns under min fot när jag skulle dra iväg en liten kärra som jag just lastat. De bor under Hjärteväns altan, kära hyresgäster.

Det var en riktigt stor snok, och jag skrek till för jag blev så överraskad. Hoppas jag inte skadade den, men det verkade inte så, den ringlade raskt iväg och gömde sig. Någon vilja att försvarsbita mig, hade den absolut inte!

Snokar kan väl bita - de har ju tänder och fångar byten - men min erfarenhet är att de är väldigt snälla! Inte ens de (få) som jag har tagit upp, har försökt bita mig.

irma
0

#29 wow,,, förstår att du skrek till, när jag såg snoken här så fattade jag inte vad det var först..var något som inte brukade ligga där…. håller nog med dej att dom bits nog inte så lätt, ett djur överhuvudtaget går inte till attack om dom inte känner sej trängd. Dom flyr hellre än stannar och fightas,,, fast ibland finns det naturligtvis undantag… men oftast tror jag inte något djur går till anfall utan orsak..
:-) tar du upp snokar? du är ett strå vassare än mej för det tror jag inte att jag vågar… jag har klappat husdjurs ormar och hållt i en sådan,, men att ta upp en vild snok tror jag inte att jag har nerver till :-)

amaira
0

Haha … ser du en orm och inte kan avgöra om det är en snok eller en huggorm, så lyft upp den i svansen! Skrattande

En snok har kraft att ringla sig upp på din hand, men inte en huggorm, den klarar det inte!

Nä, jag har inte försökt, och tänker inte försöka, där går min gräns. Räcka ut tungan

irma
0

mmm,,, jag flyttade en orm för ja, det måste vara 15-17 år sedan som var på vedbacken,,,tog den på en pinne och bar iväg den till skogskanten..en liten orm var det..tror det var en snok men jag vågade inte chansa och ta i den med händerna..för har jag gjort det så har det nog varit en förklädd huggorm… :-)

Skrattande