Svensk natur iFokus

Svensk natur

Etikett: 24-svenska-vilda-djur
Läst 7409 ggr
julklappen
0

Mata vilda djur.

Jag brukar lägga ut äpplen och Morötter till våra Rådjur som kommer till oss ibland (vi har skogen pricis utanför vårt hus) här för att äta på höst och vinter.Nu undrar jag vad? man kan lägga ut mer för mat till skogens alla djur? vad brukar ni andra mata djuren med?

[peter54]
4
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Först ska jag kanske påminna om att inte lägga maten så att rådjuren lockas att gå över trafikerade vägar. Det kanske inte gäller i just det här fallet, men bara som en generell påminnelse.

Här bodde en man tidigare som hämtade gammalt bröd på livsmedelsaffärerna och la ut på sin tomt. Följden blev att 15-16 rådjur blev ihjälkörda under passagen över landsvägen på väg till hans tomt vintertid. Vi pratade med honom om detta, men han menade att det var "hans" rådjur och att han ville ha dem i trädgården. Nu har han flyttat.

Vi köper en rundbal med ensilage och kör ut till en viltåker på jaktmarken. Platsen ligger långt ifrån landsvägen och åkern plogas vintertid av dem som har traktor med plog i jaktlaget. Annars är morötter, äpplen, kokt potatis, kål och vanligt hö okej om man har börjat mata tidigt.

Bröd är inte bra att mata med, det innehåller för mycket protein och en massa andra ingredienser som inte är bra för rådjuren, särskilt vintertid. Bröddieten kan lätt ge rådjuren diarré och då kan de dö av uttorkning.

Här är ett par killingar som äter utspillda solrosfrön under vårt fågelbord.

Hawknestgrove
1

Tänkvärt

The Owls are not what they seem

de ska va gôtt å leva, annars kan de kvitta.....

julklappen
1

Tack för svar, nä jag lägger inte ut mat till djuren nära någon väg eller gata. Men vad konstigt denna man ressonerade.

[peter54]
2

#3 Han var nog inte riktigt som han skulle, eller så skämdes han för vad hans "hjälp" lett till, men var för stolt för att erkänna sitt misstag. Jag vet inte, nu bor han i Norrbotten, så det går inte att fråga.

Flört

[TheoA]
1

Vi matar med ensilage, och ibland lite spannmålsrester, som t.ex hamnat på golvet.

Kimji
0

Kan tilläggas för sakens skull att det är olagligt attt utfodra vilda djur med "processerad" människomat, tex bröd och annat som inte är rena råvaror. Så möter ni fler dumma gubbar kan ni ju säga det ;).

Hawknestgrove
1

#6, skulle du vilka plocka fram de bestämmelserna i en länk? Här uppe utfordrar ju många vildsvin med grönsaksavfall och då brukar även butiksbakat bröd föja med, till vildsvinens stora glädje. De har då ine verkat må dåligt av det under alla år.

Att det är meningslös föda att ge sjöfåglar det kan jag gott förstå, men som ett komplement åt vildsvinen, som gärna även kalasar på benhögar från älg så kan jag inet se något fel i det.

[peter54]
1

Vildsvin är ju allätare precis som vi, så de kan inte skadas av bröd som herbivorerna gör. Reglerna är mycket fyrkantiga och alldeles för generaliserande.

Det som exempelvis förmodligen räddade den svenska havsörnsstammen - att lägga ut slaktavfall och nödslaktade grisar - är nu förbjudet. Vi får använda slaktrester och inkrom från fällda älgar och rådjur till åtel, men inte från exempelvis köttdjur som gått ute i hela sina liv.

[TheoA]
1

Så man får alltså inte lägga ut slaktresterna från vildsvin till rovfåglarna? Vi har gjort det enstaka fall när pappa inte hinner gräva ner det. Väldigt häftigt måste jag säga att det är iaf. Det kommer otroligt mycket fåglar.

[peter54]
1

#9 Jo slaktrester från vilda djur får man lägga ut, men inte från "tama", som till exempel stutar som hålls i hagar hela sommaren-hösten för att sedan slaktas och därmed har fått gå i samma miljö som de vilda djuren och ätit samma föda.

Hawknestgrove
0

Tusen tack, Peter för kunskapen igen… Du har möjligtvis inte länk till de bestämmelserna? Vore kul att ha svart på vitt….

[peter54]
0

#11 Jag har läst om detta många gånger i jaktpressen, men det är svårt att hitta bra källor. Jag vet att man kan söka dispens för åteljakt från Länsstyrelsen, men vanligtvis anses annat slaktavfall än sånt som kommer ifrån jagat vilt medföra för stora smittorisker.

http://www.lansstyrelsen.se/dalarna/Sv/djur-och-natur/smittskydd/tillstand-for-atelutfodring-av-vilt/Pages/default.aspx

Hawknestgrove
0

Ok, men då finns det alltså vad jag kan se inget hinder att lägga ut grönsaker, frukt och bröd

[peter54]
0

Nä det kan man göra, med reservation för bröd som innehåller ingredienser som inte är bra för många vilda djur.

Kimji
0

7# Jag har ingen länk till mitt påstående men det var vad jag fick lära mig när jag läste viltbiologi på högskola. Tror att dom bestämmelserna i först hand grundar sig i smittorisk mellan tama och vilda djur (precis som med slaktresterna) snarare än kostfaktorn. Samt att det är ett problem på många håll att folk lägger ut enorma mängder godis och kakor vilket ju kan vara mycket skadligt.

Samtidigt kan man ju inte välja vilka djur som äter det man lägger ut. Bröd är tex utmärkt föda för vildsvin men högst olämpligt för många andra djur och direkt skadligt för vissa.